International Students' Quality Expectations in Higher Education
Hilden, Minttu (2013)
Pro gradu -tutkielma
Hilden, Minttu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201308234410
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201308234410
Tiivistelmä
The purpose of this research is to examine factors affecting international students’ service quality expectations in higher education. The aim is pursued by investigating the international students’ quality expectations and the role of price, culture and personal values in forming these expectations.
The theoretical part of this research is centered on themes related to service quality, the nature of educational services, the process of forming quality expectations and the antecedents of service quality expectations. The empirical part of the research was conducted with a quantitative method and the data was collected by using a web based questionnaire. The sample consisted of 268 students who applied to international master’s degree programmes in Finland in the spring of 2012. The response rate was 24,1 %.
The research results show that personal values and culture affect the international students’ quality expectations of educational services but that price is not significantly related to the quality expectations. Tämän tutkielman tarkoitus on tarkastella tekijöitä, jotka vaikuttavat kansainvälisten opiskelijoiden laatuodotuksiin korkeakoulutuksessa. Työssä tutkitaan kansainvälisten opiskelijoiden laatuodotuksia ja sitä, miten hinta, kulttuuri ja henkilökohtaiset arvot vaikuttavat laatuodotuksiin.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa keskitytään palvelun laatuun, koulutuspalveluiden luonteeseen, laatuodotusten muodostumiseen ja tekijöihin, jotka vaikuttavat laatuodotuksiin. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin määrällisellä menetelmällä ja aineisto kerättiin internetkyselyn avulla. Tutkimusjoukko koostui 268 opiskelijasta, jotka hakivat keväällä 2012 kansainväliseen maisteriohjelmaan Suomessa. Vastausprosentti oli 24,1 %.
Tutkimustulokset osoittavat, että henkilökohtaiset arvot ja kulttuuri vaikuttavat kansainvälisten opiskelijoiden laatuodotuksiin koulutuspalveluiden suhteen, mutta hinnalla ei tulosten mukaan ole tilastollisesti merkittävää yhteyttä laatuodotuksiin.
The theoretical part of this research is centered on themes related to service quality, the nature of educational services, the process of forming quality expectations and the antecedents of service quality expectations. The empirical part of the research was conducted with a quantitative method and the data was collected by using a web based questionnaire. The sample consisted of 268 students who applied to international master’s degree programmes in Finland in the spring of 2012. The response rate was 24,1 %.
The research results show that personal values and culture affect the international students’ quality expectations of educational services but that price is not significantly related to the quality expectations.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa keskitytään palvelun laatuun, koulutuspalveluiden luonteeseen, laatuodotusten muodostumiseen ja tekijöihin, jotka vaikuttavat laatuodotuksiin. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin määrällisellä menetelmällä ja aineisto kerättiin internetkyselyn avulla. Tutkimusjoukko koostui 268 opiskelijasta, jotka hakivat keväällä 2012 kansainväliseen maisteriohjelmaan Suomessa. Vastausprosentti oli 24,1 %.
Tutkimustulokset osoittavat, että henkilökohtaiset arvot ja kulttuuri vaikuttavat kansainvälisten opiskelijoiden laatuodotuksiin koulutuspalveluiden suhteen, mutta hinnalla ei tulosten mukaan ole tilastollisesti merkittävää yhteyttä laatuodotuksiin.