Innovaation kehittäminen yritysverkostolle, Case: Projektihallinta
Kääriäinen, Juha Martin (2006)
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on kehittää arvoinnovaatio yritysverkostolle. Arvoinnovaation teoreettisen
viitekehyksen konkretisoimiseksi ja arvioimiseksi käytetään työssä kohteena ProPortfolio -
ohjelmistotuotetta sekä sen kehittämistyössä saatuja kokemuksia. ProPortfolio on vuosina
2001-2004 kehitetty mobiiliin teknologiaan perustuva ohjelmistosovellus. ProPortfolio
ohjelmisto on liikkeenjohdon konsulttiyritys Tuloskunto Oy:n johdolla ja TEKES:n
rahoittamassa hankkeessa kehitetty pientaloprojektien toteuttajaverkoston
toiminnanohjausjärjestelmä.
Pitkäaikaisen kilpailuedun saavuttaminen erottumalla kilpailijoiden massasta on kasvava
haaste yrityksille. Tutkijoiden Kimin ja Mauborgnen kehittämän arvoinnovaation ja
strategisen suunnittelun prosessin lähtökohtana on kilpailun kiertäminen differoitumalla
kilpailijoista ja uusien markkinoiden luominen. Perinteisen strategisen ajattelutavan mukaan
yritykset voivat tuottaa korkeampaa arvoaasiakkaille korkeammin kustannuksin tai
kohtuullista arvoa pienemmin kustannuksin. Eli strateginen asemointi perustuu valintaan
differoitumisen ja kustannusjohtajuuden välillä (Porter,1985). Arvoinnovaatioon
perustuvassa asemoinnissa tavoitellaan sekä differoitumista että kustannusjohtajuutta
samanaikaisesti.
Arvoinnovaation keskeisimmät kriteerit täyttyivät kehityshankkeen lopputuloksena
syntyneessä ProPortfolio -ohjelmistotuotteessa. Tämän työn pohjalta voidaan todeta, että
Kimin ja Mauborgnen kehittämä strategian suunnitteluprosessi on laaja ja vaativa.
Arvoinnovaatio syntyy harvoin hetkellisenä oivalluksena, vaan kehittyy järjestelmällisen
työskentelyn tuloksena. ProPortfolio -ohjelmistotuotteen arvoinnovaation muodostuminen
perustui kehityshankkeen onnistuneeseen asiakastarpeiden tunnistamiseen ja ennakoimiseen.
Selkeän kuvan hahmottuminen ratkaistavista ongelmista auttoi asemoimaan hankkeen
jatkokehitystyön oikein ja loi edellytykset arvoinnovaation muodostumiselle.
Tutkijat Kim jaMauborgne ovat haastaneet perinteiset strategiatyöskentelyn mallit.
Tutkimustuloksiinsa pohjautuen he ovat kehittäneet uuden arvoinnovaatioon perustuvan
strategisen suunnittelun teoreettisen viitekehikon ja prosessin. Nämä mallit tulevat varmasti
jättämään pysyvän jäljen strategiatyöskentelyn nykykäytäntöihin. The goal is to develop a value innovation for an entrepreneur network. ProPortfolio ¿
softwear will be used as a case to test and evaluate the concept of value innovation.
ProPortfolio is mobile softwear for networks to manage and control their production and
delivery processes. ProPortfolio -softwear was developed during the years2001-2004 and it
was financed by technology funding agency TEKES.
It is a growing challenge for the companies to achieve suistanable competitive advantage.
Kim and Mauborgne (2005) have developed a new concept for strategic planning called value
innovation. According to the theory of value innovation the goal is to focus on making the
competition irrelevant by creating a leap in value for buyers and the own company, there by
opening up new and uncontested market space. The conventional way of approaching a
company strategy is seen as making a choice between diffrentiation and low cost. In a blue
ocean strategy a company pursues both differentiation and low cost simultaneously.
The essential criterias of valueinnovation were fullfilled in ProPortfolio-softwear as a result
of this development work. Based on this study one of the conclutions is, that the blueocean
strategy process is comprehensive and demanding. Value innovation is created as a result of a
systematic process. The base for a succesfull value innovation in ProPortfolio ¿softwear was
however created through prefound identification of customers future needs and a succesfull
"lead user" ¿product development project. In addition to this , a comprehensive insight to the
small housing industry, affecting trends and future customer needs made the base for the
succesfull value innovation.
The concept of value innovation challenges the conventional models ofcreating
differentiation and new business opportunities. The blue ocean strategy process brings new
fresh ideas and tools to the current strategical theories and development processes.
viitekehyksen konkretisoimiseksi ja arvioimiseksi käytetään työssä kohteena ProPortfolio -
ohjelmistotuotetta sekä sen kehittämistyössä saatuja kokemuksia. ProPortfolio on vuosina
2001-2004 kehitetty mobiiliin teknologiaan perustuva ohjelmistosovellus. ProPortfolio
ohjelmisto on liikkeenjohdon konsulttiyritys Tuloskunto Oy:n johdolla ja TEKES:n
rahoittamassa hankkeessa kehitetty pientaloprojektien toteuttajaverkoston
toiminnanohjausjärjestelmä.
Pitkäaikaisen kilpailuedun saavuttaminen erottumalla kilpailijoiden massasta on kasvava
haaste yrityksille. Tutkijoiden Kimin ja Mauborgnen kehittämän arvoinnovaation ja
strategisen suunnittelun prosessin lähtökohtana on kilpailun kiertäminen differoitumalla
kilpailijoista ja uusien markkinoiden luominen. Perinteisen strategisen ajattelutavan mukaan
yritykset voivat tuottaa korkeampaa arvoaasiakkaille korkeammin kustannuksin tai
kohtuullista arvoa pienemmin kustannuksin. Eli strateginen asemointi perustuu valintaan
differoitumisen ja kustannusjohtajuuden välillä (Porter,1985). Arvoinnovaatioon
perustuvassa asemoinnissa tavoitellaan sekä differoitumista että kustannusjohtajuutta
samanaikaisesti.
Arvoinnovaation keskeisimmät kriteerit täyttyivät kehityshankkeen lopputuloksena
syntyneessä ProPortfolio -ohjelmistotuotteessa. Tämän työn pohjalta voidaan todeta, että
Kimin ja Mauborgnen kehittämä strategian suunnitteluprosessi on laaja ja vaativa.
Arvoinnovaatio syntyy harvoin hetkellisenä oivalluksena, vaan kehittyy järjestelmällisen
työskentelyn tuloksena. ProPortfolio -ohjelmistotuotteen arvoinnovaation muodostuminen
perustui kehityshankkeen onnistuneeseen asiakastarpeiden tunnistamiseen ja ennakoimiseen.
Selkeän kuvan hahmottuminen ratkaistavista ongelmista auttoi asemoimaan hankkeen
jatkokehitystyön oikein ja loi edellytykset arvoinnovaation muodostumiselle.
Tutkijat Kim jaMauborgne ovat haastaneet perinteiset strategiatyöskentelyn mallit.
Tutkimustuloksiinsa pohjautuen he ovat kehittäneet uuden arvoinnovaatioon perustuvan
strategisen suunnittelun teoreettisen viitekehikon ja prosessin. Nämä mallit tulevat varmasti
jättämään pysyvän jäljen strategiatyöskentelyn nykykäytäntöihin.
softwear will be used as a case to test and evaluate the concept of value innovation.
ProPortfolio is mobile softwear for networks to manage and control their production and
delivery processes. ProPortfolio -softwear was developed during the years2001-2004 and it
was financed by technology funding agency TEKES.
It is a growing challenge for the companies to achieve suistanable competitive advantage.
Kim and Mauborgne (2005) have developed a new concept for strategic planning called value
innovation. According to the theory of value innovation the goal is to focus on making the
competition irrelevant by creating a leap in value for buyers and the own company, there by
opening up new and uncontested market space. The conventional way of approaching a
company strategy is seen as making a choice between diffrentiation and low cost. In a blue
ocean strategy a company pursues both differentiation and low cost simultaneously.
The essential criterias of valueinnovation were fullfilled in ProPortfolio-softwear as a result
of this development work. Based on this study one of the conclutions is, that the blueocean
strategy process is comprehensive and demanding. Value innovation is created as a result of a
systematic process. The base for a succesfull value innovation in ProPortfolio ¿softwear was
however created through prefound identification of customers future needs and a succesfull
"lead user" ¿product development project. In addition to this , a comprehensive insight to the
small housing industry, affecting trends and future customer needs made the base for the
succesfull value innovation.
The concept of value innovation challenges the conventional models ofcreating
differentiation and new business opportunities. The blue ocean strategy process brings new
fresh ideas and tools to the current strategical theories and development processes.