Palveluliiketoiminta teknologiateollisuudessa
Saario, Outi (2008)
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on palveluliiketoimintaan liittyvien hypoteesien esittäminen ja niiden todentaminen case-yrityksen avulla. Differointistrategian merkitys ja sen tuomat mahdollisuudet teknologiateollisuuden palveluliiketoiminnassa ovat työn painopisteinä. Itse palveluliiketoimintaa todennettiin tutkimuksessa erinäisin kysymyksin. Tutkimuksen keskeiset aiheet ovat palveluliiketoiminta, differointistrategia, johon myös arvoketjuajattelu kuuluu vahvasti. Tutkimus on keskittynyt myös palveluliiketoiminnan tuottavuuteen ja kannattavuuteen. Jokaista asiaa on pyritty tarkastelemaan logistiikan näkökannalta, mistä on tehty tutkimuksen viitekehys. Tutkimus perustuu kirjallisuustutkimuksiin, havaintoihin ja haastatteluihin. Casetutkimuksen avulla pyritään todentamaan kirjallisuudesta esille tulleet asiat. Palveluliiketoiminta tarkoittaa lisäarvon tuottamista asiakkaalle. Differointistrategia on olennainen osa palveluliiketoimintaa. Differointistrategia perustuu erikoistumiseen ja ainutlaatuisuuteen. Logistiikan avulle voidaan tuottaa asiakkaalle räätälöityjä palveluja ja se mahdollistaa erikoistumisen, differoitumisen. Palveluliiketoiminnan edut ovat lisäarvon tuotto asiakkaalle joko lisäämällä asiakkaan myyntiä ja/tai luomalla kustannussäästöä. Palveluliiketoiminta vaatii toimittajalta strategian ja tavoitteiden muutosta, mutta ennen kaikkea asennemuutosta ja sitoutumista. Palvelun tuottavuus ja kannattavuus mittarit/näkökulmat tulee yrityksen yleensä muuttaa, sillä perinteiset mittaustavat eivät enää välttämättä sovi palveluliiketoiminnan toiminnan mittaamiseen. The aim of this study is to investigate new phenomenon in technology indus-try. The phenomenon is called service business. Differentiation strategy is one of the basic elements of service business. Differentiation strategy’s impact and its challenges to service business were investigated. The main subjects of this study are service business, differentiation strategy and service business productivity and profitability. All theoretical issues are reviewed through logistics eyes. Logistic is the key which synchronize all three aspects into framework. Literature, interviews and observation have been study methods. With case-study framework have been verified. Company creates added value to the customer through service business. Dif-ferentiation strategy has main part of business service. Uniqueness and spe-cialization are the keys of differentiation strategy. Logistic provides tailor made services which enables company to specialized its service. Service busi-ness benefits are customers’ increasing sales and/or decreasing costs level. With good attitude and commitment firm can create successful business ser-vice. Productivity and profitability performance indicator need to be check when changing into service business. Old elements might be unsuitable for current need.