Innovation – from individual intuition to collaborative innovation. The role of individual key actor in facilitation of innovation in large organization context
Nisula, Anna-Maija (2008)
Aineistoon ei liity tiedostoja.
Pro gradu -tutkielma
Nisula, Anna-Maija
2008
Tiivistelmä
The objective of this research was to study the role of key individuals in facilitation of technology enabled bottom-up innovation in large organization context. The development of innovation was followed from the point of view of individual actor (key individual) in two cases, through three levels: individual, team and organization, by using knowledge creation and innovation models. This study provides theoretical synthesis and framework through which the study is driven.
The results of the study indicate, that in bottom-up initiated innovations the role of key individuals is still crucial, but innovation today is collective effort and there acts several entrepreneurial key individuals: innovator, user champion and organizational sponsor, whose collaboration and developing interaction drives innovation further. The team work is functional and fluent, but it meets great problems in interaction with organization.
The large organizations should develop its practices and ability to react on emerging bottom-up initiations, in order to embed innovation to organization and gain sustainable innovation. In addition, bottom-up initiated innovations are demonstrations of peoples knowing, tacit knowledge and therefore renewing of an organization. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yksittäisen avain henkilön (champion) merkitystä teknologian mahdollistaman
organisationaalisen innovaation edistäjänä suuressa organisaatiossa. Innovaation edistymistä tarkasteltiin kolmella tasolla: yksilö, ryhmä, organisaatio kahdessa case – tapauksessa. Tarkastelua varten luotiin kehys yhdistämällä tiedonluomisen- ja innovaatiomalleja.
Tulokset osoittavat, että ruohonjuuritasolta nousevissa innovaatiossa yksilön merkitys on vieläkin suuri, mutta innovaatio on tänään kollektiivinen hanke ja sen edistämiseksi organisaatiossa toimii useita avainhenkilöitä: innovaattori, käyttäjä champion, sponsori, joiden yhteistyö ja kehittyvä vuorovaikutus edistävät innovaation kehittymistä. Ryhmätyö on toimivaa, mutta se kohtaa ongelmia sen ja organisaation välisessä vuorovaikutuksessa.
Suurten organisaatioiden tulisi kehittää käytäntöjä ja kykyä reagoida nouseviin aloitteisiin, jos ne haluavat upottaa innovatiivisuuden organisaatioon. Lisäksi, ruohonjuuritasolta nousevat innovaatio aloitteet ovat osoituksia ihmisten osaamisesta, tiedosta ja myös organisaation uudistumisesta.
The results of the study indicate, that in bottom-up initiated innovations the role of key individuals is still crucial, but innovation today is collective effort and there acts several entrepreneurial key individuals: innovator, user champion and organizational sponsor, whose collaboration and developing interaction drives innovation further. The team work is functional and fluent, but it meets great problems in interaction with organization.
The large organizations should develop its practices and ability to react on emerging bottom-up initiations, in order to embed innovation to organization and gain sustainable innovation. In addition, bottom-up initiated innovations are demonstrations of peoples knowing, tacit knowledge and therefore renewing of an organization.
organisationaalisen innovaation edistäjänä suuressa organisaatiossa. Innovaation edistymistä tarkasteltiin kolmella tasolla: yksilö, ryhmä, organisaatio kahdessa case – tapauksessa. Tarkastelua varten luotiin kehys yhdistämällä tiedonluomisen- ja innovaatiomalleja.
Tulokset osoittavat, että ruohonjuuritasolta nousevissa innovaatiossa yksilön merkitys on vieläkin suuri, mutta innovaatio on tänään kollektiivinen hanke ja sen edistämiseksi organisaatiossa toimii useita avainhenkilöitä: innovaattori, käyttäjä champion, sponsori, joiden yhteistyö ja kehittyvä vuorovaikutus edistävät innovaation kehittymistä. Ryhmätyö on toimivaa, mutta se kohtaa ongelmia sen ja organisaation välisessä vuorovaikutuksessa.
Suurten organisaatioiden tulisi kehittää käytäntöjä ja kykyä reagoida nouseviin aloitteisiin, jos ne haluavat upottaa innovatiivisuuden organisaatioon. Lisäksi, ruohonjuuritasolta nousevat innovaatio aloitteet ovat osoituksia ihmisten osaamisesta, tiedosta ja myös organisaation uudistumisesta.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Esikaupallinen hankinta liikenneinnovaatioden rahoitustyökaluna : Itseajavien ajoneuvojen EU-hankkeen tarjouspyyntö
Tikkanen, Ulla (2018)Diplomityössä keskitytään Euroopan komission esikaupallisen hankinnan hyödyntämiseen rahoitustyökaluna liikenneinnovaatioiden hankinnassa julkisella sektorilla. Diplomityön esimerkkihanke on ensimmäinen tällä rahoitustyökalulla ... -
Challenges of user-driven innovations on late stages of innovation process: evidence from ICT companies
Grun, Alexander (2015)The goal of this thesis is to study user-driven innovations and user involvement throughout the innovation process in context of B2B companies. Significant emphasis in the analysis put onto the late stages of innovation ... -
Managing the Front End of Innovation in a Networked Company Environment - Combining Strategy, Processes and Systems of Innovation
Koivuniemi, Jouni
Acta Universitatis Lappeenrantaensis (Lappeenranta University of Technology, 17.12.2008)The objective of the thesis is to enhance the understanding about the management of the front end phases of the innovation process in a networked environment. The thesis approaches the front end of innovation from three ...