Mahdollisuuksia tuottava lennonvarmistuspalveluiden tuotantomalli
Hervos, Hannu (2016)
Diplomityö
Hervos, Hannu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016111528563
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016111528563
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu lennonvarmistuspalveluiden rakennetta ja organisointia EU-lainsäädännön ja kansallisen lainsäädännön viitekehyksessä. Tutkimuksen tavoitteena on ollut löytää sidosryhmäverkostolle mahdollisuuksia tuottava lennonvarmistuspalvelujen organisointimalli.
Aineistona käytettiin haastattelua ja saatavista lähteistä referoituja kannanottoja, joiden osalta tehtiin induktiivisia päätelmiä. Suomessa lennonvarmistus on toteutettu ns. integroituna järjestelmänä. Suomalainen toimintamalli asettaa palveluntarjoajalle erityisiä vaatimuksia yhteiskunnallisten tehtävien täyttämisestä. Maan-puolustukseen ja huoltovarmuuteen on lennonvarmistuspalvelulla löydetty olevan vaikutuksia. Omistukselliset vaihtoehdot vaikuttavat keskeisesti arvontuotantoon lennonvarmistuksen viitekehyksessä.
Tutkimuksessa selvitettiin lennonvarmistuksen sidosryhmien odotuksia arvontuotantoon. Odotuksia peilattiin organisaatioon liittyviin määritelmiin. Neljän eri tuotantoskenaarion perusteella tehtiin analyysi kunkin sidosryhmän osalta ja löydettiin parhaiten sidosryhmien odotuksiin vastaava organisointimalli.
Lennonvarmistuksen toimintoja tarjottaessa rajat ylittävinä palveluina toisesta valtiosta, tulee tarkemmin selvittää lennonvarmistuksen viranomaistehtävien toteutumista. Tutkimuksessa on löydetty mahdollisesti viranomaisen lainkäyttöpiiriin liittyviä jatkossa selvitettäviä oikeustieteellisiä näkökohtia. In this study the structure and organizational model of Air Navigation Services was examined within the framework of EU and Finnish national legislation. The aim of this study was to find an organization model of air navigation services generating more opportunities to stakeholders.
The research was conducted by collecting data from interviews and referring available written information, from which the inductive conclusions were made. In Finland the Air Navigation Services have been implemented as an integrated system. There are some specific social requirements for Air Navigation Service Provider. It has been found some effects of Air Navigation Services to the military organization and to the emergency supply. Some ownership options affect expectations of stakeholders values in context of Air Navigation Services.
The study examined the air navigation stakeholders' expectations to business value. Expectations were compared to the definitions of organization structure. Analysis was made for each stakeholder based on four production scenarios and the best organizational model that met the expectation values of stakeholders was found.
In case of providing cross-border air navigation services from other country shall authoritative functions related to Air Navigation Services be investigated. This study indicates that there are possible needs to investigate some aspects in jurisdiction in the area of jurisprudence.
Aineistona käytettiin haastattelua ja saatavista lähteistä referoituja kannanottoja, joiden osalta tehtiin induktiivisia päätelmiä. Suomessa lennonvarmistus on toteutettu ns. integroituna järjestelmänä. Suomalainen toimintamalli asettaa palveluntarjoajalle erityisiä vaatimuksia yhteiskunnallisten tehtävien täyttämisestä. Maan-puolustukseen ja huoltovarmuuteen on lennonvarmistuspalvelulla löydetty olevan vaikutuksia. Omistukselliset vaihtoehdot vaikuttavat keskeisesti arvontuotantoon lennonvarmistuksen viitekehyksessä.
Tutkimuksessa selvitettiin lennonvarmistuksen sidosryhmien odotuksia arvontuotantoon. Odotuksia peilattiin organisaatioon liittyviin määritelmiin. Neljän eri tuotantoskenaarion perusteella tehtiin analyysi kunkin sidosryhmän osalta ja löydettiin parhaiten sidosryhmien odotuksiin vastaava organisointimalli.
Lennonvarmistuksen toimintoja tarjottaessa rajat ylittävinä palveluina toisesta valtiosta, tulee tarkemmin selvittää lennonvarmistuksen viranomaistehtävien toteutumista. Tutkimuksessa on löydetty mahdollisesti viranomaisen lainkäyttöpiiriin liittyviä jatkossa selvitettäviä oikeustieteellisiä näkökohtia.
The research was conducted by collecting data from interviews and referring available written information, from which the inductive conclusions were made. In Finland the Air Navigation Services have been implemented as an integrated system. There are some specific social requirements for Air Navigation Service Provider. It has been found some effects of Air Navigation Services to the military organization and to the emergency supply. Some ownership options affect expectations of stakeholders values in context of Air Navigation Services.
The study examined the air navigation stakeholders' expectations to business value. Expectations were compared to the definitions of organization structure. Analysis was made for each stakeholder based on four production scenarios and the best organizational model that met the expectation values of stakeholders was found.
In case of providing cross-border air navigation services from other country shall authoritative functions related to Air Navigation Services be investigated. This study indicates that there are possible needs to investigate some aspects in jurisdiction in the area of jurisprudence.