Rakennusten kunnossapitoprosessin uudistaminen Lean-ajattelun mukaisesti
Jormanainen, Juha (2013)
Diplomityö
Jormanainen, Juha
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201304243323
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201304243323
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia ja kehittää rakennusten kunnossapidon prosessia
Lean-ajattelun mukaisesti. Teoreettisena taustana oli arvonmuodostus tuotanto- ja palveluprosesseissa ja miten prosesseja yleensä uudistetaan. Lisäksi esiteltiin Lean-filosofian keskeisimpiä ajatuksia sekä menetelmiä prosessien hukkien löytämiseen ja
eliminoimiseen sekä mitä tuloksia näillä tavoilla saatiin case-yrityksen kunnossapidon prosessissa. Lopuksi esiteltiin päätelmiä prosessien toimivuudesta ja mitä
korjaustoimenpiteitä voidaan tehdä sekä prosesseissa itsessään että myös
tietojärjestelmien ja yrityksen resurssien käytön suhteen. The aim of this study was to analyze and develop the property repair process
according to Lean-thinking. Theoretical background was the value creation in production- and service processes and how the processes usually are renewed. This study also presents the Lean philosophy, the main ideas and methods to find and eliminate “waste”
in processes, as well as the results obtained in these ways in the case company’s property repairing process. Finally, conclusions of the functionality of the processes are presented and what corrective actions can be done in the processes themselves, but also in information systems and how the company’s resources should be used in the process.
Lean-ajattelun mukaisesti. Teoreettisena taustana oli arvonmuodostus tuotanto- ja palveluprosesseissa ja miten prosesseja yleensä uudistetaan. Lisäksi esiteltiin Lean-filosofian keskeisimpiä ajatuksia sekä menetelmiä prosessien hukkien löytämiseen ja
eliminoimiseen sekä mitä tuloksia näillä tavoilla saatiin case-yrityksen kunnossapidon prosessissa. Lopuksi esiteltiin päätelmiä prosessien toimivuudesta ja mitä
korjaustoimenpiteitä voidaan tehdä sekä prosesseissa itsessään että myös
tietojärjestelmien ja yrityksen resurssien käytön suhteen.
according to Lean-thinking. Theoretical background was the value creation in production- and service processes and how the processes usually are renewed. This study also presents the Lean philosophy, the main ideas and methods to find and eliminate “waste”
in processes, as well as the results obtained in these ways in the case company’s property repairing process. Finally, conclusions of the functionality of the processes are presented and what corrective actions can be done in the processes themselves, but also in information systems and how the company’s resources should be used in the process.