The challenges and success factors of commercializing cleaner technologies
Määttänen, Marianne (2012)
Diplomityö
Määttänen, Marianne
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2012121210288
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2012121210288
Tiivistelmä
Cleaner technologies include products, services, technologies, processes and
systems that in use create less environmental hazard than the existing alternatives.
Rapidly growing cleantech sector possesses an essential competitive advantage in
the future. However, no profound research has been conducted on the characteristics
of cleaner technologies and their effect on the commercialization process. This
thesis aims at synthesizing scattered information and creating a basis for
accelerating cleaner technology commercialization in Finnish context. Two research
questions are defined:
1. What are the key challenges and success factors in the commercialization of
cleaner technologies based on the existing literature?
2. What kind of lessons can be learned from the Finnish success stories of cleantech
commercialization?
The research was conducted as a literature review and supported with three case
interviews. The results suggest that literature-based challenges are mostly related to,
for example, difficulty in gathering customer information, unrealistic customer
expectations, lack of resources, networks and proper success indicators, legislation,
and unstructured strategy planning stemming from company culture. Handling the
barriers require, above all, open communication from all stakeholders, management
commitment and accurate goal setting, government-driven funding and incentives,
and cooperation with educational facilities. Finnish success cases emphasize
especially customer attention: listening to customers and receiving feedback from
them during the whole commercialization process to correct the errors early and
save resources, visionary in fulfilling customer needs, ability to question company’s
own business performance, not being afraid of making mistakes but learning from
them, and continuously observing and evaluating the commercialization process. Puhtaat teknologiat käsittävät tuotteita, palveluita, teknologioita, prosesseja ja
järjestelmiä, jotka tuottavat käytettäessä vähemmän ympäristöhaittaa kuin
olemassaolevat vaihtoehdot. Nopeasti kasvava cleantech-sektori tulee
muodostamaan tärkeän kilpailuedun lähteen tulevaisuudessa. Kuitenkaan kattavaa
tutkimusta erityisesti puhtaiden teknologioiden erityispiirteistä ja niiden
vaikutuksesta kaupallistamisprosessiin ei ole tehty. Tämän diplomityön
tarkoituksena on koota hajanaista tietoa ja luoda pohja puhtaan teknologian
kaupallistamisen vauhdittamiselle Suomen näkökulmasta. Työlle on määritelty
kaksi tutkimuskysymystä:
1. Mitkä ovat puhtaan teknologian kaupallistamisen haasteet ja menestystekijät?
2. Mitä suomalaisen cleantechin menestystarinoista voidaan oppia?
Tutkimus suoritettiin kirjallisuuskatsauksena, jonka tueksi tehtiin kolme case-
haastattelua. Tulokset osoittavat, että kirjallisuudesta kumpuavat haasteet liittyvät
esimerkiksi asiakastiedon keräämisen vaikeuteen, epärealistisiin asiakasodotuksiin,
resurssien, verkostojen ja sopivien menestysmittareiden puutteeseen, lainsäädäntöön
sekä yrityskulttuuriin perustuvaan epäjärjestelmälliseen strategiasuunnitteluun.
Haasteisiin vastaaminen edellyttää avointa kommunikointia kaikilta sidosryhmiltä,
johdon sitoutumista ja täsmällistä tavoitteiden asettamista, yhteiskunnallista
rahoitusta ja kannusteita sekä yhteistyötä tutkimus- ja koulutuslaitosten kanssa.
Suomen menestystarinat korostavat etenkin asiakasyhteistyötä: asiakkaiden
kuuntelua ja palautteen saamista koko kaupallistamisprosessin aikana virheiden
korjaamiseksi ja resurssien säästämiseksi, visionäärisyyttä asiakastarpeiden
täyttämisessä, kykyä kyseenalaistaa yrityksen koko liiketoimintamalli ja olla
pelkäämättä liikaa virheiden tekemistä sekä jatkuvaa kaupallistamisprosessin
seuraamista ja arviointia.
systems that in use create less environmental hazard than the existing alternatives.
Rapidly growing cleantech sector possesses an essential competitive advantage in
the future. However, no profound research has been conducted on the characteristics
of cleaner technologies and their effect on the commercialization process. This
thesis aims at synthesizing scattered information and creating a basis for
accelerating cleaner technology commercialization in Finnish context. Two research
questions are defined:
1. What are the key challenges and success factors in the commercialization of
cleaner technologies based on the existing literature?
2. What kind of lessons can be learned from the Finnish success stories of cleantech
commercialization?
The research was conducted as a literature review and supported with three case
interviews. The results suggest that literature-based challenges are mostly related to,
for example, difficulty in gathering customer information, unrealistic customer
expectations, lack of resources, networks and proper success indicators, legislation,
and unstructured strategy planning stemming from company culture. Handling the
barriers require, above all, open communication from all stakeholders, management
commitment and accurate goal setting, government-driven funding and incentives,
and cooperation with educational facilities. Finnish success cases emphasize
especially customer attention: listening to customers and receiving feedback from
them during the whole commercialization process to correct the errors early and
save resources, visionary in fulfilling customer needs, ability to question company’s
own business performance, not being afraid of making mistakes but learning from
them, and continuously observing and evaluating the commercialization process.
järjestelmiä, jotka tuottavat käytettäessä vähemmän ympäristöhaittaa kuin
olemassaolevat vaihtoehdot. Nopeasti kasvava cleantech-sektori tulee
muodostamaan tärkeän kilpailuedun lähteen tulevaisuudessa. Kuitenkaan kattavaa
tutkimusta erityisesti puhtaiden teknologioiden erityispiirteistä ja niiden
vaikutuksesta kaupallistamisprosessiin ei ole tehty. Tämän diplomityön
tarkoituksena on koota hajanaista tietoa ja luoda pohja puhtaan teknologian
kaupallistamisen vauhdittamiselle Suomen näkökulmasta. Työlle on määritelty
kaksi tutkimuskysymystä:
1. Mitkä ovat puhtaan teknologian kaupallistamisen haasteet ja menestystekijät?
2. Mitä suomalaisen cleantechin menestystarinoista voidaan oppia?
Tutkimus suoritettiin kirjallisuuskatsauksena, jonka tueksi tehtiin kolme case-
haastattelua. Tulokset osoittavat, että kirjallisuudesta kumpuavat haasteet liittyvät
esimerkiksi asiakastiedon keräämisen vaikeuteen, epärealistisiin asiakasodotuksiin,
resurssien, verkostojen ja sopivien menestysmittareiden puutteeseen, lainsäädäntöön
sekä yrityskulttuuriin perustuvaan epäjärjestelmälliseen strategiasuunnitteluun.
Haasteisiin vastaaminen edellyttää avointa kommunikointia kaikilta sidosryhmiltä,
johdon sitoutumista ja täsmällistä tavoitteiden asettamista, yhteiskunnallista
rahoitusta ja kannusteita sekä yhteistyötä tutkimus- ja koulutuslaitosten kanssa.
Suomen menestystarinat korostavat etenkin asiakasyhteistyötä: asiakkaiden
kuuntelua ja palautteen saamista koko kaupallistamisprosessin aikana virheiden
korjaamiseksi ja resurssien säästämiseksi, visionäärisyyttä asiakastarpeiden
täyttämisessä, kykyä kyseenalaistaa yrityksen koko liiketoimintamalli ja olla
pelkäämättä liikaa virheiden tekemistä sekä jatkuvaa kaupallistamisprosessin
seuraamista ja arviointia.