Tietointensiivisten yrityspalveluiden tuotteistaminen Case: Lappeenrannan teknillisen yliopiston Tietohallinto
Tujunen, Anna (2008)
Tiivistelmä
Työ käsittelee tietohallintoa tietointensiivisenä yrityspalveluna
Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa. Yliopiston tulee keskittyä
omaan ydinosaamiseensa sekä erottaa sisäiset yrityspalvelut omiksi
kokonaisuuksikseen. Tähän on käytetty tietohallinnon osalta tilaaja
tuottajamallia. Mallin puitteissa tietohallintoyksikkö on kattavasti
tunnistanut ja määritellyt oman toimintansa sekä asiakkaidensa
perustarpeet.
Tietohallinnon palvelut ovat tietointensiivisiä yrityspalveluita, joiden
tarkoituksena on täydentää asiakkaiden osaamista ja kykyä tuottaa
innovaatioita sekä välittää muualla tuotettua tietoa ja teknisiä ratkaisuja
tähän tarpeeseen. Tietointensiivisen palveluntuottajan asiantuntijuus on
kokemusperäistä ja hiljaista tietoa, jota on lähtökohtaisesti vaikea
muuttaa organisatoriseksi tiedoksi eli lisäarvoksi organisaation
toiminnalle.
Tuotteistamista on hyödynnetty tietohallinnon prosessien muuttamiseksi
eksplisiittisiksi. Tuotteistamalla standardoidaan prosesseihin liittyvät
parhaat käytänteet, joka tarkoittaa kokemusperäisesti hyväksi havaittujen
toimintatapojen rutinoimista.
Tuotetut palvelut on tuotteistettu palvelupaketeiksi, joista on laadittu
yksityiskohtainen palvelukuvaus sekä laskettu tuotekohtainen hinta.
Palvelumallin soveltaminen takaa yksikkökustannusten, skaalaetujen,
riskin jakaantumisen ja teknologisen kehityksen optimoinnin yliopistossa. The purpose of the thesis is to productize knowledge-intensive business
services in the IS&T department of Lappeenranta University of
Technology. The university should concentrate on its core functions and
derive internal business services as separated functions. This has been
executed in the IS&T unit by utilizing a production model between the
orderers and providers. Based on this model, The IS&T unit has been
able to identify and define its ways of action as well as the basic needs of
their customers.
The Information services can be defined as knowledge-intensive
professional services. The purpose is to complete customers'
competences and ability to provide innovations and furthermore to
improve customers' ability to utilize information and technical solutions
perceived from others for this purpose. The expertise of knowledge
intensive service providers consists of tacit knowledge hence it is a
challenge to change it into organizational knowledge i.e. as added value
for operation of an organization.
All the provided services have been productized into service packages
and detailed service descriptions as well as product specific prices for
each package have been defined. The enforcing of this service concept
assures the optimization of unit costing, economics of scale, risk division
and technological improvement in a university.
Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa. Yliopiston tulee keskittyä
omaan ydinosaamiseensa sekä erottaa sisäiset yrityspalvelut omiksi
kokonaisuuksikseen. Tähän on käytetty tietohallinnon osalta tilaaja
tuottajamallia. Mallin puitteissa tietohallintoyksikkö on kattavasti
tunnistanut ja määritellyt oman toimintansa sekä asiakkaidensa
perustarpeet.
Tietohallinnon palvelut ovat tietointensiivisiä yrityspalveluita, joiden
tarkoituksena on täydentää asiakkaiden osaamista ja kykyä tuottaa
innovaatioita sekä välittää muualla tuotettua tietoa ja teknisiä ratkaisuja
tähän tarpeeseen. Tietointensiivisen palveluntuottajan asiantuntijuus on
kokemusperäistä ja hiljaista tietoa, jota on lähtökohtaisesti vaikea
muuttaa organisatoriseksi tiedoksi eli lisäarvoksi organisaation
toiminnalle.
Tuotteistamista on hyödynnetty tietohallinnon prosessien muuttamiseksi
eksplisiittisiksi. Tuotteistamalla standardoidaan prosesseihin liittyvät
parhaat käytänteet, joka tarkoittaa kokemusperäisesti hyväksi havaittujen
toimintatapojen rutinoimista.
Tuotetut palvelut on tuotteistettu palvelupaketeiksi, joista on laadittu
yksityiskohtainen palvelukuvaus sekä laskettu tuotekohtainen hinta.
Palvelumallin soveltaminen takaa yksikkökustannusten, skaalaetujen,
riskin jakaantumisen ja teknologisen kehityksen optimoinnin yliopistossa.
services in the IS&T department of Lappeenranta University of
Technology. The university should concentrate on its core functions and
derive internal business services as separated functions. This has been
executed in the IS&T unit by utilizing a production model between the
orderers and providers. Based on this model, The IS&T unit has been
able to identify and define its ways of action as well as the basic needs of
their customers.
The Information services can be defined as knowledge-intensive
professional services. The purpose is to complete customers'
competences and ability to provide innovations and furthermore to
improve customers' ability to utilize information and technical solutions
perceived from others for this purpose. The expertise of knowledge
intensive service providers consists of tacit knowledge hence it is a
challenge to change it into organizational knowledge i.e. as added value
for operation of an organization.
All the provided services have been productized into service packages
and detailed service descriptions as well as product specific prices for
each package have been defined. The enforcing of this service concept
assures the optimization of unit costing, economics of scale, risk division
and technological improvement in a university.