Ammatti-identiteetin rakentuminen sairaanhoitajilla
Tirkkonen, Heini (2008)
Aineistoon ei liity tiedostoja.
Pro gradu -tutkielma
Tirkkonen, Heini
2008
Tiivistelmä
Ammatti-identiteetti luo pohjan henkilön ammattitaidolle, oman, henkilökohtaisen ammatillisen osaamisen arvostamiselle sekä koko ammattikuvalle, sille millaisena työntekijänä jokainen itsensä näkee. Vahva ammatti-identiteetti aikaansaa positiivisen takaisinkytkennän, kun hyvin tehdyn työn seurauksena saadaan kannustavaa palautetta, mikä kasvattaa itsetuntoa, joka puolestaan luo positiivinen omakuvan, jonka seurauksena syntyy vahva ammatti-identiteetti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millä tavoin ammatti-identiteetti rakentuu ja muotoutuu, ja millaisia ovat sitä muovaavat tekijät. Samalla pyritään selvittämään millainen merkitys ammatti-identiteetillä on työn suorittamiseen, työssä viihtymiseen sekä omaan näkemykseen itsestään tietyn alan ammattilaisena. Tutkimuksen kontekstina on terveydenhoitoala, ja empiriassa tutkitaan sairaanhoitajien ammatti-identiteettiä. Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että sairaanhoitajat arvostavat ammattiaan ja ammattitaitoaan huolimatta yhteiskunnallisesta aliarvostuksesta. Tämä tukee käsitystä sairaanhoitajien vahvasta ammatti-identiteetistä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sairaanhoitajan ammatti-identiteetti on moniulotteinen ilmiö. Ammatti-identiteetti ei ole irrallinen henkilön persoonallisesta identiteetistä, vaan ne tukevat toinen toistaan. Professional identity forms the foundation for an individual’s professional skills; appreciation of one’s own personal occupational abilities; and one’s entire professional self-image – i.e. how an individual sees him/herself as an employee. A strong professional identity leads to positive feedback. The positive feedback received for a job well done boosts one’s self-esteem, which, in turn, helps create of a positive self-image that ultimately leads to the development of a strong professional identity. The purpose of this study is to explain how professional identity is developed and what kinds of factors are involved in the process. Another goal of the study is to examine the effect of professional identity to work performance, work satisfaction and professional self-identity. The context of the study is the Finnish health care system in general and nurses’ professional identity in particular. The results suggest that nurses appreciate their profession and professional skills in spite of social undervaluation. Moreover, the results support the view that nurses have a strong sense of professional identity. Furthermore, the study points out that professional identity is a highly multidimensional phenomenon. It cannot be separated of one’s personal identity; their relationship is rather reciprocal.