Innovatiivisen tietopalvelun markkinointi "case Liikekirjuri"
Timonen, Minna (2006)
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli kehittää SuomenKirjurituotteen tuottaman sähköisessä muodossa olevan Liikekirjuri-tietopalvelun markkinointia. Käyttäjät ovat taloushallinnon ammattilaisia, pääasiassa tilitoimistoja.
Tavoitteeseen pyrittiin selvitämällä asiakasyrityksille tärkeimpiä tuotteen ominaisuuksia sekä niitä tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet nykyisten asiakkaiden hankintapäätökseen. Lisäksi pyrittiin selvittämään, miten tehokkaana asiakkaat ovat kokeneet markkinointiviestinnän. On myös haluttu selvittää,kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat palveluun ja sen ominaisuuksiin.
Tutkielma koostuu teoria- ja empiriaosuuksista. Teoriaosassa esitellään innovaation diffuusiota, informaatiopalveluiden taloustiedettä sekä yritysmarkkinointia. Empiirisen osuuden muodostaa kvantitatiivinen tutkimus, joka suoritettiin kirjekyselynä.
Tutkimuksen perusteella päädyttiin seuraaviin tuloksiin ja suosituksiin: Myyntityön tulisi olla aktiivisempaa. Markkinoinnissa on hyväkorostaa suhteelliseen hyötyyn lukeutuvia ominaisuuksia. Referenssien käyttöä tulisi tehostaa. Havaittiin myös, että nykyiset asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä ohjelmistoon. The main objective of this study wasto develop the marketing of Liikekirjuri, an electronic information service designed by Suomen Kirjurituote for the needs of accountants and other professionals in financial management.
The aim was to reveal which qualities of Liikekirjuri the customers consider most valuable, the reasons why they purchased the product, and whether they feel the marketing communication is efficient. The study also examines how satisfied the customers are with the service and its qualities.
The study consists of a theoretical and an empirical part. The theoretical part discusses the diffusion of innovation, the economics of information services, and business-to-business marketing. The empirical part consists of a postal questionnaire, using a quantitative research method.
The results of this study suggest that the selling should be more proactive, and that the marketing should emphasize relative advantage. Referencesshould be employed more efficiently. This study also found that the existing customers have been very satisfied with the Liikekirjuri information service.
Tavoitteeseen pyrittiin selvitämällä asiakasyrityksille tärkeimpiä tuotteen ominaisuuksia sekä niitä tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet nykyisten asiakkaiden hankintapäätökseen. Lisäksi pyrittiin selvittämään, miten tehokkaana asiakkaat ovat kokeneet markkinointiviestinnän. On myös haluttu selvittää,kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat palveluun ja sen ominaisuuksiin.
Tutkielma koostuu teoria- ja empiriaosuuksista. Teoriaosassa esitellään innovaation diffuusiota, informaatiopalveluiden taloustiedettä sekä yritysmarkkinointia. Empiirisen osuuden muodostaa kvantitatiivinen tutkimus, joka suoritettiin kirjekyselynä.
Tutkimuksen perusteella päädyttiin seuraaviin tuloksiin ja suosituksiin: Myyntityön tulisi olla aktiivisempaa. Markkinoinnissa on hyväkorostaa suhteelliseen hyötyyn lukeutuvia ominaisuuksia. Referenssien käyttöä tulisi tehostaa. Havaittiin myös, että nykyiset asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä ohjelmistoon.
The aim was to reveal which qualities of Liikekirjuri the customers consider most valuable, the reasons why they purchased the product, and whether they feel the marketing communication is efficient. The study also examines how satisfied the customers are with the service and its qualities.
The study consists of a theoretical and an empirical part. The theoretical part discusses the diffusion of innovation, the economics of information services, and business-to-business marketing. The empirical part consists of a postal questionnaire, using a quantitative research method.
The results of this study suggest that the selling should be more proactive, and that the marketing should emphasize relative advantage. Referencesshould be employed more efficiently. This study also found that the existing customers have been very satisfied with the Liikekirjuri information service.