Toimintaa ohjaavan mittariston kehittäminen rakennustuoteliiketoiminnassa
Raunio, Antti (2013)
Tiivistelmä
Mittaustietoa tuotetaan paljon, jolloin haasteena on poimia liiketoiminnan
johtamisen tarpeiden kannalta oleellinen informaatio. Samalla muuttuva
toimintaympäristö asettaa yrityksen suorituskykymittaristolle uudenlaisia haasteita.
Mittariston tulee mukautua johtamisen informaatiotarpeisiin ja kehittyä yrityksen
strategian mukana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä mittarit ovat
oleellisia rakennustuoteteollisuudessa toimivan yrityksen liiketoiminnan
johtamisessa ja kehittää toimintaa ohjaava mittaristo. Tutkimuksen tavoitteisiin
liittyen tutkimuksessa pyrittiin selvittämään mittaamiseen liittyviä haasteita sekä
ymmärtämään johtamisen informaatiotarpeita.
Tutkimus on menetelmältään laadullinen. Tutkimuksen empiirisen osan aineiston
keräämisessä käytettiin menetelmänä haastattelua, joka oli tyypiltään
teemahaastattelu. Haastattelun kohteena oli rakennustuoteteollisuudessa toimivan
yrityksen liiketoimintayksikön johto.
Tutkimuksen teoriakatsauksen perusteella tunnistettiin mittariston kehittämisessä
huomioitavia seikkoja, joita ovat yleiskäsityksen luominen toimintaympäristöstä,
mittaamiselle asetettujen päämäärien tunnistaminen, strategian määrittäminen ja
menestystekijöiden hahmottaminen. Näiden perusteella määritetään tavoitteet ja
niille mittarit. Tutkimuksen empiirisen osan tutkimusaineiston analyysin avulla
pyrittiin hahmottamaan liiketoimintaympäristön mittaamisen nykytilaa ja siihen
liittyviä haasteita sekä tunnistamaan toimintaa ohjaavat mittarit. Tutkimuksen
tuloksena kehitettiin toimintaa ohjaava mittaristo. Tutkimuksessa havaittiin johdon
päätöksenteon ja johtamisen informaatiotarpeille kolme näkökulmaa, jotka ovat
talous, tuotanto ja myynti. Tulosten perusteella tunnistettiin jatkotutkimustarve
koskien toimintaa ohjaavan mittariston kehittämistä konserniympäristöissä. Measuring information is being produced a lot but the main challenge is to
recognize essential information for the needs of managing business. At the same
time changing business environment sets a new kind of challenges. Performance
measurement system should adapt on the needs that management has and develop
along with the company’s strategy. The main purpose of this study was to define
which measures are essential when managing a company that operates in
construction industry. That leads to development of a model of performance
measurement system that controls business and offers information needed when
managing business. Along with the targets of research another purpose was to figure
out challenges concerning measurement and to understand management’s
information needs.
Methodology of this study is qualitative. The empirical data of this research were
collected by using interviews. Interviews were placed in the case-company that
operates in construction product industry. Target of the interviews was company’s
business unit’s top management.
In the theory review part of the study things related developing performance
measurement system were recognized. These are overall view of the operating
environment, recognizing purposes of measuring targets, defining the strategy and
defining success factors. According to them targets are being defined and measures
defined for them. The aim of the analysis of empirical data was to perceive the
status of measurement in business unit and challenges related to that. Then
recognize measures that control business. As the results of the study, performance
measurement system that control business was developed. In the study were
detected three perspectives of using measurement information in the management
that are finance, production and sales. Based on the results of the study there is need
for the research concerning develop of performance measurement systems in a
global corporate environments.
johtamisen tarpeiden kannalta oleellinen informaatio. Samalla muuttuva
toimintaympäristö asettaa yrityksen suorituskykymittaristolle uudenlaisia haasteita.
Mittariston tulee mukautua johtamisen informaatiotarpeisiin ja kehittyä yrityksen
strategian mukana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä mittarit ovat
oleellisia rakennustuoteteollisuudessa toimivan yrityksen liiketoiminnan
johtamisessa ja kehittää toimintaa ohjaava mittaristo. Tutkimuksen tavoitteisiin
liittyen tutkimuksessa pyrittiin selvittämään mittaamiseen liittyviä haasteita sekä
ymmärtämään johtamisen informaatiotarpeita.
Tutkimus on menetelmältään laadullinen. Tutkimuksen empiirisen osan aineiston
keräämisessä käytettiin menetelmänä haastattelua, joka oli tyypiltään
teemahaastattelu. Haastattelun kohteena oli rakennustuoteteollisuudessa toimivan
yrityksen liiketoimintayksikön johto.
Tutkimuksen teoriakatsauksen perusteella tunnistettiin mittariston kehittämisessä
huomioitavia seikkoja, joita ovat yleiskäsityksen luominen toimintaympäristöstä,
mittaamiselle asetettujen päämäärien tunnistaminen, strategian määrittäminen ja
menestystekijöiden hahmottaminen. Näiden perusteella määritetään tavoitteet ja
niille mittarit. Tutkimuksen empiirisen osan tutkimusaineiston analyysin avulla
pyrittiin hahmottamaan liiketoimintaympäristön mittaamisen nykytilaa ja siihen
liittyviä haasteita sekä tunnistamaan toimintaa ohjaavat mittarit. Tutkimuksen
tuloksena kehitettiin toimintaa ohjaava mittaristo. Tutkimuksessa havaittiin johdon
päätöksenteon ja johtamisen informaatiotarpeille kolme näkökulmaa, jotka ovat
talous, tuotanto ja myynti. Tulosten perusteella tunnistettiin jatkotutkimustarve
koskien toimintaa ohjaavan mittariston kehittämistä konserniympäristöissä.
recognize essential information for the needs of managing business. At the same
time changing business environment sets a new kind of challenges. Performance
measurement system should adapt on the needs that management has and develop
along with the company’s strategy. The main purpose of this study was to define
which measures are essential when managing a company that operates in
construction industry. That leads to development of a model of performance
measurement system that controls business and offers information needed when
managing business. Along with the targets of research another purpose was to figure
out challenges concerning measurement and to understand management’s
information needs.
Methodology of this study is qualitative. The empirical data of this research were
collected by using interviews. Interviews were placed in the case-company that
operates in construction product industry. Target of the interviews was company’s
business unit’s top management.
In the theory review part of the study things related developing performance
measurement system were recognized. These are overall view of the operating
environment, recognizing purposes of measuring targets, defining the strategy and
defining success factors. According to them targets are being defined and measures
defined for them. The aim of the analysis of empirical data was to perceive the
status of measurement in business unit and challenges related to that. Then
recognize measures that control business. As the results of the study, performance
measurement system that control business was developed. In the study were
detected three perspectives of using measurement information in the management
that are finance, production and sales. Based on the results of the study there is need
for the research concerning develop of performance measurement systems in a
global corporate environments.