Logistics Management in China's Development Zones - Finnish Metal Industry Perspective
Pitkänen, Harri (2007)
Tiivistelmä
Alikehittynyt infrastruktuuri, tiukat säädökset ja säädösten tulkitseminen, sekä monimutkaiset
verotuskäytännöt ovat aiheuttaneet ongelmia suomalaisille Alikehittynyt infrastruktuuri, tiukat säädökset ja säädösten tulkitseminen, sekä monimutkaiset
verotuskäytännöt ovat aiheuttaneet ongelmia suomalaisille yrityksille Kiinassa. Tutkimuksen
perusteella yritykset eivät pysty vaikuttamaan infrastruktuurin kehittymiseen tai säädösten
implementointiin, mutta ylläpitämällä suhteita ja valitsemalla oikeat partnerit yritykset
pystyvät hallitsemaan ongelma-alueitaan. Etenkin ulkomaalaisille yrityksille oikean
logistiikkaoperaattorin valinta on tärkeätä ja huomioon ottaen palvelutason, kulttuuritaustan
sekä kansainväliset operaatiot on ulkomaalaisten yritysten tehokkaampaa käyttää
kansainvälisiä operaattoreita kuin paikallisia toimijoita, jotkaovat usein halvempia, mutta
eivät pysty toimimaan kansainvälisellä tasolla.
Vientiin keskittyneiden yritysten tulisi sijoittua vapaakauppa-alueille tai vientiin
painottuneille teollisuusalueille. Kyseisillä alueilla liiketoiminta mannermaahan on rajoitettu,
eivätkä alueet täten sovellu yrityksille, jotka ovat keskittyneet Kiinan markkinoille.
Paikallisesti operoivien yritysten tulisi sijoittua normaaleihin teollisuuspuistoihin ja käyttää
tullin valvomia varastoja tukemaan kansainvälisiä toimintojaan.Tulisi myös muistaa etteivät
kiinalaiset teollisuuspuistot täytä kansainvälisiä kriteerejä, joten säädöksiin on tärkeätä
tutustua huolella jamielipiteitä kerätä toisilta yrityksiltä.
Kiinassa merkittävimmät logistiikkaongelmat ilmenevät tuonnin ja viennin yhteydessä,
jolloin säädökset ja toimintamallit ovat kontrolloidumpia. Etenkin tullaus- ja arvonlisävero
ongelmat liittyvät kiinteästi tuonti- ja vientiprosessiin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että
tullausprosessi tehostuu yhteistyön ja koulutuksen kautta, mutta arvonlisäverosta aiheutuvien
kustannusten minimointi vaatii logistiikkapuistojen käyttöä. Mikäli asiakas haluaa tehdä
tullauksen kotiprovinssissaan tai yritys tekee kauppaa ALV -vapautettujen yritysten kanssa,
tulisi logistiikkapuistojen käyttöä lisätä. Käytettäessä logistiikkapuistoja yritykset välttävät
tuotteiden kuljetukset Hongkongiin jatakaisin säästäen huomattavasti kustannuksissa ja
toimitusajoissa. Logistiikkapuistoja on myös mahdollista käyttää ratkaisuna kasvaviin ja
viivästyviin ALV palautuksiin.
Tutkimuksen tulosten mukaan toimintaympäristö ja vientipainotteinen valmistus ohjaavat
3PL yritysten valintaa ja vaihtoehtoisten logistiikkapalvelujen implementointia.
Etabloiduttaessavapaakauppa-alueille vientiin ja tuontiin liittyvät ongelmatekijät vahvistuvat
sekä rajoitukset kiinan liiketoimintaan kasvavat, mikä tekee yhteistyönkansainvälisten
logistiikkaoperaattoreiden kanssa välttämättömäksi ja kannustaa hyödyntämään
logistiikkapuistoja.
verotuskäytännöt ovat aiheuttaneet ongelmia suomalaisille Alikehittynyt infrastruktuuri, tiukat säädökset ja säädösten tulkitseminen, sekä monimutkaiset
verotuskäytännöt ovat aiheuttaneet ongelmia suomalaisille yrityksille Kiinassa. Tutkimuksen
perusteella yritykset eivät pysty vaikuttamaan infrastruktuurin kehittymiseen tai säädösten
implementointiin, mutta ylläpitämällä suhteita ja valitsemalla oikeat partnerit yritykset
pystyvät hallitsemaan ongelma-alueitaan. Etenkin ulkomaalaisille yrityksille oikean
logistiikkaoperaattorin valinta on tärkeätä ja huomioon ottaen palvelutason, kulttuuritaustan
sekä kansainväliset operaatiot on ulkomaalaisten yritysten tehokkaampaa käyttää
kansainvälisiä operaattoreita kuin paikallisia toimijoita, jotkaovat usein halvempia, mutta
eivät pysty toimimaan kansainvälisellä tasolla.
Vientiin keskittyneiden yritysten tulisi sijoittua vapaakauppa-alueille tai vientiin
painottuneille teollisuusalueille. Kyseisillä alueilla liiketoiminta mannermaahan on rajoitettu,
eivätkä alueet täten sovellu yrityksille, jotka ovat keskittyneet Kiinan markkinoille.
Paikallisesti operoivien yritysten tulisi sijoittua normaaleihin teollisuuspuistoihin ja käyttää
tullin valvomia varastoja tukemaan kansainvälisiä toimintojaan.Tulisi myös muistaa etteivät
kiinalaiset teollisuuspuistot täytä kansainvälisiä kriteerejä, joten säädöksiin on tärkeätä
tutustua huolella jamielipiteitä kerätä toisilta yrityksiltä.
Kiinassa merkittävimmät logistiikkaongelmat ilmenevät tuonnin ja viennin yhteydessä,
jolloin säädökset ja toimintamallit ovat kontrolloidumpia. Etenkin tullaus- ja arvonlisävero
ongelmat liittyvät kiinteästi tuonti- ja vientiprosessiin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että
tullausprosessi tehostuu yhteistyön ja koulutuksen kautta, mutta arvonlisäverosta aiheutuvien
kustannusten minimointi vaatii logistiikkapuistojen käyttöä. Mikäli asiakas haluaa tehdä
tullauksen kotiprovinssissaan tai yritys tekee kauppaa ALV -vapautettujen yritysten kanssa,
tulisi logistiikkapuistojen käyttöä lisätä. Käytettäessä logistiikkapuistoja yritykset välttävät
tuotteiden kuljetukset Hongkongiin jatakaisin säästäen huomattavasti kustannuksissa ja
toimitusajoissa. Logistiikkapuistoja on myös mahdollista käyttää ratkaisuna kasvaviin ja
viivästyviin ALV palautuksiin.
Tutkimuksen tulosten mukaan toimintaympäristö ja vientipainotteinen valmistus ohjaavat
3PL yritysten valintaa ja vaihtoehtoisten logistiikkapalvelujen implementointia.
Etabloiduttaessavapaakauppa-alueille vientiin ja tuontiin liittyvät ongelmatekijät vahvistuvat
sekä rajoitukset kiinan liiketoimintaan kasvavat, mikä tekee yhteistyönkansainvälisten
logistiikkaoperaattoreiden kanssa välttämättömäksi ja kannustaa hyödyntämään
logistiikkapuistoja.