Mistä on uudistumiskykyinen organisaatiokulttuuri tehty, case: Kouvolan kaupunki
Tillström, Anne (2012)
Aineistoon ei liity tiedostoja.
Pro gradu -tutkielma
Tillström, Anne
2012
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää organisaatiokulttuurin merkitystä organisaation uudistumiskykyyn. Lisäksi selvitetään, mitkä uudistumiskykyä tukevat tai estävät organisaatiokulttuurin piirteet toteutuvat Kouvolan kaupungin aikuissosiaalipalveluissa.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena huomioiden organisaatiossa vuonna 2010 tehty organisaation uudistumiskyvyn kyselytutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään puolistrukturoituja yksilöhaastatteluita, joissa haastateltavina ovat organisaation harkinnanvaraisesti valitsemat haastateltavat. Aineiston kerääminen ja analysointi toteutetaan teorialähtöisesti.
Kohdeorganisaation vahvuudeksi voidaan nähdä hyvin tunnistettu strategia sekä siihen liittyvät päämäärät ja arvot, mikä antaa organisaatiolle mahdollisuuden toteuttaa strategian mahdollistamia organisaatiokulttuurin uudistumista edistäviä piirteitä. Vahvuutena voidaan pitää myös asiakaslähtöisyyden sisäistämistä toimintaa ohjaavana arvona sekä vahvaa sitoutumista omaan työhön. Organisaatiokulttuuria pidetään vielä hahmottumattomana, mikä vaatii sekä kulttuurin että identiteetin vahvistamista.
Uudistumiskykyä tukeva organisaatiokulttuuri näkyy hyvänä ja avoimena yhteistyönä ja vuorovaikutuksena sekä organisaation sisällä että yhteistyökumppanien kanssa. Kehittämiskohteeksi Kouvolassa nouseekin yhteistyön parantaminen ja tehostaminen ylittämällä palvelualue- ja toimialarajoja sekä pyrkimällä poliittisen ja virkamiesjohdon entistä yhtenäisempään näkemykseen toimintaa tukevista innovatiivisista ratkaisuista. Kannustamisen ja palkitsemisen kohdistamisella uudistumista edistävään toimintaan voidaan saada aikaan uskallusta ja halua ideoida sekä innovoida. The objective of this study is to find out how important determinant organizational culture is for renewal capability and to elicit which renewal –enabling and –hindering characteristics of culture can be identified in the sector of social work for adults at the City of Kouvola.
This study will be carried out as a qualitative case study observing the ORCI-questionnaire conducted within the organization in 2010. The research material will be collected using semi-structured individual interviews and the interviewees will be chosen discretionarily by the case organization. Both the collecting and analyzing of the research material will be carried out based on the theoretical framework
A well distinguished strategy and the goals and values related to it can be seen as a strength that enables the organization to realize the renewal capability within the organizational culture. Customer-oriented way of working can also be regarded as a strength that guides the process as well as a strong commitment to one’s profession. The results indicate that organizational culture at the City of Kouvola is not yet perceived clearly which requires strengthening of both organizational culture and identity.
Organizational culture with renewal capability requires co-operation and connectivity within the organization as well as across organizational boundaries and with external parties. An improvement factor in Kouvola is the development of boundary spanning relationships between organizational units. Another factor worth mentioning is the need for a more coherent view of innovative activities among directors and political decision-makers. Properly designed incentive schemes could also help the organization to achieve organizational culture with renewal capability.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena huomioiden organisaatiossa vuonna 2010 tehty organisaation uudistumiskyvyn kyselytutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään puolistrukturoituja yksilöhaastatteluita, joissa haastateltavina ovat organisaation harkinnanvaraisesti valitsemat haastateltavat. Aineiston kerääminen ja analysointi toteutetaan teorialähtöisesti.
Kohdeorganisaation vahvuudeksi voidaan nähdä hyvin tunnistettu strategia sekä siihen liittyvät päämäärät ja arvot, mikä antaa organisaatiolle mahdollisuuden toteuttaa strategian mahdollistamia organisaatiokulttuurin uudistumista edistäviä piirteitä. Vahvuutena voidaan pitää myös asiakaslähtöisyyden sisäistämistä toimintaa ohjaavana arvona sekä vahvaa sitoutumista omaan työhön. Organisaatiokulttuuria pidetään vielä hahmottumattomana, mikä vaatii sekä kulttuurin että identiteetin vahvistamista.
Uudistumiskykyä tukeva organisaatiokulttuuri näkyy hyvänä ja avoimena yhteistyönä ja vuorovaikutuksena sekä organisaation sisällä että yhteistyökumppanien kanssa. Kehittämiskohteeksi Kouvolassa nouseekin yhteistyön parantaminen ja tehostaminen ylittämällä palvelualue- ja toimialarajoja sekä pyrkimällä poliittisen ja virkamiesjohdon entistä yhtenäisempään näkemykseen toimintaa tukevista innovatiivisista ratkaisuista. Kannustamisen ja palkitsemisen kohdistamisella uudistumista edistävään toimintaan voidaan saada aikaan uskallusta ja halua ideoida sekä innovoida.
This study will be carried out as a qualitative case study observing the ORCI-questionnaire conducted within the organization in 2010. The research material will be collected using semi-structured individual interviews and the interviewees will be chosen discretionarily by the case organization. Both the collecting and analyzing of the research material will be carried out based on the theoretical framework
A well distinguished strategy and the goals and values related to it can be seen as a strength that enables the organization to realize the renewal capability within the organizational culture. Customer-oriented way of working can also be regarded as a strength that guides the process as well as a strong commitment to one’s profession. The results indicate that organizational culture at the City of Kouvola is not yet perceived clearly which requires strengthening of both organizational culture and identity.
Organizational culture with renewal capability requires co-operation and connectivity within the organization as well as across organizational boundaries and with external parties. An improvement factor in Kouvola is the development of boundary spanning relationships between organizational units. Another factor worth mentioning is the need for a more coherent view of innovative activities among directors and political decision-makers. Properly designed incentive schemes could also help the organization to achieve organizational culture with renewal capability.