Supplier relationship management : Influence of effective relationship management on competitive advantage
Klemettinen, Jasmiina (2018)
Pro gradu -tutkielma
Klemettinen, Jasmiina
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018092736813
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018092736813
Tiivistelmä
The purpose of this Master’s thesis is to study supplier relationship management from the resource-based view as an effective method for acquiring, harnessing and maintaining competitive advantage. The main objective is to discover how to create competitive advantage through effective and professional supplier relationship management. This study provides an insight to case company where supplier relationships are systematically managed with the aim to engage suppliers to strategic initiatives and gain competitive advantage through management of external resources.
The empirical study shows that professional and effective supplier relationship management remains vital for the long-term performance and existence of the organization. Competitive advantage is gained when suppliers are managed in a way that enables superior knowledge sharing, product development, access to new markets, technologies and innovations, continuous improvement of processes and operations, and mitigation of supply risks. Thus, supplier relationship management should be developed and crystallized to respond to requirements of competitive market environment, while internal resources must be allocated the best possible way to deliver sustainable value. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella toimittajasuhteiden hallintaa resurssiperusteisen näkemyksen kannalta, tehokkaana työkaluna kilpailuedun hankintaan, valjastamiseen ja säilyttämiseen. Päätavoitteena on selvittää, kuinka luoda kilpailuetua tehokkaalla ja ammattimaisella toimittajasuhteiden hallinnalla. Tutkimus tarjoaa näkymän case yritykseen, jossa toimittajasuhteita johdetaan järjestelmällisesti tavoitteena osallistaa toimittajat strategisiin tavoitteisiin ja saavuttaa kilpailuetua ulkoisten resurssien johtamisen kautta.
Empiirinen tutkimus osoittaa, että ammattimainen ja tehokas toimittajasuhteiden hallinta on tärkeää pitkän aikavälin suorituskyvyn ja yrityksen olemassaolon kannalta. Kilpailuetua syntyy, kun toimittajia hallitaan tavalla, joka mahdollistaa korkeatasoisen tiedon jakamisen, tuotekehityksen, pääsyn uusille markkinoille, tekniikoihin ja innovaatioihin, prosessien ja toimintojen jatkuvan parantamisen sekä toimitusriskien lieventämisen. Näin ollen toimittajasuhteiden hallintaa on kehitettävä ja kiteytettävä vastaamaan kilpailuympäristön vaatimuksia, ja allokoitava sisäiset resurssit parhaalla mahdollisella tavalla kestävän arvon tuottamiseksi.
The empirical study shows that professional and effective supplier relationship management remains vital for the long-term performance and existence of the organization. Competitive advantage is gained when suppliers are managed in a way that enables superior knowledge sharing, product development, access to new markets, technologies and innovations, continuous improvement of processes and operations, and mitigation of supply risks. Thus, supplier relationship management should be developed and crystallized to respond to requirements of competitive market environment, while internal resources must be allocated the best possible way to deliver sustainable value.
Empiirinen tutkimus osoittaa, että ammattimainen ja tehokas toimittajasuhteiden hallinta on tärkeää pitkän aikavälin suorituskyvyn ja yrityksen olemassaolon kannalta. Kilpailuetua syntyy, kun toimittajia hallitaan tavalla, joka mahdollistaa korkeatasoisen tiedon jakamisen, tuotekehityksen, pääsyn uusille markkinoille, tekniikoihin ja innovaatioihin, prosessien ja toimintojen jatkuvan parantamisen sekä toimitusriskien lieventämisen. Näin ollen toimittajasuhteiden hallintaa on kehitettävä ja kiteytettävä vastaamaan kilpailuympäristön vaatimuksia, ja allokoitava sisäiset resurssit parhaalla mahdollisella tavalla kestävän arvon tuottamiseksi.