Aineettoman pääoman ilmeneminen verkostolentoyhtiössä strategianäkökulmasta
Repo, Noora (2013)
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyön tavoitteena on tutkia strategianäkökulmaan
perustuvan aineettoman pääoman ilmenemistä ja arvonluontia
verkostolentoyhtiö Finnairissa. Aineeton pääoma koostuu kolmesta
pääomaluokasta: inhimillisestä pääomasta, suhdepääomasta ja
rakennepääomasta. Aineettomalle pääomalle on luonteenomaista, että
sitä on vaikea kopioida, korvata, muuntaa, jakaa, siirtää ja erityisesti –
tunnistaa. Yritykset luovat arvoa vasta, kun ne hyödyntävät aineettomia
resurssejaan tehokkaasti.
Tutkimusmetodiksi valittiin ladullinen sisällönanalyysi. Tutkimusaineistona
ovat Finnairin viralliset yritysjulkaisut. Tutkimuksessa ilmeni, että Finnairin
yritysstrategiasta löytyi varsin paljon staattisia aineettomia resursseja,
mutta johtohenkilöiden teksteistä analysoituna osumien määrä oli
huomattavasti pienempi. Tutkittaessa arvonluontia yrityksen strategiasta
löytyi vain vähän dynaamisia aineettomia resursseja, ja johtohenkilöiden
teksteistä analysoituna osumia ei saatu lainkaan. Aineiston avulla oli
kuitenkin mahdollista vastata molempiin tutkimuskysymyksiin. Empiriassa
lähteenä käytetyt yritysviestinnän julkaisut antoivat dokumentteina
suppeahkon tutkimuspohjan, joiden täydentäminen haastatteluin tai
kyselyin antaisi laajemman ja vakaamman näkemyksen tutkittavasta
aiheesta. The aim of this master’s thesis is to study the appearance and value
creation of strategy perspective of intellectual capital in network airline
company Finnair. The intellectual capital consists of three capital
categories: human capital, relational capital and structural capital. For the
intellectual capital it is characteristic to be difficult to copy, substitute,
convert, share, shift and especially – recognize. The firms will not create
value until they exploit their intellectual capital resources efficiently.
The selected research methodology was content analysis. The research
material consists of the official corporate publication. The manifestation of
this study is, that quite many static intellectual resources were found from
Finnair’s corporate strategy. But after analyzing the executives texts there
were considerably less hits. When studying the value creation from the
corporate strategy only few dynamic intellectual capital resources were
found and in the executives texts there were no hits at all. Never the less it
was possible to answer to the two research questions. The research
documents and the business communication publications enabled quite a
narrow research basis, which could be reinforced by interviews or
questionnaires giving a wider and more intent view of the study topic.
perustuvan aineettoman pääoman ilmenemistä ja arvonluontia
verkostolentoyhtiö Finnairissa. Aineeton pääoma koostuu kolmesta
pääomaluokasta: inhimillisestä pääomasta, suhdepääomasta ja
rakennepääomasta. Aineettomalle pääomalle on luonteenomaista, että
sitä on vaikea kopioida, korvata, muuntaa, jakaa, siirtää ja erityisesti –
tunnistaa. Yritykset luovat arvoa vasta, kun ne hyödyntävät aineettomia
resurssejaan tehokkaasti.
Tutkimusmetodiksi valittiin ladullinen sisällönanalyysi. Tutkimusaineistona
ovat Finnairin viralliset yritysjulkaisut. Tutkimuksessa ilmeni, että Finnairin
yritysstrategiasta löytyi varsin paljon staattisia aineettomia resursseja,
mutta johtohenkilöiden teksteistä analysoituna osumien määrä oli
huomattavasti pienempi. Tutkittaessa arvonluontia yrityksen strategiasta
löytyi vain vähän dynaamisia aineettomia resursseja, ja johtohenkilöiden
teksteistä analysoituna osumia ei saatu lainkaan. Aineiston avulla oli
kuitenkin mahdollista vastata molempiin tutkimuskysymyksiin. Empiriassa
lähteenä käytetyt yritysviestinnän julkaisut antoivat dokumentteina
suppeahkon tutkimuspohjan, joiden täydentäminen haastatteluin tai
kyselyin antaisi laajemman ja vakaamman näkemyksen tutkittavasta
aiheesta.
creation of strategy perspective of intellectual capital in network airline
company Finnair. The intellectual capital consists of three capital
categories: human capital, relational capital and structural capital. For the
intellectual capital it is characteristic to be difficult to copy, substitute,
convert, share, shift and especially – recognize. The firms will not create
value until they exploit their intellectual capital resources efficiently.
The selected research methodology was content analysis. The research
material consists of the official corporate publication. The manifestation of
this study is, that quite many static intellectual resources were found from
Finnair’s corporate strategy. But after analyzing the executives texts there
were considerably less hits. When studying the value creation from the
corporate strategy only few dynamic intellectual capital resources were
found and in the executives texts there were no hits at all. Never the less it
was possible to answer to the two research questions. The research
documents and the business communication publications enabled quite a
narrow research basis, which could be reinforced by interviews or
questionnaires giving a wider and more intent view of the study topic.