E-hankinnat - esteitä ja haasteita
Tulla, Tanja (2005)
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää e-hankinnan (sähköisen hankinnan) perusteet ja e-hankinnoissa kohdattavia esteitä. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selkeyttää kuvaa sähköisestä liiketoiminnasta ja julkisistae-hankinnoista yleensä. Tutkimuksen kohteena oli valtion yhteishankintayksikkö Hansel Oy:n hankintakanava Merkaattori ja sen epäonnistumisen syiden tutkiminen.Tutkimuksen teoriaosa perustui aikaisempiin tutkimuksiin, artikkeleihin ja kirjallisuuteen. Tulokseksi saatiin kokonaisvaltainen kuva niin sähköisestä liiketoiminnasta kuin e-hankinnoistakin. Teoriaan pohjautuvan kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Hansel Oy:n hankintakanava Merkaattorin epäonnistumiseen johtaneita tekijöitä. Kysely lähetettiin Hanseliin sähköpostiviestinä ja se sisälsi13 aiheeseen liittyvää kysymystä. Kyselyn tuloksena voitiin päätellä, että Merkaattori kaatui aivan tavallisiin e-hankinnan esteisiin, esim. asiakkaiden tarpeita ei täytetty riittävästi. Jos nämä tutkimuksessa ilmenneet esteet olisi poistettu, Merkaattori olisi ollut menestys. Kaiken kaikkiaan tehdyn tutkimuksen perusteella voidaan todeta e-hankintojen saavan nopeasti jalansijaa liike-elämässä. Turhien epäonnistumisten välttämiseksi on tärkeätä tietää e-hankintoihin liittyvistä haasteista ja esteistä. The main aim of this research was to study the basics of e-procurement (electronic procurement) and its obstacles. The purpose was also to establish a clear picture of electronic business and public e-purchasing in general. The subject of this study was procurement channel Merkaattori of the central procurement unit Hansel Ltd and researching the reasons for its failure. The theoretical part of the research was based on earlier studies, articles and literature. As a result, a comprehensive picture of electronic business and electronic procurement was formed. A survey based on related theory was carried out to ascertain the reasons for the failure of the procurement channel Merkaattori of Hansel Ltd. The inquiry was sent to Hansel via e-mail and it contained 13 questions. The results of the inquiry shows that Merkaattori stumbled on ordinary e-procurement obstacles, for example customers' needs were not sufficiently fulfilled. If these obstacles had been removed, Merkaattori would have been a success. All in all, based on the outcome of the research it can be said that e-procurement will achieve a secure position quickly as means of making purchases in business. Therefore, it is very important to be aware of thesechallenges and obstacles in e-procurement so that one could avoid unnecessary failures.