Rakennusurakan kassavirranhallinta infra-alan yrityksessä
Virtanen, Antti (2016)
Diplomityö
Virtanen, Antti
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016051812473
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016051812473
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää keinot, joilla voidaan alentaa infrateollisuuden yrityksen käyttöpääoman määrää. Tutkimus tehtiin konstruktiivisena tapaustutkimuksena, jossa käytettiin excel –mallia kuvaamaan yksittäisen urakan kassavirtaa. Tutkimukseen valittiin kaksi urakkaa, joiden tulevia kassavirtoja ennustettiin ja seurattiin mallin avulla.
Tutkimuksen aikana kehitettiin urakan rahoituseromalli, jolla ennustetaan ja seurataan tulevia kassavirtoja. Tunnuslukuna käytettiin urakan rahoituseroa. Mallin avulla urakalle luotiin maksuerätaulukko. Urakan kustannukset ja tuotot jaksotettiin (aikataulutettiin) malliin, joka näytti urakan rahoituseron.
Tutkimuksen tuloksina voidaan sanoa, että merkittävin keino vaikuttaa urakan rahoituseroon, on hyvin muotoiltu maksuerätaulukko. Toinen merkittävä asia on saada maksuerälle laskutuslupa mahdollisimman nopeasti. Laskutusprosessia parantamalla voidaan vaikuttaa positiivisesti urakan rahoituseroon. Tutkimuksen pääpaino oli edellä mainittujen keinojen ympärillä, mutta rahoituseroon voidaan vaikuttaa myös kustannusten hallinnalla. Kustannusten syntymisen ajankohtaan voidaan vaikuttaa mm. aliurakointisopimusten muotoilulla, oikea-aikaisella materiaalin ostamisella ja oikeilla omilla resursseilla. The objective of this thesis is to find out means to reduce working capital in infrastructure construction company. The study was made as a constructive case study research in which an exel –model was used to illustrate cash flow of an individual construction project. Two projects were selected to the study in which their cash flows were predicted and monitored.
During the study an exel –model was developed to predict and monitor future cash flows. Financing difference of a construction project was used as a key figure. Table of payments was created by using the model. Costs and profits of a construction project were scheduled to the model which illustrated the financing difference of an individual project.
The most significant mean to effect the financing difference of a construction project is a well formed table of payments. Second mean is to get permission to invoice a payment as soon as possible. By improving invoicing process can be effected to the financing difference in a positive way. The primary focus of this study was around above-mentioned means. To financing difference can also be effected by cost management for example by well-formed subcontracting contracts, just-in-time purchasing and using own resources correctly.
Tutkimuksen aikana kehitettiin urakan rahoituseromalli, jolla ennustetaan ja seurataan tulevia kassavirtoja. Tunnuslukuna käytettiin urakan rahoituseroa. Mallin avulla urakalle luotiin maksuerätaulukko. Urakan kustannukset ja tuotot jaksotettiin (aikataulutettiin) malliin, joka näytti urakan rahoituseron.
Tutkimuksen tuloksina voidaan sanoa, että merkittävin keino vaikuttaa urakan rahoituseroon, on hyvin muotoiltu maksuerätaulukko. Toinen merkittävä asia on saada maksuerälle laskutuslupa mahdollisimman nopeasti. Laskutusprosessia parantamalla voidaan vaikuttaa positiivisesti urakan rahoituseroon. Tutkimuksen pääpaino oli edellä mainittujen keinojen ympärillä, mutta rahoituseroon voidaan vaikuttaa myös kustannusten hallinnalla. Kustannusten syntymisen ajankohtaan voidaan vaikuttaa mm. aliurakointisopimusten muotoilulla, oikea-aikaisella materiaalin ostamisella ja oikeilla omilla resursseilla.
During the study an exel –model was developed to predict and monitor future cash flows. Financing difference of a construction project was used as a key figure. Table of payments was created by using the model. Costs and profits of a construction project were scheduled to the model which illustrated the financing difference of an individual project.
The most significant mean to effect the financing difference of a construction project is a well formed table of payments. Second mean is to get permission to invoice a payment as soon as possible. By improving invoicing process can be effected to the financing difference in a positive way. The primary focus of this study was around above-mentioned means. To financing difference can also be effected by cost management for example by well-formed subcontracting contracts, just-in-time purchasing and using own resources correctly.