Järjestelmätoimittajan kansainvälisen liiketoiminnan päätöksentekoa tukevien työkalujen kehittäminen
Pylvänäinen, Jari (2013)
Diplomityö
Pylvänäinen, Jari
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201311197364
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201311197364
Tiivistelmä
Kansainvälistyminen ja yritysten väliset kumppanuudet ovat muodostuneet Suomen
yrityksille yhä tärkeämmiksi toiminnoiksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää
minkälaiset työkalut ja tiedot tarvitaan kansainvälisten markkinoiden valinnan alkuvaiheessa
sekä kumppanuuksien muodostamisessa rautatiejärjestelmiä toimittavalle yritykselle.
Tarkasteltava perheyritys toimii PK-sektorilla.
Tutkimus koostuu teoreettisesta katsauksesta kansainvälistymiseen ja kumppanuuksiin
sekä empiirisestä osasta molempien aihepiirien soveltamisesta valitulla liiketoimintaalueella.
Teoreettinen osuus tarkastelee kansainvälistymisen motivaatiotekijöitä ja erilaisia
kansainvälistymisvaihtoehtoja paneutuen kansainvälistymisen prosessiin, riskeihin
sekä riskien hallintaan. Tämän lisäksi teoriaosuudessa keskitytään yritysten välisiin
kumppanuuksiin tarkastellen kumppanuuden muotoja, asemointia ja riskejä.
Työn lopputuloksena syntyi hyvä näkemys rautatiemarkkinoiden toiminnasta, jonka
tukemana pystyttiin valitsemaan tarkasteltavat arviointikohteet ja kehittämään työkalut
kansainvälisten markkinoiden alkuvaiheen arviointiin sekä yrityksen tavoitteita tukevan
kumppaniyrityksen valintaan. Nämä työkalut muodostavat pohjan kansainvälisten
markkinoiden ja kumppanuuksien systemaattiseen tarkasteluun sekä tulosten jatkokäsittelyyn.
Tulokset ja esitetyt kehitysehdotukset antavat hyvän lähtökohdan kansainvälisten
markkinoiden ja yrityskumppanuuksien arvioinnin jatkokehittämiseen kohti kannattavampaa
liiketoimintaa. Internationalisation and partnership between companies have become more and more
important activities for Finnish companies. The target of this thesis is to determine
tools and knowledge required in the initial phase to select the international market and
to establish business partnerships for the railway system supplier. The observed family
based company operates in a sector of small and medium sized companies.
This thesis consists of a theoretical review of internationalization and partnerships between
companies and an empirical part depicting how both of the theoretical topics are
applied to the selected business area. The theoretical part gives an overview of internationalisation
drivers and alternatives, available for the companies, focusing on internationalization
process, risks and risk management. Further, the theoretical part focuses
on partnership types, partnership positioning and risks involved in business partnerships.
As a result, a good view of railway market characteristics was achieved, and based on
these results it was possible to determine the most suitable criteria and develop tools
for initial international market evaluation and to select partnerships supporting business
targets. These tools form the foundation to systematically evaluate international markets
and business partnerships and to further process the results. The thesis results and
presented action proposals provide a good approach to further develop the evaluation
of international markets and business partnerships towards a more profitable business.
yrityksille yhä tärkeämmiksi toiminnoiksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää
minkälaiset työkalut ja tiedot tarvitaan kansainvälisten markkinoiden valinnan alkuvaiheessa
sekä kumppanuuksien muodostamisessa rautatiejärjestelmiä toimittavalle yritykselle.
Tarkasteltava perheyritys toimii PK-sektorilla.
Tutkimus koostuu teoreettisesta katsauksesta kansainvälistymiseen ja kumppanuuksiin
sekä empiirisestä osasta molempien aihepiirien soveltamisesta valitulla liiketoimintaalueella.
Teoreettinen osuus tarkastelee kansainvälistymisen motivaatiotekijöitä ja erilaisia
kansainvälistymisvaihtoehtoja paneutuen kansainvälistymisen prosessiin, riskeihin
sekä riskien hallintaan. Tämän lisäksi teoriaosuudessa keskitytään yritysten välisiin
kumppanuuksiin tarkastellen kumppanuuden muotoja, asemointia ja riskejä.
Työn lopputuloksena syntyi hyvä näkemys rautatiemarkkinoiden toiminnasta, jonka
tukemana pystyttiin valitsemaan tarkasteltavat arviointikohteet ja kehittämään työkalut
kansainvälisten markkinoiden alkuvaiheen arviointiin sekä yrityksen tavoitteita tukevan
kumppaniyrityksen valintaan. Nämä työkalut muodostavat pohjan kansainvälisten
markkinoiden ja kumppanuuksien systemaattiseen tarkasteluun sekä tulosten jatkokäsittelyyn.
Tulokset ja esitetyt kehitysehdotukset antavat hyvän lähtökohdan kansainvälisten
markkinoiden ja yrityskumppanuuksien arvioinnin jatkokehittämiseen kohti kannattavampaa
liiketoimintaa.
important activities for Finnish companies. The target of this thesis is to determine
tools and knowledge required in the initial phase to select the international market and
to establish business partnerships for the railway system supplier. The observed family
based company operates in a sector of small and medium sized companies.
This thesis consists of a theoretical review of internationalization and partnerships between
companies and an empirical part depicting how both of the theoretical topics are
applied to the selected business area. The theoretical part gives an overview of internationalisation
drivers and alternatives, available for the companies, focusing on internationalization
process, risks and risk management. Further, the theoretical part focuses
on partnership types, partnership positioning and risks involved in business partnerships.
As a result, a good view of railway market characteristics was achieved, and based on
these results it was possible to determine the most suitable criteria and develop tools
for initial international market evaluation and to select partnerships supporting business
targets. These tools form the foundation to systematically evaluate international markets
and business partnerships and to further process the results. The thesis results and
presented action proposals provide a good approach to further develop the evaluation
of international markets and business partnerships towards a more profitable business.