Scandals and misconducts : Does CSR provide benefits during crises?
Ramula, Elina (2019)
Pro gradu -tutkielma
Ramula, Elina
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019053017815
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019053017815
Tiivistelmä
Corporate social responsibility (CSR) has been a growing topic in business in the last decades. There is pressure from the stakeholders for companies to adopt more responsible and sustainable practices. However, there is also pressure from the market for a company to stay competitive and survive in the market. Balancing these two things can be difficult, and sometimes the second kind of pressure leads companies to act in an irresponsible way. When the market discovers this misconduct, a scandal is created. How can companies protect themselves from these scandals? Recent research in CSR has begun to focus on the insurance-like qualities CSR can provide, to help protect the loss of value in the stock market associated with scandals. The aim of this study is to test how the Finnish market reacts to scandals, and to see if this insurance-like quality of CSR exists. In addition, since the chosen method is the event study, the efficient market hypothesis is tested. The results indicate that the Finnish market does react to scandals, but in a delayed way. In addition, the results on the tests of CSR-insurance are mixed, and dependent on the choice of proxy for CSR reputation. There seems to be some protection from scandals if CSR reputation is good. However, the results also indicate that if there are past scandals or negativities associated with the company, the CSR-insurance does not apply. Therefore, CSR can provide insurance in scandals, but the effect is limited. If the scandalous behaviour turns from a one-off mistake to a pattern of repeat offences, the market will not care about the CSR reputation of the company, as its CSR initiatives may be dismissed as hypocrisy or greenwashing. Viimeisten vuosikymmenten ajan yritysten yhteiskuntavastuu on noussut tärkeäksi aiheeksi yritysmaailmassa. Sidosryhmät painostavat yrityksiä toimimaan vastuullisemmin ja omaksumaan kestävämpiä käytäntöjä. Toisenlaista painetta menestyä luo myös markkinoiden kasvava kilpailu. Näiden kahden asian tasapainottaminen voi olla hankalaa, ja joskus yritykset toimivat vastuuttomasti kilpailun luoman paineen vuoksi. Kun markkinat havaitsevat tämän kaltaista vastuutonta toimintaa, syntyy skandaali. Kysymys kuuluu, miten yritykset voisivat suojautua skandaaleja vastaan? Viimeaikaiset yhteiskuntavastuulliset tutkimukset ovat keskittyneet yhteiskuntavastuun vakuutuksen kaltaisiin ominaisuuksiin, jonka avulla yritys voi skandaalin sattuessa suojautua arvon alentumiselta osakemarkkinoilla. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset markkinat reagoivat skandaaleihin, ja onko kyseistä ”yhteiskuntavastuuvakuutusta” olemassa. Lisäksi, tutkimuksen toisena tavoitteena on selvittää tehokkaiden markkinoiden hypoteesia, sillä tutkimuksen menetelmäksi on valittu tapahtumatutkimus. Tulokset osoittavat, että Suomen markkinat reagoivat skandaaleihin viiveellä. Lisäksi yhteiskuntavastuuvakuutusten tutkimuksen tulokset ovat erilaisia, riippuen siitä, minkä muuttujan valitsee kuvaamaan yrityksen yhteiskuntavastuumainetta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yrityksen yhteiskuntavastuullisuus voi skandaalin sattuessa tarjota vakuutuksen, mutta se kattaa arvonalenemisen vain rajoitetusti. Jos yritys siirtyy kohusta toiseen, yhteiskuntavastuumainesta ei ole apua, sillä sidosryhmät näkevät sen tekopyhyytenä tai viherpesuna.