Diagnostiikkayksikön kehittäminen rautatiesovellukseen
Lankinen, Tomi (2010)
Tiivistelmä
Suomessa rautatiellä käytetään muutamia tuhansia sähköisesti ohjattavia vaihteita, joiden toiminta varmistetaan määräajoin tehtävillä huolloilla. Työssä on tutkittu, onko kehitteillä olevalla vaihteenohjaimella mahdollista mitata ja analysoida vaihteen kunnonvalvontaan liittyviä suureita.
Tutkimuksessa on tutustuttu rautatietekniikkaan sekä vaihdetta ohjaavaan vaihteenkääntölaitteeseen. Tutkimuksen perusteella on kehitetty sulautettuun järjestelmään perustuva mittaus- ja analysointijärjestelmäsovellus, joka tekee mittauksia, havaintoja ja johtopäätöksiä vaihteen toiminnasta. Mittaukset on suoritettu moottoria ohjaavista johtimista ja mittaustulokset on tallennettu analysointia ja jatkokäsittelyä varten.
Ohjelmiston toimintaa on varmistettu mittauksilla sekä laboratorio-olosuhteissa että oikealla vaihteella testausympäristössä. Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että kehitetyllä laitteistolla on mahdollista toteuttaa vaihdetta diagnosoivia mittauksia riittävän laadukkaasti ja tarkasti. Työssä kehitetty järjestelmäalusta soveltuu käytettäväksi vaihteen diagnostiikan jatkokehittämiselle. There are a few thousand electrically controlled point machines used in Finnish railways, and their functionality is ensured with periodic checks and maintenance routines. This thesis is a research to determine, whether the developed point controller could be used to measure and analyze variables related to the supervision of the point’s operating conditions.
In the research the railway technology and structure of the point machine and its control unit are explored. Based on the research a measurement and analysis software has been developed for the embedded system that provides a possibility to make observations and conclusions on the point machine functionality. The measurements have been taken from the supply line of the point motor and the measurements have been recorded for analysis.
The functionality of the software has been ensured with measurements both in laboratory conditions and with a real point in a closed real-life testing environment. On the basis of acquired results, it can be stated that the developed equipment can be used to implement high-quality and accurate point diagnostic measurements, and the developed system platform is suitable for use in further development of point diagnostics.
Tutkimuksessa on tutustuttu rautatietekniikkaan sekä vaihdetta ohjaavaan vaihteenkääntölaitteeseen. Tutkimuksen perusteella on kehitetty sulautettuun järjestelmään perustuva mittaus- ja analysointijärjestelmäsovellus, joka tekee mittauksia, havaintoja ja johtopäätöksiä vaihteen toiminnasta. Mittaukset on suoritettu moottoria ohjaavista johtimista ja mittaustulokset on tallennettu analysointia ja jatkokäsittelyä varten.
Ohjelmiston toimintaa on varmistettu mittauksilla sekä laboratorio-olosuhteissa että oikealla vaihteella testausympäristössä. Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että kehitetyllä laitteistolla on mahdollista toteuttaa vaihdetta diagnosoivia mittauksia riittävän laadukkaasti ja tarkasti. Työssä kehitetty järjestelmäalusta soveltuu käytettäväksi vaihteen diagnostiikan jatkokehittämiselle.
In the research the railway technology and structure of the point machine and its control unit are explored. Based on the research a measurement and analysis software has been developed for the embedded system that provides a possibility to make observations and conclusions on the point machine functionality. The measurements have been taken from the supply line of the point motor and the measurements have been recorded for analysis.
The functionality of the software has been ensured with measurements both in laboratory conditions and with a real point in a closed real-life testing environment. On the basis of acquired results, it can be stated that the developed equipment can be used to implement high-quality and accurate point diagnostic measurements, and the developed system platform is suitable for use in further development of point diagnostics.