Industry specific lifecycle services for process critical motors
Ettanen, Anna (2016)
Diplomityö
Ettanen, Anna
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201603178774
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201603178774
Tiivistelmä
This Master’s Thesis examines industrial service business and studies how Global Technical Support Center Finland, part of ABB Oy, can develop its lifecycle services based on availability related customer needs. Focus is in three most business critical industry segments OGP (Oil, Gas and Petrochemical), Power and Metals.
The research was conducted as a qualitative case study, including literature review and empirical part. The literature review explores industrial service business, product lifecycle
services and related customer needs, product effectiveness and maintenance. This study contains also characteristics of constructive research. Primary material was gathered through internal and external interviews. Both theme and semi-structured interviews were performed.
This research has shown that customers have different needs depending of the industry segment where they operate. Most remarkable differences are related to maintenance schedules. The main outcomes of the study are the industry specific lifecycle service models that combine company recommendations with customer specific needs. Other development needs were related to proactivity, condition based monitoring,
information sharing and lifecycle estimations. Tämä diplomityö tarkastelee teollista palveluliiketoimintaa ja tutkii, miten ABB Oy:hyn kuuluva Global Technical Support Center Finland voisi kehittää elinkaaripalvelujaan,
käytettävyyteen liittyvien asiakastarpeiden pohjalta. Tutkimuksessa keskitytään kolmeen liiketoiminnan kannalta kriittisimpään teollisuussegmenttiin, jotka ovat OGP (Oil, Gas
and Petrochemical), voimantuotanto ja metallintuotanto.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Kirjallisuusosiossa keskitytään teolliseen palveluliiketoimintaan, elinkaaripalveluihin sekä niihin liittyviin asiakastarpeisiin, käytettävyyteen sekä kunnossapitoon. Empiirisen osuuden materiaali kerättiin pääosin sisäisten ja ulkoisten, puolistrukturoitujen haastattelujen ja teemahaastattelujen avulla.
Tutkimuksessa havaittiin, että asiakkailla on erilaisia tarpeita riippuen teollisuussegmentistä, jolla he toimivat. Suurimmat erot liittyvät huoltoaikatauluihin. Tutkimuksen päätuotos ovat teollisuuskohtaiset elinkaaripalvelumallit, joissa yhdistyy yrityksen suositukset ja asiakastarve. Muut kehityskohteet liittyivät proaktiivisuuteen, mittaavaan kunnossapitoon, tiedon jakamiseen ja elinkaariarvioihin.
The research was conducted as a qualitative case study, including literature review and empirical part. The literature review explores industrial service business, product lifecycle
services and related customer needs, product effectiveness and maintenance. This study contains also characteristics of constructive research. Primary material was gathered through internal and external interviews. Both theme and semi-structured interviews were performed.
This research has shown that customers have different needs depending of the industry segment where they operate. Most remarkable differences are related to maintenance schedules. The main outcomes of the study are the industry specific lifecycle service models that combine company recommendations with customer specific needs. Other development needs were related to proactivity, condition based monitoring,
information sharing and lifecycle estimations.
käytettävyyteen liittyvien asiakastarpeiden pohjalta. Tutkimuksessa keskitytään kolmeen liiketoiminnan kannalta kriittisimpään teollisuussegmenttiin, jotka ovat OGP (Oil, Gas
and Petrochemical), voimantuotanto ja metallintuotanto.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Kirjallisuusosiossa keskitytään teolliseen palveluliiketoimintaan, elinkaaripalveluihin sekä niihin liittyviin asiakastarpeisiin, käytettävyyteen sekä kunnossapitoon. Empiirisen osuuden materiaali kerättiin pääosin sisäisten ja ulkoisten, puolistrukturoitujen haastattelujen ja teemahaastattelujen avulla.
Tutkimuksessa havaittiin, että asiakkailla on erilaisia tarpeita riippuen teollisuussegmentistä, jolla he toimivat. Suurimmat erot liittyvät huoltoaikatauluihin. Tutkimuksen päätuotos ovat teollisuuskohtaiset elinkaaripalvelumallit, joissa yhdistyy yrityksen suositukset ja asiakastarve. Muut kehityskohteet liittyivät proaktiivisuuteen, mittaavaan kunnossapitoon, tiedon jakamiseen ja elinkaariarvioihin.