Enhancing Customer Knowledge and Its Sharing At a Paper Production Line
Savolainen, Minna (2009)
Tiivistelmä
This study has been made for specific paper production line at an international forest industry company in Finland. The main purpose for the study was a need to examine the current situation of the customer knowledge and its’ sharing at case production line, recognize the problems in it and finally, find out the improvement actions.
The study is composed of theoretical and empirical parts. In theoretical part, knowledge management and information sharing in addition to customer knowledge management are presented. Empirical data from case production line was collected by using survey questionnaires. The results are analyzed in discussion and conclusions and finally, study ends with summary which includes recommendations.
Based on the study, the amount and quality of customer knowledge and gaining and transferring the customer knowledge were found as the main challenges. The proposed solutions were discovered from moving towards more dynamic operating environment and in the area of customer knowledge management, especially from the communities of creation. Tämä työ on tehty tietynkansainvälisen metsäteollisuusyrityksen paperituotantolinjalle Suomessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarve tutkia paperituotantolinjan nykyistä asiakastietämystä ja sen jakamista, tunnistaa ongelmat siinä sekä lopuksi, löytää parannuskeinoja sille asiakastietojohtamisen alueella.
Tutkimus koostuu teoreettisesta ja empiirisesta osasta. Teoreettisessa osassa esitellään tietojohtamista ja tiedon jakamista sekä asiakastietojohtamista. Empiirinen data on kerätty paperituotantolinjalta käyttäen kyselylomakkeita. Tulokset on analysoitu johtopäätös ja pohdinta osuudessa. Tutkimus päättyy yhteenvetoon, jossa esitetään myös suositukset.
Tutkimuksen perusteella asiakastietämyksen määrä ja laatu, asiakastietämyksen hankkiminen sekä jakaminen olivat pääasiallisia haasteita. Ratkaisuehdotuksia löydettiin dynaamisempaan toimintaympäristöön siirtymisestä sekä asiakastietojohtamisesta, erityisesti luovista yhteisöistä.
The study is composed of theoretical and empirical parts. In theoretical part, knowledge management and information sharing in addition to customer knowledge management are presented. Empirical data from case production line was collected by using survey questionnaires. The results are analyzed in discussion and conclusions and finally, study ends with summary which includes recommendations.
Based on the study, the amount and quality of customer knowledge and gaining and transferring the customer knowledge were found as the main challenges. The proposed solutions were discovered from moving towards more dynamic operating environment and in the area of customer knowledge management, especially from the communities of creation.
Tutkimus koostuu teoreettisesta ja empiirisesta osasta. Teoreettisessa osassa esitellään tietojohtamista ja tiedon jakamista sekä asiakastietojohtamista. Empiirinen data on kerätty paperituotantolinjalta käyttäen kyselylomakkeita. Tulokset on analysoitu johtopäätös ja pohdinta osuudessa. Tutkimus päättyy yhteenvetoon, jossa esitetään myös suositukset.
Tutkimuksen perusteella asiakastietämyksen määrä ja laatu, asiakastietämyksen hankkiminen sekä jakaminen olivat pääasiallisia haasteita. Ratkaisuehdotuksia löydettiin dynaamisempaan toimintaympäristöön siirtymisestä sekä asiakastietojohtamisesta, erityisesti luovista yhteisöistä.