Automatisointiin ja monistettavuuteen perustuvan palvelumallin soveltaminen tietojärjestelmätoimituksissa
Lampinen, Mikko (2012)
Diplomityö
Lampinen, Mikko
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201206145993
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201206145993
Tiivistelmä
Ohjelmistotuotannon yleinen ongelma on se, että toimitusprojektien läpivientiajat pitkittyvät. Kilpailun kiristyessä ohjelmistoalalla on alettu kiinnittää erityistä huomiota projektien eri vaiheiden tehostamiseen. Process Vision Oy kehittää energiatietojärjestelmiä Suomen energia-alan yrityksille. Yrityksessä on kehitetty vuonna 2010 palvelumalli, jonka avulla pyritään nopeuttamaan toimitusprojektien eri vaiheita.
Valtioneuvosto valmisteli vuonna 2009 tuntimittausasetuksen, joka määritti sääntöjä mittaustiedon hallintaan energia-alalla. Kyseisen asetuksen pohjalta Energiateollisuus julkaisi vuonna 2010 ohjeistuksen, joka selkeyttää asetuksen sisällön vaatimuksia jakeluverkonhaltijoille ja sähkön myyjille. Process Vision Oy on valmistellut ohjeistuksen pohjalta tuntimittauspaketin, joka sisältää ohjeistuksen mukaiset toiminnot GENERIS-järjestelmässä.
Tässä diplomityössä määritellään Process Vision Oy:n palvelumallin mukaiset standardikomponentit tuntimittauspaketin toimitusprojekteja varten. Työn tavoitteena on kehittää mahdollisimman pitkälle tuotteistettu tuntimittauspaketin toimitus uusille ja vanhoille asiakkaille. Työn lopussa pohditaan miten hyvin palvelumalli soveltuu tuntimittauspaketin toimitusprojekteihin. Lisäksi työssä kartoitetaan yrityksessä käytössä olevien automatisointityökalujen kehitystarpeita.
Työn tuloksena saatiin määriteltyä GENERIS-objektit ja konfiguraatiot, jotka toimitetaan tuntimittauspaketin mukana. Työn ohessa sisällytettiin yrityksen Suomen taseselvitysjärjestelmien asennusohjeeseen tuntimittauspaketin toiminnallisuuksien konfigurointi. Uusien vientimäärittelyjen avulla voidaan tuntimittauspaketin toiminnallisuudet toimittaa jatkossa tehokkaammin kuin aiemmin. Programming projects are known to go beyond deadlines. As the competition gets harder in the software business, new measures are searched to gain productivity. Process Vision Oy develops energy data management systems. The company has previously developed a service model for speeding up all phases of delivery projects.
Finnish government introduced a new hourly metering regulation act in 2009. Finnish Energy Industries, association consisting of members of Finnish energy companies, presented recommendations for energy data management in 2010. Recommendations clarify how energy data should be managed by electricity companies. Process Vision Oy has prepared an hourly regulation package that follows the new recommendations. The package is applied on the company’s energy data management system GENERIS.
Aim of the study is to productize and speed up the project phases in the hourly regulation package deliveries to new and old customers. In the study standard components for hourly regulation package are defined. In the end, study investigates that how well can the service model be adapted to the hourly measurement package deliveries.
In this thesis, standard components are defined for hourly regulation package according to the service model of Process Vision. As product of this thesis, new installation manual was produced for Finnish balance settlement systems. Export definitions were created for GENERIS objects to enable fast deliveries for software configurations. Additionally, any needs for developing Process Visions automation tools were mapped as a part of the study. These needs were reported to developers to enhance the automation process within the service model.
Valtioneuvosto valmisteli vuonna 2009 tuntimittausasetuksen, joka määritti sääntöjä mittaustiedon hallintaan energia-alalla. Kyseisen asetuksen pohjalta Energiateollisuus julkaisi vuonna 2010 ohjeistuksen, joka selkeyttää asetuksen sisällön vaatimuksia jakeluverkonhaltijoille ja sähkön myyjille. Process Vision Oy on valmistellut ohjeistuksen pohjalta tuntimittauspaketin, joka sisältää ohjeistuksen mukaiset toiminnot GENERIS-järjestelmässä.
Tässä diplomityössä määritellään Process Vision Oy:n palvelumallin mukaiset standardikomponentit tuntimittauspaketin toimitusprojekteja varten. Työn tavoitteena on kehittää mahdollisimman pitkälle tuotteistettu tuntimittauspaketin toimitus uusille ja vanhoille asiakkaille. Työn lopussa pohditaan miten hyvin palvelumalli soveltuu tuntimittauspaketin toimitusprojekteihin. Lisäksi työssä kartoitetaan yrityksessä käytössä olevien automatisointityökalujen kehitystarpeita.
Työn tuloksena saatiin määriteltyä GENERIS-objektit ja konfiguraatiot, jotka toimitetaan tuntimittauspaketin mukana. Työn ohessa sisällytettiin yrityksen Suomen taseselvitysjärjestelmien asennusohjeeseen tuntimittauspaketin toiminnallisuuksien konfigurointi. Uusien vientimäärittelyjen avulla voidaan tuntimittauspaketin toiminnallisuudet toimittaa jatkossa tehokkaammin kuin aiemmin.
Finnish government introduced a new hourly metering regulation act in 2009. Finnish Energy Industries, association consisting of members of Finnish energy companies, presented recommendations for energy data management in 2010. Recommendations clarify how energy data should be managed by electricity companies. Process Vision Oy has prepared an hourly regulation package that follows the new recommendations. The package is applied on the company’s energy data management system GENERIS.
Aim of the study is to productize and speed up the project phases in the hourly regulation package deliveries to new and old customers. In the study standard components for hourly regulation package are defined. In the end, study investigates that how well can the service model be adapted to the hourly measurement package deliveries.
In this thesis, standard components are defined for hourly regulation package according to the service model of Process Vision. As product of this thesis, new installation manual was produced for Finnish balance settlement systems. Export definitions were created for GENERIS objects to enable fast deliveries for software configurations. Additionally, any needs for developing Process Visions automation tools were mapped as a part of the study. These needs were reported to developers to enhance the automation process within the service model.