The Interplay between Market Orientation and Entrepreneurial Orientation - Empirical Evidence from SMEs
Tommola, Karita (2011)
Aineistoon ei liity tiedostoja.
Pro gradu -tutkielma
Tommola, Karita
2011
Tiivistelmä
The purpose of this thesis is to investigate how the dimensions of market orientation and entrepreneurial orientation are carried out in small and medium-sized enterprises (SME). In addition, the research aims to answer how these strategic orientations are apparent in SMEs, how the orientations co-vary, and how the dimensions of orientations are carried out in successful SMEs.
The qualitative case study was participated by 16 SMEs. The research sample was gathered trough face-to-face interviews, consisting of Likert scale statements and open-ended questions.
The main restriction of implementing market and entrepreneurial orientations in SMEs were scarce resources. Thus, the enterprises were required to make trade-offs between the different dimensios of orientations. Risk-aversive enterprises had emphasis on reactive customer orientation whereas, willing to take risks was generally related to proactiveness. Proactive enterprises utilized interfunctional coordination, and innovativeness was supported by value network coordination. The majority of the successful enterprises were growth-oriented, aiming to be technologial leaders in their industries. The successful firms placed similar emphasis on customer and product orientation. Pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli tutkia, miten markkinaorientaation ja yrittäjyysorientaation dimensiot toteutetaan pienissä sekä keskisuurissa yrityksissä. Lisäksi tutkimus pyrki vastaamaan, miten orientaatiot ilmenevät pk-yrityksessä, miten ne ovat keskenään vuorovaikutuksessa sekä miten orientaatioiden dimensiot toteutetaan menestyksellisissä pk-yrityksissä.
Kvalitatiivisen tapaustutkimukseen osallistui 16 pk-yritystä. Aineisto kerättiin haastatteluissa, mitkä koostuivat Likert-asteikon väittämistä sekä avoimista kysymyksistä.
Suurin este markkina- ja yrittäjyysorientaation toteutumiselle pk-yrityksissä olivat vähäiset resurssit. Sen takia yritykset joutuivat tekemään kompromisseja eri dimensioiden välillä. Riskejä kaihtavat yritykset painottivat reaktiivista asiakasorientaatiota, kun taas riskinottohalukkuus liittyi yleensä proaktiivisuuteen. Proaktiiviset yritykset käyttivät sisäistä koordinaatiota, ja innovatiivisuutta tuettiin arvoverkon koordinoinnilla. Suurin osa menestyksellisistä yrityksistä oli kasvuhenkisiä ja tavoitteli teknistä johtajuutta toimialoillaan. Menestyvät yritykset painottivat yhtä paljon asiakas- sekä tuoteorientaatiota
The qualitative case study was participated by 16 SMEs. The research sample was gathered trough face-to-face interviews, consisting of Likert scale statements and open-ended questions.
The main restriction of implementing market and entrepreneurial orientations in SMEs were scarce resources. Thus, the enterprises were required to make trade-offs between the different dimensios of orientations. Risk-aversive enterprises had emphasis on reactive customer orientation whereas, willing to take risks was generally related to proactiveness. Proactive enterprises utilized interfunctional coordination, and innovativeness was supported by value network coordination. The majority of the successful enterprises were growth-oriented, aiming to be technologial leaders in their industries. The successful firms placed similar emphasis on customer and product orientation.
Kvalitatiivisen tapaustutkimukseen osallistui 16 pk-yritystä. Aineisto kerättiin haastatteluissa, mitkä koostuivat Likert-asteikon väittämistä sekä avoimista kysymyksistä.
Suurin este markkina- ja yrittäjyysorientaation toteutumiselle pk-yrityksissä olivat vähäiset resurssit. Sen takia yritykset joutuivat tekemään kompromisseja eri dimensioiden välillä. Riskejä kaihtavat yritykset painottivat reaktiivista asiakasorientaatiota, kun taas riskinottohalukkuus liittyi yleensä proaktiivisuuteen. Proaktiiviset yritykset käyttivät sisäistä koordinaatiota, ja innovatiivisuutta tuettiin arvoverkon koordinoinnilla. Suurin osa menestyksellisistä yrityksistä oli kasvuhenkisiä ja tavoitteli teknistä johtajuutta toimialoillaan. Menestyvät yritykset painottivat yhtä paljon asiakas- sekä tuoteorientaatiota