Tieliikelaitoksen t&k -projektien kannattavuuden arviointi
Karjalainen, Heikki (2005)
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli laatia Tieliikelaitoksen tutkimus- ja kehitysprojektien kannattavuuden arvioinnin toimintamalli ja laskentamalli. Työn tavoitteena oli myös kehittääTieliikelaitoksen tutkimus- ja kehitysprojektin kannattavuuden arviointia ja tuottaa informaatiota t&k -projektien valintatilanteisiin.
Työ koostuu teoriasta, haastatteluista, t&k -projektien kannattavuuden arvioinnin toimintamallista ja laskentamallista. Työssä käsitellään kirjallisuudesta ja haastatteluista esille tulleita käytäntöjä ja menetelmiä, joiden avulla tutkimus- ja kehitysprojektien kannattavuutta voidaan arvioida. Työssä kuvataan myös arviointimenetelmien käyttöä t&k -prosessin eri vaiheissa.
Työn merkittävimpinä tuloksina ovat laaditut toimintamalli ja laskentamalli Tieliikelaitoksen t&k -projektien kannattavuuden arviointiin. Lisäksi työssä tuloksena oli, että arviointimenetelmiä tulee käyttää monipuolisesti ja projektien arviointi tulee olla jatkuvaa. Projektien kannattavuuden arviointi ei voi perustua pelkästään taloudellisiin menetelmiin vaan arviointiin tulee valita sekä taloudellisia että laadullisia menetelmiä. Projektien jatkuvalla arvioinnilla ja arviointimenetelmien käytön monipuolisuudella varmistetaan oikeiden ja kannattavien projektien toteuttaminen. The aim of this study was to prepare an operational model and calculation model for profitability evaluation of the research and development (R&D) projects tothe Finnish Road Enterprise. One of the goals was also to develop profitabilityevaluation of the R&D projects and create information to decision situations.
The study consists of theory, interviews, operational model and calculation model. Theory part consists of selection methods and administration methods of projects. There were two groups of interviewees, experts and R&D managers. In this study are presented theoretical methods and empirical practices for profitability evaluation of the R&D projects. Practice of the profitability evaluation in the different progress of the R&D process is also described.
The main results of the study are an operationalmodel and calculation model of the R&D project's profitability evaluation in the Finnish Road Enterprise. Findings indicate that profitability evaluation of the projects could not only base on the economical methods. Qualitative methods and economical methods have to be in balance in the profitability evaluation. Interviews as empirical data clarified that multifaceted and continuous evaluation ensure profitability of the R&D projects.
Työ koostuu teoriasta, haastatteluista, t&k -projektien kannattavuuden arvioinnin toimintamallista ja laskentamallista. Työssä käsitellään kirjallisuudesta ja haastatteluista esille tulleita käytäntöjä ja menetelmiä, joiden avulla tutkimus- ja kehitysprojektien kannattavuutta voidaan arvioida. Työssä kuvataan myös arviointimenetelmien käyttöä t&k -prosessin eri vaiheissa.
Työn merkittävimpinä tuloksina ovat laaditut toimintamalli ja laskentamalli Tieliikelaitoksen t&k -projektien kannattavuuden arviointiin. Lisäksi työssä tuloksena oli, että arviointimenetelmiä tulee käyttää monipuolisesti ja projektien arviointi tulee olla jatkuvaa. Projektien kannattavuuden arviointi ei voi perustua pelkästään taloudellisiin menetelmiin vaan arviointiin tulee valita sekä taloudellisia että laadullisia menetelmiä. Projektien jatkuvalla arvioinnilla ja arviointimenetelmien käytön monipuolisuudella varmistetaan oikeiden ja kannattavien projektien toteuttaminen.
The study consists of theory, interviews, operational model and calculation model. Theory part consists of selection methods and administration methods of projects. There were two groups of interviewees, experts and R&D managers. In this study are presented theoretical methods and empirical practices for profitability evaluation of the R&D projects. Practice of the profitability evaluation in the different progress of the R&D process is also described.
The main results of the study are an operationalmodel and calculation model of the R&D project's profitability evaluation in the Finnish Road Enterprise. Findings indicate that profitability evaluation of the projects could not only base on the economical methods. Qualitative methods and economical methods have to be in balance in the profitability evaluation. Interviews as empirical data clarified that multifaceted and continuous evaluation ensure profitability of the R&D projects.