Portfolio Models in Strategic Service Purchasing
Munter, Matti (2019)
Pro gradu -tutkielma
Munter, Matti
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902286565
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902286565
Tiivistelmä
The aim of this study is to explore the applicability of purchasing portfolio models into strategic service purchasing. Also, the similarities and differences between traditional and service related purchasing process are to be explored. Additionally, the efficient measurement and metric systems for purchased services are discussed.
The first literature chapter of this thesis focuses on service purchasing process, value creation in service procurement and on the quality aspects of service procurement. The second literature chapter introduces the purchasing portfolios, while the main focus is on the most popular one, Kraljic matrix. The empirical part of this study consists of methodology and the interviews.
The data for this study was collected by qualitative methods, using semi-structured interviews. Six interviewees from six different companies were interviewed. All the interviewees were from organization’s sourcing department. The results indicate that purchasing portfolio model, such as Kraljic matrix can be a useful tool for supplier and item or service categorization. However, purchasing portfolio requires additional strategical procurement tools. Hence, organizations tend to modify their purchasing portfolio models. Also, a structured service procurement process was highlighted by interviewees as an efficient approach for service purchasing. Tämän tutkimuksen tavoite on tutkia ostoportfolioiden käytettävyyttä strategisissa palveluhankinnoissa. Lisäksi tutkimuksessa syvennytään palveluhankintojen ja perinteisten hankintojen eroihin. Tutkimuksessa keskustellaan myös palveluhankintojen mittaustekniikoista ja systeemeistä.
Tutkimuksen ensimmäinen kirjallisuuskappale keskittyy palveluhankintojen ostoprosessiin, arvon luomiseen ja palveluhankintojen laatutekijöiden selvittämiseen. Toinen kirjallisuuskappale käsittelee ostoportfolioita, joista suosituin, Kraljicin matriisi on pääosassa. Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu tutkimusmetodologiasta ja haastattelujen aineistosta ja analysoinnista.
Tutkimuksen aineisto kerättiin laadullisin menetelmin, hyödyntäen puolistrukturoitua haastattelutapaa. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta eri henkilöä, kuudesta eri yrityksestä. Kaikki haastateltavat tekivät hankintatoimea päätyökseen. Tulosten mukaan ostoportfoliot, kuten Kraljicin matriisi ovat hyödyllisiä työkaluja toimittajien ja tuotteiden sekä palveluiden kategorisointiin. Ostoportoliot vaativat kuitenkin tuekseen muitakin strategisia hankintatyökaluja. Yrityksen voivat parantaa ostoportfolion sovellusmahdollisuuksia personoimalla sitä. Lisäksi strukturoitu palveluhankintaprosessi nousi esille tutkimuksessa, yhtenä merkittävänä tekijänä tehokkaassa palveluhankinnassa.
The first literature chapter of this thesis focuses on service purchasing process, value creation in service procurement and on the quality aspects of service procurement. The second literature chapter introduces the purchasing portfolios, while the main focus is on the most popular one, Kraljic matrix. The empirical part of this study consists of methodology and the interviews.
The data for this study was collected by qualitative methods, using semi-structured interviews. Six interviewees from six different companies were interviewed. All the interviewees were from organization’s sourcing department. The results indicate that purchasing portfolio model, such as Kraljic matrix can be a useful tool for supplier and item or service categorization. However, purchasing portfolio requires additional strategical procurement tools. Hence, organizations tend to modify their purchasing portfolio models. Also, a structured service procurement process was highlighted by interviewees as an efficient approach for service purchasing.
Tutkimuksen ensimmäinen kirjallisuuskappale keskittyy palveluhankintojen ostoprosessiin, arvon luomiseen ja palveluhankintojen laatutekijöiden selvittämiseen. Toinen kirjallisuuskappale käsittelee ostoportfolioita, joista suosituin, Kraljicin matriisi on pääosassa. Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu tutkimusmetodologiasta ja haastattelujen aineistosta ja analysoinnista.
Tutkimuksen aineisto kerättiin laadullisin menetelmin, hyödyntäen puolistrukturoitua haastattelutapaa. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta eri henkilöä, kuudesta eri yrityksestä. Kaikki haastateltavat tekivät hankintatoimea päätyökseen. Tulosten mukaan ostoportfoliot, kuten Kraljicin matriisi ovat hyödyllisiä työkaluja toimittajien ja tuotteiden sekä palveluiden kategorisointiin. Ostoportoliot vaativat kuitenkin tuekseen muitakin strategisia hankintatyökaluja. Yrityksen voivat parantaa ostoportfolion sovellusmahdollisuuksia personoimalla sitä. Lisäksi strukturoitu palveluhankintaprosessi nousi esille tutkimuksessa, yhtenä merkittävänä tekijänä tehokkaassa palveluhankinnassa.