Elektroniikkateollisuuden sopimusvalmistajana toimivan pk-yrityksen kasvustrategiat
Laine, Krista (2009)
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka muutosvaiheessa oleva elektroniikkateollisuuden ala vaikuttaa siinä mukana olevien pienten ja keskisuurten sopimusvalmistaja yritysten tulevaisuuden kasvustrategioihin Tutkielmassa päädyttiin tarkastelemaan seuraavia kasvustrategioita: markkinapenetraatio, tuotekehitys yhdessä asiakkaan kanssa, markkinakehitys ja diversifikaatio. Tutkielmassa määriteltiin myös kasvustrategioihin yleisesti vaikuttavat tekijät, joita käsiteltiin empiriassa pk-sopimusvalmistajan näkökulmasta. Esitettyjä kasvustrategioita peilattiin elektroniikkateollisuuden tulevaisuuden näkymiin skenaariotyöskentelyä hyödyntäen. Erityisesti yrityksen sopimusvalmistajaroolin todettiin vaikuttavan niin kasvustrategioihin kuin valittua strategiaa toteuttaviin kasvukeinoihin. Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmäksi puolestaan valittiin tapaus eli case-tutkimus. Kohdeyrityksen avulla pyrittiin luomaan syvempää ymmärrystä pk-sopimusvalmistajan resursseista, kyvykkyyksistä ja haasteista. The main purpose of this thesis was to find out how the changing environment of electronic industry affects the growth strategies of the SME contract manufacturers. The thesis was focused on the following growth strategies: market penetration, product development together with the customer, market development and diversification. The study defines also the commonly affective factors of the growth strategies. These are reviewed in the perspective of a SME contract manufacturer in the empirical part of the thesis. Presented growth strategies are reflected with the future prospects of electronics industry by using scenario method. The role of a contract manufacturer was specially discovered to affect both the growth strategies and the growth methods which help to accomplish/achieve the chosen strategy. The study was conducted by using qualitative research method and a case study was used in the empirical part. By using a case study company, the study was able to create a deeper understanding from the resources, capabilities and challenges of a SME contract manufacturer.