Creating a Performance Measurement System for Accounting Services of Large Paper Company
Länsimies, Miikka (2011)
Tiivistelmä
The main objective of this research is creating a performance measurement system for accounting services of a large paper industry company. In this thesis there are compared different performance measurement system and then selected two systems, which are presented and compared more detailed.
Performance Prism system is the used framework in this research. Performance Prism using success maps to determining objectives. Model‟s target areas are divided into five groups: stakeholder satisfaction, stakeholder contribution, strategy, processes and capabilities. The measurement system creation began by identifying stakeholders and defining their objectives. Based on the objectives are created success map. Measures are created based on the objectives and success map. Then is defined needed data for measures.
In the final measurement system, there are total just over 40 measures. Each measure is defined specific target level and ownership. Number of measures is fairly large, but this is the first version of the measurement system, so the amount is acceptable. Tämän tutkimuksen päätavoite oli rakentaa suorituskykymittaristo suuren paperiteollisuuskonsernin taloushallinnon palveluille. Työssä vertaillaan ensin eri suorituskyvyn mittausjärjestelmiä ja valitaan sitten kaksi mittausjärjestelmää, joita esitellään hieman tarkemmin. Nämä kaksi mittausjärjestelmää ovat Balanced Scorecard ja Suorituskykyprisma.
Mittausjärjestelmäksi valitaan Suorituskykyprisma. Suorituskykyprismassa käytetään syy-seurauskarttoja tavoitteiden määrittämiseen. Mallin tavoitealueet on jaettu viiteen luokkaan: sidosryhmätyytyväisyys, sidosryhmäkontribuutio, strategia, prosessit ja kyvykkyydet.
Mittausjärjestelmän rakentaminen alkoi sidosryhmien tunnistamisella ja heidän tavoitteidensa määrittelyllä. Määriteltyjen tavoitteiden pohjalta rakennetaan syy-seurauskartta. Kartan ja tavoitteiden avulla luodaan ja valitaan oikeat mittarit. Seuraavaksi selvitettiin, mistä saadaan tarvittava tiedot mittareihin.
Lopulliseen mittaristoon tuli yhteensä hieman yli 40 mittaria. Jokaiselle mittarille laadittiin tarkat tavoitteet, joita mittareiden vastuuhenkilöiden tulisi valvoa ja kehittää niin, että tavoite saavutetaan. Mittareiden määrä on kohtalaisen suuri, mutta kyseessä on kuitenkin ensimmäinen versio mittaristosta, niin määrä on hyväksyttävää.
Performance Prism system is the used framework in this research. Performance Prism using success maps to determining objectives. Model‟s target areas are divided into five groups: stakeholder satisfaction, stakeholder contribution, strategy, processes and capabilities. The measurement system creation began by identifying stakeholders and defining their objectives. Based on the objectives are created success map. Measures are created based on the objectives and success map. Then is defined needed data for measures.
In the final measurement system, there are total just over 40 measures. Each measure is defined specific target level and ownership. Number of measures is fairly large, but this is the first version of the measurement system, so the amount is acceptable.
Mittausjärjestelmäksi valitaan Suorituskykyprisma. Suorituskykyprismassa käytetään syy-seurauskarttoja tavoitteiden määrittämiseen. Mallin tavoitealueet on jaettu viiteen luokkaan: sidosryhmätyytyväisyys, sidosryhmäkontribuutio, strategia, prosessit ja kyvykkyydet.
Mittausjärjestelmän rakentaminen alkoi sidosryhmien tunnistamisella ja heidän tavoitteidensa määrittelyllä. Määriteltyjen tavoitteiden pohjalta rakennetaan syy-seurauskartta. Kartan ja tavoitteiden avulla luodaan ja valitaan oikeat mittarit. Seuraavaksi selvitettiin, mistä saadaan tarvittava tiedot mittareihin.
Lopulliseen mittaristoon tuli yhteensä hieman yli 40 mittaria. Jokaiselle mittarille laadittiin tarkat tavoitteet, joita mittareiden vastuuhenkilöiden tulisi valvoa ja kehittää niin, että tavoite saavutetaan. Mittareiden määrä on kohtalaisen suuri, mutta kyseessä on kuitenkin ensimmäinen versio mittaristosta, niin määrä on hyväksyttävää.