Tavaratalokaupan strategiset menestystekijät
Hiltunen, Heli (2002)
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida tavaratalokaupan strategisia menestystekijöitä,
erityisesti tavarataloliiketoiminnan johtamisen merkitystä strategisena menestystekijänä.
Empiirinen sovellus suunnattiin Sokos-tavarataloketjuun. Tutkimuksen osatavoitteena
oli kuvata ja analysoida Sokos-tavarataloketjun liiketoiminnan kehittymistä 1970 -
1990 välisellä ajanjaksolla sekä pohtia syitä, miksi Sokos-liiketoiminta ajautui kriisiin
1990-luvun aikana. Vertailuksi otettiin Stockmann-tavarataloketjun menestyminen
vastaavalla ajanjaksolla
Tarkastelun kohteena oli johtamisen muuttuminen, liikeideamuutokset, ketjutoiminnan
sekä hankinnan roolin muutokset Sokos-ketjussa. Lopuksi tavoitteena oli arvioida
strategisen johtamisen onnistumista Sokos-ketjussa peilaten strategisten
menesty stekij öiden viitekehykseen.
Tutkimus on luonteeltaan toiminta-analyyttinenja sen aineistonkeruumenetelmänä
käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluja suoritettiin yhteensä kahdeksan.Empiirinen osa koostuu S-ryhmääja erityisesti Sokos-tavaratalokauppaa käsittelevästä
materiaalista, kilpailustrategioiden kuvauksista, vuosikertomuksista ja
kokousmuistioista sekä kahdeksan Sokos-ketjussa 90-luvulla johtavassa asemassa
toimineen henkilön haastatteluista. Empiiristä aineistoa on kerätty myös yleisistä
vähittäiskauppaa koskevista alan lehdistä ja artikkeleista sekä Stockmann-
tavarataloketjun vuosikertomuksista.
Tutkimuksessa todettiin kohdeyrityksen vaikeuksiin ajautumisen taustalta löytyvän
voimakkaan talouslaman lisäksi kilpailutilanteen voimakas muuttuminen, johon ei
kyetty riittävästi vastaamaan. Suunnanmuutoksia kilpailustrategiaan tehtiin useaan
otteeseen, mutta kaikissa vaiheissa käytännön toteutus jäi puolinaiseksi. Ylivoimaisten
kilpailuetujen rakentaminen onnistui heikosti.
erityisesti tavarataloliiketoiminnan johtamisen merkitystä strategisena menestystekijänä.
Empiirinen sovellus suunnattiin Sokos-tavarataloketjuun. Tutkimuksen osatavoitteena
oli kuvata ja analysoida Sokos-tavarataloketjun liiketoiminnan kehittymistä 1970 -
1990 välisellä ajanjaksolla sekä pohtia syitä, miksi Sokos-liiketoiminta ajautui kriisiin
1990-luvun aikana. Vertailuksi otettiin Stockmann-tavarataloketjun menestyminen
vastaavalla ajanjaksolla
Tarkastelun kohteena oli johtamisen muuttuminen, liikeideamuutokset, ketjutoiminnan
sekä hankinnan roolin muutokset Sokos-ketjussa. Lopuksi tavoitteena oli arvioida
strategisen johtamisen onnistumista Sokos-ketjussa peilaten strategisten
menesty stekij öiden viitekehykseen.
Tutkimus on luonteeltaan toiminta-analyyttinenja sen aineistonkeruumenetelmänä
käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluja suoritettiin yhteensä kahdeksan.Empiirinen osa koostuu S-ryhmääja erityisesti Sokos-tavaratalokauppaa käsittelevästä
materiaalista, kilpailustrategioiden kuvauksista, vuosikertomuksista ja
kokousmuistioista sekä kahdeksan Sokos-ketjussa 90-luvulla johtavassa asemassa
toimineen henkilön haastatteluista. Empiiristä aineistoa on kerätty myös yleisistä
vähittäiskauppaa koskevista alan lehdistä ja artikkeleista sekä Stockmann-
tavarataloketjun vuosikertomuksista.
Tutkimuksessa todettiin kohdeyrityksen vaikeuksiin ajautumisen taustalta löytyvän
voimakkaan talouslaman lisäksi kilpailutilanteen voimakas muuttuminen, johon ei
kyetty riittävästi vastaamaan. Suunnanmuutoksia kilpailustrategiaan tehtiin useaan
otteeseen, mutta kaikissa vaiheissa käytännön toteutus jäi puolinaiseksi. Ylivoimaisten
kilpailuetujen rakentaminen onnistui heikosti.