Go-to-market strategy with pharmacies
Mäenpää, Tero (2008-02-25T10:47:39Z)
Kuvaus
The purpose of the research is to develop a go-to-market strategy with pharmacies. As it was agreed with the client of the study, Reckitt Benckiser, the focus is solely on non-prescription products. Therefore, prescription medicines are not considered in the study.
The main objective of the research is to clarify consumer and pharmacy personnel behavior concerning non-prescription products. These issues are observed with surveys, which are provided to consumers and pharmacy personnel. The go-to-market strategy is based on the survey results and is comprised by utilizing the marketing-mix model. Legislation and the present state & trends are additional minor research problems of the study.
The results of the research provide many descriptive insights about consumer and pharmacy personnel behavior. It is concluded that the consumers’ level of involvement with non-prescription products is low and the type of behavior is habitual. It is also demonstrated that several decision-making criteria are very different among different age groups and genders. Concerning pharmacy personnel, the factors that they base their product recommendations are revealed. In addition, the sources of medicine information for both consumers and pharmacy personnel are found out.
Työn tarkoituksena on laatia Reckitt Benckiserille apteekkituotteita käsittelevä markkinoillemenostrategia. Työ on rajattu käsittämään ainoastaan apteekeissa myytävät reseptivapaat tuotteet, joten reseptilääkkeitä tutkimuksessa ei käsitellä.
Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää, kuinka kuluttajat käyttäytyvät reseptivapaiden tuotteiden hankinnoissa sekä kartoittaa apteekkihenkilökunnan toimintatapoja. Näitä asioita tutkitaan survey-tyyppisellä menetelmällä ja tulosten pohjalta laaditaan markkinointi mix –ajatteluun perustuva markkinoillemenostrategia. Lainsäädäntö sekä markkinoiden nykytilan ja trendien tarkastelu ovat työssä kahtena pienempänä tutkimusongelmana.
Tutkimustulokset tuovat esille lukuisia sekä kuluttaja -että apteekkihenkilökunnan käyttäytymistä kuvaavia piirteitä. Havaitaan, että asiakkaiden sitoutumisaste ostoprosessiin on alhainen ja hankinnat tehdään yleisesti tottumuksen pohjalta. Tiettyjen ostopäätöskriteerien huomataan olevan hyvin erilaisia eri-ikäisillä ja eri sukupuolen ihmisillä. Apteekkihenkilökunnan osalta saadaan selville tekijät, joihin he perustavat tuotesuosituksensa. Lisäksi selvitetään sekä apteekkihenkilökunnan että asiakkaiden osalta, mitkä ovat yleisimmät lääkkeitä koskevat tietolähteet.
The main objective of the research is to clarify consumer and pharmacy personnel behavior concerning non-prescription products. These issues are observed with surveys, which are provided to consumers and pharmacy personnel. The go-to-market strategy is based on the survey results and is comprised by utilizing the marketing-mix model. Legislation and the present state & trends are additional minor research problems of the study.
The results of the research provide many descriptive insights about consumer and pharmacy personnel behavior. It is concluded that the consumers’ level of involvement with non-prescription products is low and the type of behavior is habitual. It is also demonstrated that several decision-making criteria are very different among different age groups and genders. Concerning pharmacy personnel, the factors that they base their product recommendations are revealed. In addition, the sources of medicine information for both consumers and pharmacy personnel are found out.
Työn tarkoituksena on laatia Reckitt Benckiserille apteekkituotteita käsittelevä markkinoillemenostrategia. Työ on rajattu käsittämään ainoastaan apteekeissa myytävät reseptivapaat tuotteet, joten reseptilääkkeitä tutkimuksessa ei käsitellä.
Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää, kuinka kuluttajat käyttäytyvät reseptivapaiden tuotteiden hankinnoissa sekä kartoittaa apteekkihenkilökunnan toimintatapoja. Näitä asioita tutkitaan survey-tyyppisellä menetelmällä ja tulosten pohjalta laaditaan markkinointi mix –ajatteluun perustuva markkinoillemenostrategia. Lainsäädäntö sekä markkinoiden nykytilan ja trendien tarkastelu ovat työssä kahtena pienempänä tutkimusongelmana.
Tutkimustulokset tuovat esille lukuisia sekä kuluttaja -että apteekkihenkilökunnan käyttäytymistä kuvaavia piirteitä. Havaitaan, että asiakkaiden sitoutumisaste ostoprosessiin on alhainen ja hankinnat tehdään yleisesti tottumuksen pohjalta. Tiettyjen ostopäätöskriteerien huomataan olevan hyvin erilaisia eri-ikäisillä ja eri sukupuolen ihmisillä. Apteekkihenkilökunnan osalta saadaan selville tekijät, joihin he perustavat tuotesuosituksensa. Lisäksi selvitetään sekä apteekkihenkilökunnan että asiakkaiden osalta, mitkä ovat yleisimmät lääkkeitä koskevat tietolähteet.