WorldSkills - ammattitaitovalmennus osana kone- ja metallialan kilpailukykyä
Rummukainen, Pauli Tapio (2008)
Tiivistelmä
Nykyaikain ammattitaitovalmennus alkaa olla verrattavissa huippu-urheiluun ja sen sisältämiin valmennusprosesseihin. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa ne prosessit, joita käyttämällä ammattitaitovalmennettava saadaan tiedollisesti ja taidollisesti mandollisimman hyvin valmennettua WorldSkills-tason kilpailuihin. Valittuja prosesseja soveltaen ohjeistetaan CAD-suunnittelun valmennus ja kokonaisvaltainen valmistautuminen kilpailuihin. Hyvänä taustapohjana on tutkimuksen tekijän omakohtainen osallistuminen Taitaja-2007 kilpailun järjestämiseen lajivastaavana CAD-suunnittelussa.
Tutkimuksessa tehtiin myös kartoitus kilpailutoiminnan vaikuttavuudesta ja sen mandollisista vaikutuksista kone- ja metallialan koulutukseen hakeutuvien nuorten määriin. Tutkimuksen pääkohteina olivat Taitaja-kilpailujen järjestäjinä toimineet paikkakunnat ja koulutuksenjärjestäjät peräkkäisiltä vuosilta eli Turku, Tampere ja Joensuu. Tämän lisäksi Helsingissä järjestetty WorldSkills-2005 kilpailu aiheutti positiivisia vaikutuksia koko ammattitaitovalmennuksen kenttään ja sen esille nostamiseen ammatillisessa koulutuksessa.
Näitä tietoja ja prosesseja voidaan käyttää hyväksi ammattitaitovalmennuksen kanssa toimivien oppilaitoksien, työpaikkojen ja valmentajien sekä muiden asiasta kiinnostuneiden tahojen jatkossa tehtävään valmennukseen liittyvään kehitystyöhön. Modern professional skill training is beginning to be comparable with top athletics and the training methods it deploys. The goal of this study was to map out the methods with which a skilled student is trained in the best possible way, concerning both his knowledge and skills, to take part in WorldSkills -level competitions. By applying the chosen methods, the training and the whole preparation process for the CAD-design competition is then organised. As a good reference the author of this study has participated himself in the Taitaja-2007 competition as a responsible for the CAD-design sector.
In this study the effect of skill competitions was also analysed. The intention was to discover, if these competitions make any difference in the amount of young applicants who want to study mechanical and metal engineering. The main objectives of the study were the cities and education providers who had been organising Taitaja -competitions in consecutive years: Turku, Tampere and Joensuu. In addition, the WorldSkills-2005 competition organised in Helsinki, had positive effect on the whole field of professional skill training and its promotion in vocational education.
This data and methods may be taken advantage of by the education providers, places of employment, coaches and other instances interested in the subject, working with professional skill training, to develop training in the future.
Tutkimuksessa tehtiin myös kartoitus kilpailutoiminnan vaikuttavuudesta ja sen mandollisista vaikutuksista kone- ja metallialan koulutukseen hakeutuvien nuorten määriin. Tutkimuksen pääkohteina olivat Taitaja-kilpailujen järjestäjinä toimineet paikkakunnat ja koulutuksenjärjestäjät peräkkäisiltä vuosilta eli Turku, Tampere ja Joensuu. Tämän lisäksi Helsingissä järjestetty WorldSkills-2005 kilpailu aiheutti positiivisia vaikutuksia koko ammattitaitovalmennuksen kenttään ja sen esille nostamiseen ammatillisessa koulutuksessa.
Näitä tietoja ja prosesseja voidaan käyttää hyväksi ammattitaitovalmennuksen kanssa toimivien oppilaitoksien, työpaikkojen ja valmentajien sekä muiden asiasta kiinnostuneiden tahojen jatkossa tehtävään valmennukseen liittyvään kehitystyöhön.
In this study the effect of skill competitions was also analysed. The intention was to discover, if these competitions make any difference in the amount of young applicants who want to study mechanical and metal engineering. The main objectives of the study were the cities and education providers who had been organising Taitaja -competitions in consecutive years: Turku, Tampere and Joensuu. In addition, the WorldSkills-2005 competition organised in Helsinki, had positive effect on the whole field of professional skill training and its promotion in vocational education.
This data and methods may be taken advantage of by the education providers, places of employment, coaches and other instances interested in the subject, working with professional skill training, to develop training in the future.