Opintojaksopalautejärjestelmän kehittäminen ammattikorkeakoululle
Liljenbäck, Heikki (2009)
Tiivistelmä
Koulutusorganisaatio on nykypäivänä samanlaisten haasteiden edessä kuin liike-elämä. Se joutuu kilpailemaan julkisista resursseista ja hyvistä opiskelijoista. Menestyäkseen tässä kilpailussa organisaation on kehitettävä toimintansa laatua jatkuvasti. Tärkein koulussa tapahtuva toiminto on oppiminen ja oppimisen laatu perustuu koulutusorganisaation laatuun. Tämän diplomityön tavoitteena oli kehittää toimiva opintojaksopalautejärjestelmä Saimaan ammattikorkeakoululle. Palautejärjestelmä on tärkeä osa oppivan organisaation laatujärjestelmää.
Työssä tutkittiin aluksi millainen on oppiva organisaatio, miten se oppii ja millaisia vaatimuksia palautejärjestelmään kohdistuu oppivan organisaation ja laatujärjestelmän näkö-kulmasta. Empiirisessä osassa selvitettiin aluksi teemahaastattelujen avulla opiskelijoiden ja opetushenkilöstön näkemyksiä nykyisistä menettelytavoista ja toiveista uuden järjestelmän suhteen. Haastattelujen, kohdeorganisaation nykytilan ja vertailujärjestelmien analysoinnin perusteella suunniteltiin uusi yhteinen palautejärjestelmä nykyisten vaihtelevien palautekäytäntöjen tilalle. Johdon hyväksymä palautejärjestelmä otettiin käyttöön suunnistellusti vuoden 2008 lopulla.
Palaute ja seuranta palvelevat organisaation oppimista silloin, kun sekä oppimisesta että opettamisesta kerätään palautetta, palautetta saadaan kattavasti, se viedään toimenpiteiden tasolle ja kaikesta tästä tiedotetaan asianosaisille. The educational organization is facing similar challenges as business. It has to compete for public resources and good students. To succeed in this competition, an organization has to develop continuously the quality of its operation. The most important operation in school is learning and the quality of learning is based on the quality of the educational organization. The aim of this Master’s thesis was to develop a workable course feedback system for Saimaa University of Applied Sciences. The feedback system is an important element of the quality system of the learning organization.
First, a research was made on what kind of an organization is the learning organization, how it learns and what kind of requirements fall on the feedback system from the view-point of learning organization and quality system. The empirical part of the study clarified by theme interviews the opinions of the students and the opinions of the educational staff concerning the existing procedure and expectations for the new system. By interviews and analyzing the present state of the target organization and the reference systems, the new collective feedback system was planned to replace the existing variable practices. The feedback system accepted by the management was introduced as planned at the end of the year 2008.
The feedback and monitoring contribute the organizational learning when feedback of learning and teaching is collected, when the feedback is obtained comprehensively, it is managed to action and all this is informed to all parties concerned.
Työssä tutkittiin aluksi millainen on oppiva organisaatio, miten se oppii ja millaisia vaatimuksia palautejärjestelmään kohdistuu oppivan organisaation ja laatujärjestelmän näkö-kulmasta. Empiirisessä osassa selvitettiin aluksi teemahaastattelujen avulla opiskelijoiden ja opetushenkilöstön näkemyksiä nykyisistä menettelytavoista ja toiveista uuden järjestelmän suhteen. Haastattelujen, kohdeorganisaation nykytilan ja vertailujärjestelmien analysoinnin perusteella suunniteltiin uusi yhteinen palautejärjestelmä nykyisten vaihtelevien palautekäytäntöjen tilalle. Johdon hyväksymä palautejärjestelmä otettiin käyttöön suunnistellusti vuoden 2008 lopulla.
Palaute ja seuranta palvelevat organisaation oppimista silloin, kun sekä oppimisesta että opettamisesta kerätään palautetta, palautetta saadaan kattavasti, se viedään toimenpiteiden tasolle ja kaikesta tästä tiedotetaan asianosaisille.
First, a research was made on what kind of an organization is the learning organization, how it learns and what kind of requirements fall on the feedback system from the view-point of learning organization and quality system. The empirical part of the study clarified by theme interviews the opinions of the students and the opinions of the educational staff concerning the existing procedure and expectations for the new system. By interviews and analyzing the present state of the target organization and the reference systems, the new collective feedback system was planned to replace the existing variable practices. The feedback system accepted by the management was introduced as planned at the end of the year 2008.
The feedback and monitoring contribute the organizational learning when feedback of learning and teaching is collected, when the feedback is obtained comprehensively, it is managed to action and all this is informed to all parties concerned.