From electronic spare part catalog to eBusiness: Finding the best practices
Mansikkala, Jenni (2013)
Tiivistelmä
Companies and organizations business activities rely on information. IT systems that manage master data must provide the highest level of service, world-class scalability and reliable information. This study discusses product information and how it can support the creation of a spare part catalog and the launching of eBusiness. The study consists of a theoretical and empirical part. The theoretical part contains a literature review and a framework for the analysis. For the empirical study two companies were selected and their information management processes were studied and analyzed based on the framework. The empirical results indicate that the challenges the companies face reflect the ones that can be found in the literature study. The results of the empirical study also show that the companies had recognized the issues which need to be developed and had recognized trends in eBusiness and product information management. Yritysten ja organisaatioiden toiminta pohjautuu kriittiseen informaation; ohjelmistojen joissa informaatiota hallinnoidaan, tulee tarjota korkealaatuista palvelua, skaalautuvuutta sekä luotettavaa informaatiota tuotteesta ja saatavuudesta. Tutkimus käsittelee miten tuoteinformaation hallinnan avulla voidaan tukea varaosakatalogien luontia ja mitä haasteita sähköinen liiketoiminta tuo informaation hallinnalle. Tutkimuksen teoreettisessa osassa käydään läpi kirjallisuuskatsaus sekä muodostetaan tutkimuksen viitekehys. Tutkimusta varten valittiin kaksi yritystä joiden informaation hallintaprosessien asemoitumista viitekehykseen tutkitaan. Empiiriset tulokset osoittavat, että yrityksien kokemat haasteet heijastavat hyvin kirjallisuudessa esitettyihin teknisen tuoteinformaation hallinnan tyypillisiin haasteisiin. Tulokset osoittavat myös, että yrityksien havaitsemat kehityskohteet peilaavat kirjallisuudessa esitettyihin trendeihin.