Modernien risteilyalusten energiajärjestelmät
Vesalainen, Henry (2019)
Kandidaatintyö
Vesalainen, Henry
2019
School of Energy Systems, Energiatekniikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052216570
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052216570
Tiivistelmä
Tässä työssä käsitellään risteilyalusten energiajärjestelmiä kirjallisuuden avulla. Työn tavoitteena on selvittää päästösäädöksien ja parantuneen energiatehokkuusteknologian vaikutus nykypäivän sekä tulevaisuuden risteilyalusten energiajärjestelmiin.
Työn alkupuolella perehdytään tarkemmin merenkulun päästörajoituksiin ja energiatehokkuussäädöksiin. Tältä pohjalta on helpompi hahmottaa sitä, mistä ollaan tultu, minkä vuoksi ja mihin ollaan menossa. Päästörajoitukset tulevat vaikuttamaan yhä enenevissä määrin päästöjärjestelmien ja vaihtoehtoisten polttoaineiden markkinapohjaisen kysynnän kasvuun. Etenkin tiukemmilla päästörajoitusalueilla risteilevillä aluksilla on päästörajoitusten saavuttamiseksi käytettävä joko erilaisia päästöjärjestelmiä tai vaihtoehtoisesti poltettava kalliimpaa vähärikkistä polttoainetta perinteisen raskaan polttoöljyn sijasta. Nesteytetty maakaasu nähdään alalla erittäin potentiaalisena vaihtoehtona raskaalle polttoöljylle, koska sen polttaminen rasittaa vähemmän ympäristöä. Isoin haaste nesteytetyn maakaasun yleistymiselle on se, että jakeluverkko etenkin globaalisti on vielä varsin keskeneräinen.
Viimeisten vuosikymmenien aikana risteilyalusten energiatehokkuus on parantunut merkittävästi. Asian perimmäistä syytä lähdettiin tarkastelemaan tutustumalla risteilyalusten propulsiovoiman, lämmön ja sähkön tuotantoon. Tutkimuksessa todettiin, että yhä tehokkaampi savukaasujen mukana poistuvan exergian hyödyntäminen sekä keskitetty sähköntuotto ovat vaikuttaneet merkittävimmin kokonaishyötysuhteen paranemiseen. Seuraava isompi askel energiatehokkuuden parantamisessa tulevaisuudessa tulee olemaan lämpövarastojen yleistyminen. Sähkövarastojen suhteen saamme odottaa vielä teknologian kehitystä, jotta niiden käyttäminen on taloudellisesti kannattavaa.
Työn alkupuolella perehdytään tarkemmin merenkulun päästörajoituksiin ja energiatehokkuussäädöksiin. Tältä pohjalta on helpompi hahmottaa sitä, mistä ollaan tultu, minkä vuoksi ja mihin ollaan menossa. Päästörajoitukset tulevat vaikuttamaan yhä enenevissä määrin päästöjärjestelmien ja vaihtoehtoisten polttoaineiden markkinapohjaisen kysynnän kasvuun. Etenkin tiukemmilla päästörajoitusalueilla risteilevillä aluksilla on päästörajoitusten saavuttamiseksi käytettävä joko erilaisia päästöjärjestelmiä tai vaihtoehtoisesti poltettava kalliimpaa vähärikkistä polttoainetta perinteisen raskaan polttoöljyn sijasta. Nesteytetty maakaasu nähdään alalla erittäin potentiaalisena vaihtoehtona raskaalle polttoöljylle, koska sen polttaminen rasittaa vähemmän ympäristöä. Isoin haaste nesteytetyn maakaasun yleistymiselle on se, että jakeluverkko etenkin globaalisti on vielä varsin keskeneräinen.
Viimeisten vuosikymmenien aikana risteilyalusten energiatehokkuus on parantunut merkittävästi. Asian perimmäistä syytä lähdettiin tarkastelemaan tutustumalla risteilyalusten propulsiovoiman, lämmön ja sähkön tuotantoon. Tutkimuksessa todettiin, että yhä tehokkaampi savukaasujen mukana poistuvan exergian hyödyntäminen sekä keskitetty sähköntuotto ovat vaikuttaneet merkittävimmin kokonaishyötysuhteen paranemiseen. Seuraava isompi askel energiatehokkuuden parantamisessa tulevaisuudessa tulee olemaan lämpövarastojen yleistyminen. Sähkövarastojen suhteen saamme odottaa vielä teknologian kehitystä, jotta niiden käyttäminen on taloudellisesti kannattavaa.