Hankintaprosessin suorituskyvyn arviointi ja kehittäminen
Pajari, Maija (2009)
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli tarkastella kohdeorganisaation hankintaprosessin suorituskykyä. Tutkimuksen päämääränä oli tuottaa yritykselle sellaista tietoa ja arviointikriteerejä, joiden avulla yritys voi kehittää valmiuksiaan oman suorituskyvyn tehokkaampaan arviointiin tulevaisuudessa. Tutkielma tehtiin Skanska Oy:n osto-osastolle Helsinkiin. Tutkimuksen kohteeksi valittiin kausisopimusten hankintaprosessi epäsuorissa hankinnoissa, kotimaisilla markkinoilla. Keskitetyn kausisopimusten hankintaprosessin tarkoituksena on tuottaa yritykselle kilpailukykyisiä sopimuksia sekä saavuttaa prosessin parempi hallinta ja läpinäkyvyys. Tietoa tutkimuksen kohteena olevasta prosessista kerättiin haastatteluilla ja keskustelutuokioilla sekä yrityksen dokumenteista. Aineiston keräämisen kautta pyrittiin saamaan syvempi kuva prosessin toiminnasta, sen ongelmakohdista sekä niiden syistä ja seurauksista. Toisen tarkastelunäkökulman prosessin arvioinnille tarjosi läpimenoajan mittaaminen. Saatua aineistoa luokiteltiin vika- ja vaikutusanalyysiin pohjautuvalla mallilla sekä Monte Carlo – simulaatiomenetelmään perustuvalla ohjelmalla. Työn tuloksena esitetään tutkimuksen kohteena olevalle prosessille sopivia kehitystoimenpiteitä sekä suositeltavia prosessin mittaamisalueita. The aim of this study was to examine the performance of the purchasing process in the case company. The main target of this research was to produce information and evaluation methods, which can help the case company measure their performance more efficiently in the future. This study was conducted to Skanska Oy’s purchasing department in Helsinki. The subject of this research was to examine the process of making centralized framework agreements for indirect purchasing in domestic markets. The objective of the centralized purchasing process is to make competitive agreements, gain better management and transparency to the process. The information about the process was gathered by interviews, discussions and from the company’s documents. The purpose of the data collection was to draw a better picture of how the process works, what kind on problems it faces and what are the causes and effects of these problems. Examining the process’s cycle time offered another angle of view. The collected data was categorized with a model based on failure mode and effect analysis (FMEA) as well as the program built on Monte Carlo – simulation method. The results of the research are presented with suitable improvement actions and recommendable measuring areas for the process.