Future prospects of short distance rail based passenger transport in Northern Europe
Poikolainen, Tiina (2011)
Diplomityö
Poikolainen, Tiina
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201201251183
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201201251183
Tiivistelmä
The worlds’ population is increasing and cities have become more crowded with
people and vehicles. Communities in the fringe of metropolitans’ increase the
traffic done with private cars, but also increase the need for public transportation.
People have typically needs traveling to work located in city centers during the
morning time, and return to suburbs in the afternoon or evening. Rail based
passenger transport is environmentally friendly transport mode with high capacity
to transport large volume of people. Railways have been regulated markets with
national incumbent having monopoly position. Opening the market for
competition is believed to have a positive effect by increasing the efficiency of the
industry. National passenger railway market is opened for competition only in few
countries, where as international traffic in EU countries was deregulated in 2010.
The objective of this study is to examine the passenger railway market of three
North European countries, Sweden, Denmark and Estonia. The interest was also
to get an understanding of the current situation and how the deregulation has
proceeded. Theory of deregulation is unfolded with literature analyses and
empirical part of the study is constructed from two parts. Customer satisfaction
survey was chosen as a method to collect real life experiences from the passengers
and measure their knowledge of the market situation and possible changes
appeared. Interviews of experts from the industry and labor unions give more
insights and able better understanding for example of social consequences caused
from opening the market for competition. Expert interviews were conducted by
using semi-structured theme interview.
Based on the results of this study, deregulation has proceeded quite differently in
the three countries researched. Sweden is the most advanced country, where the
passenger railway market is open for new entrants. Denmark and Estonia are
lagging behind. Opening the market is considered positive among passengers and
most of the experts interviewed. Common for the interviews were the labour
unions negative perspective concerning deregulation. Despite the fact deregulation
is considered positive among the respondents of the customer satisfaction survey,
they could not name railway undertakings operating in their country. Generally
respondents were satisfied with the commuter trains. Ticket price, punctuality of
trains and itinerary affect the most to customer satisfaction. Väestönkasvu ja kaupunkien ruuhkautuminen ihmisistä ja kulkuneuvoista asettaa
haasteita julkiselle liikenteelle. Suurien kaupunkien läheisyyteen muodostuneet
asuinalueet lisäävät yksityisautoilusta aiheutuvaa liikennettä ja samalla tarve
julkiselle liikenteelle kasvaa. Työmatkat kaupunkien keskustaan aamuisin ja
paluuliikenne iltapäivisin lisäävät ruuhkia. Raidepohjainen henkilöliikenne on
ympäristöystävällinen kulkumuoto, joka mahdollistaa suurien matkustajamäärien
kuljettamisen. Rautatieliikenne on ollut hyvin säädeltyä, ja valtiollisilla
operaattoreilla on ollut monopoliasema henkilöliikenteen operoinnissa.
Markkinan avaamisella kilpailulle uskotaan olevan positiivinen vaikutus
lisäämällä toimialan tehokkuutta. Kansallinen henkilöliikenne on avattu kilpailulle
vain muutamissa maissa, kun taas kansainvälinen liikenne Euroopan Unionin
alueella avattiin vuonna 2010.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia raidepohjaisen henkilöliikenteen
markkinoita kolmessa Pohjois-Euroopan maassa, Ruotsissa, Virossa ja Tanskassa.
Tämän tutkimuksen avulla haluttiin saada ymmärrys maiden tämänhetkisestä
tilanteesta ja miten markkinan vapautuminen on edennyt kohdemaissa. Sääntelyn
vapauttamisen teoriaa käsitellään kirjallisuuskatsauksessa. Tutkimuksen
empiirinen osa rakentuu asiakastyytyväisyystutkimuksesta ja asiantuntijoiden
haastatteluista. Asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla haluttiin saada selville
matkustajien kokemuksia ja tietämystä rautatiemarkkinan vapautumisesta.
Rautatieoperaattoreiden, ammattiliittojen sekä valtiollisten toimijoiden
haastattelut suoritettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina.
Tutkimuksessa tehtyjen havaintojen mukaan henkilöliikenteen vapautuminen on
edennyt erilailla kohdemaissa. Ruotsi on edelläkävijä verrattuna Viroon ja
Tanskaan, markkina on kokonaan avoin uusille operaattoreille. Henkilöliikenteen
vapauttamista pidettiin positiivisena sekä asiantuntijoiden, että matkustajien
keskuudessa. Negatiivisin näkökanta henkilöliikenteen vapauttamiseen oli
ammattiliittojen edustajilla. Vaikka vapauttamista pidettiin positiivisena,
matkustajat eivät osanneet nimetä matkustajaliikenteen operaattoreita, jotka
toimivat kyseisessä maassa. Yleisesti matkustajat olivat tyytyväisiä
lähijunaliikenteeseen kohdemaissa. Junien täsmällisyys sekä lippujen hinta
koettiin vaikuttavan eniten asiakastyytyväisyyteen.
people and vehicles. Communities in the fringe of metropolitans’ increase the
traffic done with private cars, but also increase the need for public transportation.
People have typically needs traveling to work located in city centers during the
morning time, and return to suburbs in the afternoon or evening. Rail based
passenger transport is environmentally friendly transport mode with high capacity
to transport large volume of people. Railways have been regulated markets with
national incumbent having monopoly position. Opening the market for
competition is believed to have a positive effect by increasing the efficiency of the
industry. National passenger railway market is opened for competition only in few
countries, where as international traffic in EU countries was deregulated in 2010.
The objective of this study is to examine the passenger railway market of three
North European countries, Sweden, Denmark and Estonia. The interest was also
to get an understanding of the current situation and how the deregulation has
proceeded. Theory of deregulation is unfolded with literature analyses and
empirical part of the study is constructed from two parts. Customer satisfaction
survey was chosen as a method to collect real life experiences from the passengers
and measure their knowledge of the market situation and possible changes
appeared. Interviews of experts from the industry and labor unions give more
insights and able better understanding for example of social consequences caused
from opening the market for competition. Expert interviews were conducted by
using semi-structured theme interview.
Based on the results of this study, deregulation has proceeded quite differently in
the three countries researched. Sweden is the most advanced country, where the
passenger railway market is open for new entrants. Denmark and Estonia are
lagging behind. Opening the market is considered positive among passengers and
most of the experts interviewed. Common for the interviews were the labour
unions negative perspective concerning deregulation. Despite the fact deregulation
is considered positive among the respondents of the customer satisfaction survey,
they could not name railway undertakings operating in their country. Generally
respondents were satisfied with the commuter trains. Ticket price, punctuality of
trains and itinerary affect the most to customer satisfaction.
haasteita julkiselle liikenteelle. Suurien kaupunkien läheisyyteen muodostuneet
asuinalueet lisäävät yksityisautoilusta aiheutuvaa liikennettä ja samalla tarve
julkiselle liikenteelle kasvaa. Työmatkat kaupunkien keskustaan aamuisin ja
paluuliikenne iltapäivisin lisäävät ruuhkia. Raidepohjainen henkilöliikenne on
ympäristöystävällinen kulkumuoto, joka mahdollistaa suurien matkustajamäärien
kuljettamisen. Rautatieliikenne on ollut hyvin säädeltyä, ja valtiollisilla
operaattoreilla on ollut monopoliasema henkilöliikenteen operoinnissa.
Markkinan avaamisella kilpailulle uskotaan olevan positiivinen vaikutus
lisäämällä toimialan tehokkuutta. Kansallinen henkilöliikenne on avattu kilpailulle
vain muutamissa maissa, kun taas kansainvälinen liikenne Euroopan Unionin
alueella avattiin vuonna 2010.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia raidepohjaisen henkilöliikenteen
markkinoita kolmessa Pohjois-Euroopan maassa, Ruotsissa, Virossa ja Tanskassa.
Tämän tutkimuksen avulla haluttiin saada ymmärrys maiden tämänhetkisestä
tilanteesta ja miten markkinan vapautuminen on edennyt kohdemaissa. Sääntelyn
vapauttamisen teoriaa käsitellään kirjallisuuskatsauksessa. Tutkimuksen
empiirinen osa rakentuu asiakastyytyväisyystutkimuksesta ja asiantuntijoiden
haastatteluista. Asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla haluttiin saada selville
matkustajien kokemuksia ja tietämystä rautatiemarkkinan vapautumisesta.
Rautatieoperaattoreiden, ammattiliittojen sekä valtiollisten toimijoiden
haastattelut suoritettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina.
Tutkimuksessa tehtyjen havaintojen mukaan henkilöliikenteen vapautuminen on
edennyt erilailla kohdemaissa. Ruotsi on edelläkävijä verrattuna Viroon ja
Tanskaan, markkina on kokonaan avoin uusille operaattoreille. Henkilöliikenteen
vapauttamista pidettiin positiivisena sekä asiantuntijoiden, että matkustajien
keskuudessa. Negatiivisin näkökanta henkilöliikenteen vapauttamiseen oli
ammattiliittojen edustajilla. Vaikka vapauttamista pidettiin positiivisena,
matkustajat eivät osanneet nimetä matkustajaliikenteen operaattoreita, jotka
toimivat kyseisessä maassa. Yleisesti matkustajat olivat tyytyväisiä
lähijunaliikenteeseen kohdemaissa. Junien täsmällisyys sekä lippujen hinta
koettiin vaikuttavan eniten asiakastyytyväisyyteen.