Lappeenrannan seudun opiskelija-asuntosäätiön sähköisten palveluiden käytettävyyden ja vaikuttavuuden kehittäminen
Karppinen, Jyri (2011)
Tiivistelmä
Sähköiset palvelut ovat tulleet keskeiseksi osaksi Lappeenrannan seudun opiskelija-asuntosäätiön (LOAS) sisäistä ja ulkoista tiedottamista. Tiedon nopea saatavuus ja yksinkertainen käytettävyys ovat avainasemassa kehitettäessä uusia järjestelmiä. Uuden sukupolven käyttäjät ovat tottuneet tiedon saatavuuden helppouteen, joten tiedon tulee olla selkeästi esillä ja siihen on päästävä käsiksi nopeasti.
Diplomityön tavoitteena oli tutkia ja kehittää LOAS:n sisäisiä ja ulospäin asiakkaille tarjottavia sähköisiä palveluita. Kehitettävät palvelut olivat intranet, Internet-sivut ja Maestro Opas-asiakashallinta. LOAS:n palvelut on hajautettu usean eri ohjelman välille, joten se aiheuttaa ongelmia informaation siirrossa järjestelmien välillä. Työssä sähköisten palveluiden käytettävyyttä parannettiin lyhentämällä polkuja ja koostamalla palveluita kokonaisuuksiksi.
Työn lopputuloksena LOAS:llä on käytössään yksinkertaisemmat Internet-sivut ja selkeämpi intranet-näkymä. Palveluiden käytettävyyden ja vaikuttavuuden arviointi suoritettiin itsenäisenä perehtymisenä ongelmakohtiin ja henkilöhaastatteluina. Haastatteluilla kartoitettiin käyttäjien palvelun tarpeita, jonka avulla kehitettävät kohteet pystyttiin määrittelemään. Palveluiden käytettävyyttä parantamalla asukkaita pyritään ohjaamaan tarjottavien palveluiden piiriin. Tällöin asukkaille tarjottavien palveluiden laatua pystytään parantamaan. LOAS:n tulisi kuitenkin tarkastella erilaisia ratkaisuja toimintojen yhdistämiseen. Tämän avulla asukkaiden kaikki liikkuminen pystyttäisiin käsittelemään yhden ohjelman avulla. E-services have become a major part of Lappeenranta student housing foundations (LOAS) internal and external communication. Availability of information, quick access to it and the simplicity in service usability are the key factors when developing new systems. New generations of users are accustomed to an easy access to information, so it must be displayed clearly.
The objective of this master’s thesis was to explore and develop LOAS’s internal and external e-services. The services improved were Intranet, Internet pages and Maestro Opas. LOAS’s e-services are distributed between several different softwares, which induce difficulties with the data transmission between softwares. During the thesis project the usability of the e-services were improved by shortening the routes and consolidating the services in to larger entities.
The end result of this thesis is that LOAS now have simpler Internet pages and a clearer view of the Intranet. The usability and effectiveness of the services were evaluated by using independent assessment and personal interviews of employees and residents. The interviews allowed identifying problems in the services. With the improved services residents are now able to find all the services that LOAS offers more easily. This leads to improvement in the quality of service. However LOAS should also consider other solutions for combining all of the services together. This would allow LOAS to easily track residents living history and it would able them to handle all the resident movement within a single software.
Diplomityön tavoitteena oli tutkia ja kehittää LOAS:n sisäisiä ja ulospäin asiakkaille tarjottavia sähköisiä palveluita. Kehitettävät palvelut olivat intranet, Internet-sivut ja Maestro Opas-asiakashallinta. LOAS:n palvelut on hajautettu usean eri ohjelman välille, joten se aiheuttaa ongelmia informaation siirrossa järjestelmien välillä. Työssä sähköisten palveluiden käytettävyyttä parannettiin lyhentämällä polkuja ja koostamalla palveluita kokonaisuuksiksi.
Työn lopputuloksena LOAS:llä on käytössään yksinkertaisemmat Internet-sivut ja selkeämpi intranet-näkymä. Palveluiden käytettävyyden ja vaikuttavuuden arviointi suoritettiin itsenäisenä perehtymisenä ongelmakohtiin ja henkilöhaastatteluina. Haastatteluilla kartoitettiin käyttäjien palvelun tarpeita, jonka avulla kehitettävät kohteet pystyttiin määrittelemään. Palveluiden käytettävyyttä parantamalla asukkaita pyritään ohjaamaan tarjottavien palveluiden piiriin. Tällöin asukkaille tarjottavien palveluiden laatua pystytään parantamaan. LOAS:n tulisi kuitenkin tarkastella erilaisia ratkaisuja toimintojen yhdistämiseen. Tämän avulla asukkaiden kaikki liikkuminen pystyttäisiin käsittelemään yhden ohjelman avulla.
The objective of this master’s thesis was to explore and develop LOAS’s internal and external e-services. The services improved were Intranet, Internet pages and Maestro Opas. LOAS’s e-services are distributed between several different softwares, which induce difficulties with the data transmission between softwares. During the thesis project the usability of the e-services were improved by shortening the routes and consolidating the services in to larger entities.
The end result of this thesis is that LOAS now have simpler Internet pages and a clearer view of the Intranet. The usability and effectiveness of the services were evaluated by using independent assessment and personal interviews of employees and residents. The interviews allowed identifying problems in the services. With the improved services residents are now able to find all the services that LOAS offers more easily. This leads to improvement in the quality of service. However LOAS should also consider other solutions for combining all of the services together. This would allow LOAS to easily track residents living history and it would able them to handle all the resident movement within a single software.