Creating brand awareness through automated email nurturing in campaigns in B2B context
Similä, Laura (2016)
Pro gradu -tutkielma
Similä, Laura
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016101725330
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016101725330
Tiivistelmä
The aim of this qualitative study is to find out how marketing automation systems can be used in improving a company's brand recognition in a B2B customer environment. This study will particularly focus on whether or not automated email marketing can improve brand recognition. The frame of reference for this study is based around the research questions and split into theoretical and empirical parts.
The theoretical part introduces brand recognition as well as implementation of marketing automation tools. The empirical part tests and shows actual experiences of the use of marketing automation systems in improving brand recognition.
The results of the study indicate that marketing automation systems only improve brand recognition after customers are already somewhat familiar with the brand. Using marketing automation systems seems to be best suited for boosting sales and improving customer engagement in circumstances where the customer knows the brand and accepts their email marketing. Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten markkinoinnin automaatiojärjestelmiä voidaan hyödyntää yrityksen bränditunnettuuden kasvattamisessa B2B asiakasympäristössä. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti siihen, voiko automatisoitu sähköpostimarkkinointi tehostaa bränditunnettuuden lisäämistä. Tutkimuksen viitekehys on luotu tutkimuskysymysten pohjalta ja tutkimus jaettu teoreettiseen sekä empiiriseen osaan.
Työn teoreettinen osuus käsittelee bränditunnettuutta sekä markkinoinnin automaatioon käytettävien työkalujen käyttöönottoa. Tutkimuksen empiirinen osuus testaa ja tuo ilmi käytännön kokemuksia markkinoinnin automaatiojärjestelmän hyödyntämisestä bränditunnettuuden lisäämisessä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että markkinoinnin automaatiojärjestelmät voivat tehostaa bränditunnettavuutta vasta, kun asiakas tuntee brändin jo kevyesti entuudestaan. Markkinoinnin automaatiojärjestelmien hyödyntäminen sopii mahdollisesti parhaiten tehostamaan myyntiä ja asiakaskokemusta tilanteessa, jossa asiakas tuntee brändin ja hyväksyy heidän sähköpostimarkkinointinsa.
The theoretical part introduces brand recognition as well as implementation of marketing automation tools. The empirical part tests and shows actual experiences of the use of marketing automation systems in improving brand recognition.
The results of the study indicate that marketing automation systems only improve brand recognition after customers are already somewhat familiar with the brand. Using marketing automation systems seems to be best suited for boosting sales and improving customer engagement in circumstances where the customer knows the brand and accepts their email marketing.
Työn teoreettinen osuus käsittelee bränditunnettuutta sekä markkinoinnin automaatioon käytettävien työkalujen käyttöönottoa. Tutkimuksen empiirinen osuus testaa ja tuo ilmi käytännön kokemuksia markkinoinnin automaatiojärjestelmän hyödyntämisestä bränditunnettuuden lisäämisessä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että markkinoinnin automaatiojärjestelmät voivat tehostaa bränditunnettavuutta vasta, kun asiakas tuntee brändin jo kevyesti entuudestaan. Markkinoinnin automaatiojärjestelmien hyödyntäminen sopii mahdollisesti parhaiten tehostamaan myyntiä ja asiakaskokemusta tilanteessa, jossa asiakas tuntee brändin ja hyväksyy heidän sähköpostimarkkinointinsa.