Kansainvälisen liiketoimintaosaamisen kehittämistarpeet suomalaisissa pk-yrityksissä
Koppala, Henna (2009)
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kartoittaa suomalaisten pk-yritysten kansainvälisen liiketoimintaosaamisen kehittämistarpeita ja esittää kuinka kansainvälistymispalveluita voitaisiin kehittää vastaamaan tarpeisiin paremmin. Tutkielma jakautuu teoreettiseen ja empiiriseen osaan. Empiirisessä osassa hyödynnettiin valmista, survey-menetelmällä toteutettua tutkimusmateriaalia, jonka 122 pk-yritystä tutkittiin kvantitatiivisesti.
Tutkimuksen mukaan suomalaisten pk-yritysten keskeisin kansainvälisen liiketoimintaosaamisen kehittämistarve on myynti- ja markkinointi-osaaminen. Pk-yritykset tarvitsevat ulkopuolista apua erityisesti ulkomaisten asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden löytämisessä. Tutkimuksen mukaan kansainvälistymispalveluiden käyttämättä jättämiseen ei vaikuta se, ettei palveluista ole saatu tarpeeksi tietoa, vaan se, ettei palveluita koeta hyödyllisiksi ja tarpeisiin vastaaviksi.
Pk-yritysten kansainvälisen osaamisen kehittämiseen tarjottavat palvelut eivät täysin vastaa yritysten tarpeita. Kansainvälistymispalveluita tulisi kehittää erityisesti tarjoamalla yrityksille käytännön apua koulutuksen sijasta, tunnistamalla osaamistarpeet tehokkaammin, parantamalla alueellista tiedotusta ja lisäämällä palveluntarjoajien keskeistä yhteistyötä. The aim of this master’s thesis was to chart the development needs of international business competence in Finnish SMEs. The study also aimed at presenting how the internationalisation services could better meet the needs of the companies. The report is divided into theoretical and empirical part. In the latter a ready research material done by survey-method was used and its 122 SMEs were studied quantitatively.
The research findings show that the most crucial international business competence that needs to be developed in Finnish SMEs is international sales- and marketing competence. Companies need external assistance especially in finding customers and business partners abroad. The findings show that the reason not to use internationalisation services is not lack of information on the services, but it is that the services do not meet the needs of the companies and that they find the services useless.
According to the study, the internationalisation services do not fully meet the needs of the SMEs. Internationalisation services should be developed especially by offering SMEs rather practical help than training, identifying the needs more effectively, improving regional communication as well as adding co-operation between the internationalisation services providers.
Tutkimuksen mukaan suomalaisten pk-yritysten keskeisin kansainvälisen liiketoimintaosaamisen kehittämistarve on myynti- ja markkinointi-osaaminen. Pk-yritykset tarvitsevat ulkopuolista apua erityisesti ulkomaisten asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden löytämisessä. Tutkimuksen mukaan kansainvälistymispalveluiden käyttämättä jättämiseen ei vaikuta se, ettei palveluista ole saatu tarpeeksi tietoa, vaan se, ettei palveluita koeta hyödyllisiksi ja tarpeisiin vastaaviksi.
Pk-yritysten kansainvälisen osaamisen kehittämiseen tarjottavat palvelut eivät täysin vastaa yritysten tarpeita. Kansainvälistymispalveluita tulisi kehittää erityisesti tarjoamalla yrityksille käytännön apua koulutuksen sijasta, tunnistamalla osaamistarpeet tehokkaammin, parantamalla alueellista tiedotusta ja lisäämällä palveluntarjoajien keskeistä yhteistyötä.
The research findings show that the most crucial international business competence that needs to be developed in Finnish SMEs is international sales- and marketing competence. Companies need external assistance especially in finding customers and business partners abroad. The findings show that the reason not to use internationalisation services is not lack of information on the services, but it is that the services do not meet the needs of the companies and that they find the services useless.
According to the study, the internationalisation services do not fully meet the needs of the SMEs. Internationalisation services should be developed especially by offering SMEs rather practical help than training, identifying the needs more effectively, improving regional communication as well as adding co-operation between the internationalisation services providers.