Puolustusteollisuusalan yrityksen strategisen verkoston hallinta ja tuloksellisuus vastakauppatoiminnan näkökulmasta
Korpinen, Saija (2010)
Tiivistelmä
Valtiot soveltavat yleisesti puolustusvälinehankintojensa yhteydessä vastakauppamenettelyä, jota kutsutaan offsetiksi. Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tavoitteena on selvittää minkälaista verkottumista suora offset edellyttää myyjäyritykseltä ja mitä vaikutuksia verkottumisella on myyjäyritykseen.
Offsetvaatimusten ja paikallisyhteistyön vuoksi tapahtuvalla verkottumisella on monia vaikutuksia myyjäyritykseen, joista pääosan voidaan sanoa olevan liiketaloudellisessa mielessä negatiivisia. Huomioitavaa kuitenkin on, että ilman offsetia ei voida voittaa hankkeita ja näin generoida liiketoimintaa. Suoran offsetin verkostoituminen perustuu ratkaisuliiketoiminnan eli arvopajan kautta tuotettuun lisäarvoon loppuasiakkaalle. Tällaista verkostotoimintaa harjoittavaa yritystä voidaan kutsua asiakaskeskeisen verkoston ansaitsijaksi joka kasvattaa ansaintaansa tuottamansa korkeamman lisäarvon kautta. Offsetin luonteesta johtuen erilaisten mittausjärjestelmien rakentaminen voi nousta haasteeksi. The governments include a countertrade requirement into their defence procurement contracts. This is generally known as offset. The objective of this study is to determine what kind of networking offset requires and what kind of effect offset networking has on the obligor company.
The offset and local participation has multiple effects on the obligor company of which most of them being negative in business point of view. It is however important also to recognise that without the offset commitment a company has no possibility to win the contract and therefore offset is also one of the key factors generating new business. The offset networking is based on the solution business i.e. value shop creating added value for the customer. The company is increasing its earnings by providing higher added value for the customer through its network. Due to the nature of offset the implementation of different measurement systems is challenging.
Offsetvaatimusten ja paikallisyhteistyön vuoksi tapahtuvalla verkottumisella on monia vaikutuksia myyjäyritykseen, joista pääosan voidaan sanoa olevan liiketaloudellisessa mielessä negatiivisia. Huomioitavaa kuitenkin on, että ilman offsetia ei voida voittaa hankkeita ja näin generoida liiketoimintaa. Suoran offsetin verkostoituminen perustuu ratkaisuliiketoiminnan eli arvopajan kautta tuotettuun lisäarvoon loppuasiakkaalle. Tällaista verkostotoimintaa harjoittavaa yritystä voidaan kutsua asiakaskeskeisen verkoston ansaitsijaksi joka kasvattaa ansaintaansa tuottamansa korkeamman lisäarvon kautta. Offsetin luonteesta johtuen erilaisten mittausjärjestelmien rakentaminen voi nousta haasteeksi.
The offset and local participation has multiple effects on the obligor company of which most of them being negative in business point of view. It is however important also to recognise that without the offset commitment a company has no possibility to win the contract and therefore offset is also one of the key factors generating new business. The offset networking is based on the solution business i.e. value shop creating added value for the customer. The company is increasing its earnings by providing higher added value for the customer through its network. Due to the nature of offset the implementation of different measurement systems is challenging.