Varaosatoimitusprosessin kehittäminen ja automatisoinnin mahdollisuudet
Asukka, Eeli (2019)
Diplomityö
Asukka, Eeli
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019042313159
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019042313159
Tiivistelmä
Diplomityö käsittelee liiketoiminnan prosesseja, niiden ominaispiirteitä, kehittämistä, sekä automatisointia osana globaalin teknologiaorganisaation tilaus-toimitusketjua. Työ on toteutettu case-tutkimuksena keskittyen organisaation varaosatoiminnan prosesseihin. Työssä on hyödynnetty prosessien kehittämiseen liittyvää kirjallisuutta ja pyritty sitomaan tutkittuja lähestymistapoja osaksi käytännön ratkaisua. Tavoitteena on tunnistaa kehittämiskohteet sekä automatisoinnin mahdollisuudet varaosatoimituksissa. Työn tuloksena on esitetty kehittämistoimenpiteet varaosatoimitusprosessin parantamiseksi ja viitekehys automatisoinnin toteuttamiseksi.
Prosessien kuvaaminen työnkulkukaavioina havainnollistaa toiminnan pääelementit ja eri roolien merkitykset toimitusketjussa. Työn keskittyessä varaosatoimituksiin on yksittäisistä rooleista esillä erityisesti toimitusjärjestelijän rooli, jota tuodaan ilmi tekijän omakohtaisen kokemuksen kautta. Työssä tutkitaan toimitusjärjestelijän tekemän työn automatisoinnin mahdollisuuksia ja pyrkimyksenä on tunnistaa sellaiset työvaiheet, mitkä eivät edellytä ihmisen osallistumista. Automaatiossa siirretään manuaalisia ja toistuvia toimenpiteitä pois ihmiseltä, jolloin työnkulkua ei tarvitse rakentaa uudelleen. Työssä esitetään, että tätä tarkoitusta varten ohjelmistorobotiikka olisi sopiva työkalu. Kehittämiskohteita on tuotu ilmi ratkaisun osana myös muualla toimitusprosessissa. Näistä tulisi painottaa erityisesti tietojen dokumentointia strukturoidussa muodossa järjestelmän sisällä. Tällä tavalla on mahdollista ennaltaehkäistä tunnistettuja ongelmatilanteita ja samalla luoda edellytyksiä automaation jatkokehittämiselle. The thesis deals with business processes, their characteristics, development and automation as part of the global technology organization’s order-supply chain. The work is conducted as a case study concentrating on the organization’s spare part business processes. This thesis utilizes literature related to process development and is aimed to connect studied approaches to practical solution. The objective is to identify development areas as well as automation opportunities in spare part deliveries.
Process workflow models illustrate the main elements of operation and the meanings of different roles in the supply chain. While main focus is on spare part deliveries, the role of delivery planner is also addressed by experience of the author. The work examines the possibilities of automating the work done by delivery planner and aims to identify the steps that do not require human intervention. In automation, manual and repetitive actions are removed from a human so there is no need to rebuild the workflow. For this purpose, it was suggested that robotic process automation would be a suitable tool. As a part of the solution, development areas have also been highlighted elsewhere in the delivery process. From these development areas, particular emphasis should be placed on documenting information in a structured format within the system. In this way, it is possible to prevent situations where problems arise and at the same time create conditions for further development of automation.
Prosessien kuvaaminen työnkulkukaavioina havainnollistaa toiminnan pääelementit ja eri roolien merkitykset toimitusketjussa. Työn keskittyessä varaosatoimituksiin on yksittäisistä rooleista esillä erityisesti toimitusjärjestelijän rooli, jota tuodaan ilmi tekijän omakohtaisen kokemuksen kautta. Työssä tutkitaan toimitusjärjestelijän tekemän työn automatisoinnin mahdollisuuksia ja pyrkimyksenä on tunnistaa sellaiset työvaiheet, mitkä eivät edellytä ihmisen osallistumista. Automaatiossa siirretään manuaalisia ja toistuvia toimenpiteitä pois ihmiseltä, jolloin työnkulkua ei tarvitse rakentaa uudelleen. Työssä esitetään, että tätä tarkoitusta varten ohjelmistorobotiikka olisi sopiva työkalu. Kehittämiskohteita on tuotu ilmi ratkaisun osana myös muualla toimitusprosessissa. Näistä tulisi painottaa erityisesti tietojen dokumentointia strukturoidussa muodossa järjestelmän sisällä. Tällä tavalla on mahdollista ennaltaehkäistä tunnistettuja ongelmatilanteita ja samalla luoda edellytyksiä automaation jatkokehittämiselle.
Process workflow models illustrate the main elements of operation and the meanings of different roles in the supply chain. While main focus is on spare part deliveries, the role of delivery planner is also addressed by experience of the author. The work examines the possibilities of automating the work done by delivery planner and aims to identify the steps that do not require human intervention. In automation, manual and repetitive actions are removed from a human so there is no need to rebuild the workflow. For this purpose, it was suggested that robotic process automation would be a suitable tool. As a part of the solution, development areas have also been highlighted elsewhere in the delivery process. From these development areas, particular emphasis should be placed on documenting information in a structured format within the system. In this way, it is possible to prevent situations where problems arise and at the same time create conditions for further development of automation.