Suunnittelutoimistot mukana asiakkaiden tuotekehitysprosesseissa
Larvanto, Jaakko (2011)
Tiivistelmä
The goal for this study was to examine how engineering companies could take part
in their customers’ product development to a larger extent than just provide their
traditional knowhow – product design. Additionally, co-operation possibilities,
challenges and problems in product development were examined. In the end the
target was to find out if there would be any opportunities for engineering
companies’ own product development. The study was launched by analyzing the
present market situation of engineering and consultancy services sector. Next step
was to examine different phases of the product development process. The study of
the product development co-operation began by analyzing different forms of the
business co-operation. Possibilities and challenges of the product development cooperation
were searched from literature and already existing studies. Afterwards ten
persons from nine industrial sectors’ customer companies were interviewed. The
outcome of the research shows that engineering companies could have possibilities
to expand their services also to the other phases of the product development than
just product design. Customer enterprises tend to consider the beginning of the
product development process as their internal activity, but engineering companies
could enlarge their services to cover also the product implementation phase. What
was important at the beginning of the co-operation was to inspire confidence
between two companies, but later confidence became person related. Engineering
companies’ own product development was provided with plenty of new ideas and
ways of making money by interviewees. Tämän työn tavoitteena oli tutkia suunnittelutoimistojen mahdollisuutta osallistua
asiakkaidensa tuotekehitysprosessiin laajemmin kuin vain suunnittelutoimistojen
perinteiseen osaamiseen, tuotesuunnitteluun. Myös tuotekehitysyhteistyön
mahdollisuuksia, vaatimuksia ja ongelmia pyrittiin selvittämään. Lopuksi
tavoitteena oli selvittää suunnittelutoimistojen mahdollisuutta omaan
tuotekehitykseen. Työ aloitettiin tutustumalla teknisen suunnittelun- ja
konsultoinnin toimialaan ja sen nykytilaan. Seuraavaksi tuotekehitysprosessin eri
vaiheissa tarvittavaa osaamista kartoitettiin. Tuotekehitysyhteistyön tutkiminen
aloitettiin yritysten välisen yhteistyön eri muodoista. Tuotekehitysyhteistyön
mahdollisuuksia ja haasteita etsittiin kirjallisuudesta ja aiheesta tehdyistä
tutkimuksista. Tämän jälkeen haastateltiin yhdeksästä teollisuuden
asiakasyrityksestä yhteensä kymmentä henkilöä. Tulosten perusteella
suunnittelutoimistoilla on mahdollisuuksia laajentaa palveluitaan
tuotekehitysprosessin muihinkin vaiheisiin kuin tuotesuunnitteluun. Pääsääntöisesti
asiakasyritykset pitivät tuotekehitysprosessin alkuosaa yritysten sisäisenä
toimintana, mutta toteutusvaiheessa suunnittelutoimistot voisivat laajentaa
tarjontaansa. Tuotekehitysyhteistyön alkuvaiheessa luottamuksen syntymistä
pidettiin yritysten välisenä asiana, mutta luottamus henkilöityi yhteistyön
myöhemmässä vaiheessa. Suunnittelutoimistojen omaan tuotekehitykseen saatiin
haastateltavilta monenlaisia uusia ideoita ja ansaintamalleja.
in their customers’ product development to a larger extent than just provide their
traditional knowhow – product design. Additionally, co-operation possibilities,
challenges and problems in product development were examined. In the end the
target was to find out if there would be any opportunities for engineering
companies’ own product development. The study was launched by analyzing the
present market situation of engineering and consultancy services sector. Next step
was to examine different phases of the product development process. The study of
the product development co-operation began by analyzing different forms of the
business co-operation. Possibilities and challenges of the product development cooperation
were searched from literature and already existing studies. Afterwards ten
persons from nine industrial sectors’ customer companies were interviewed. The
outcome of the research shows that engineering companies could have possibilities
to expand their services also to the other phases of the product development than
just product design. Customer enterprises tend to consider the beginning of the
product development process as their internal activity, but engineering companies
could enlarge their services to cover also the product implementation phase. What
was important at the beginning of the co-operation was to inspire confidence
between two companies, but later confidence became person related. Engineering
companies’ own product development was provided with plenty of new ideas and
ways of making money by interviewees.
asiakkaidensa tuotekehitysprosessiin laajemmin kuin vain suunnittelutoimistojen
perinteiseen osaamiseen, tuotesuunnitteluun. Myös tuotekehitysyhteistyön
mahdollisuuksia, vaatimuksia ja ongelmia pyrittiin selvittämään. Lopuksi
tavoitteena oli selvittää suunnittelutoimistojen mahdollisuutta omaan
tuotekehitykseen. Työ aloitettiin tutustumalla teknisen suunnittelun- ja
konsultoinnin toimialaan ja sen nykytilaan. Seuraavaksi tuotekehitysprosessin eri
vaiheissa tarvittavaa osaamista kartoitettiin. Tuotekehitysyhteistyön tutkiminen
aloitettiin yritysten välisen yhteistyön eri muodoista. Tuotekehitysyhteistyön
mahdollisuuksia ja haasteita etsittiin kirjallisuudesta ja aiheesta tehdyistä
tutkimuksista. Tämän jälkeen haastateltiin yhdeksästä teollisuuden
asiakasyrityksestä yhteensä kymmentä henkilöä. Tulosten perusteella
suunnittelutoimistoilla on mahdollisuuksia laajentaa palveluitaan
tuotekehitysprosessin muihinkin vaiheisiin kuin tuotesuunnitteluun. Pääsääntöisesti
asiakasyritykset pitivät tuotekehitysprosessin alkuosaa yritysten sisäisenä
toimintana, mutta toteutusvaiheessa suunnittelutoimistot voisivat laajentaa
tarjontaansa. Tuotekehitysyhteistyön alkuvaiheessa luottamuksen syntymistä
pidettiin yritysten välisenä asiana, mutta luottamus henkilöityi yhteistyön
myöhemmässä vaiheessa. Suunnittelutoimistojen omaan tuotekehitykseen saatiin
haastateltavilta monenlaisia uusia ideoita ja ansaintamalleja.