Manifestation of corporate social responsibility in multinational organizations : case study
Repo, Ilona (2019)
Pro gradu -tutkielma
Repo, Ilona
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903088238
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903088238
Tiivistelmä
Nowadays CSR is very critical concept to businesses in every industry and around the world. It affects almost everything companies do. Companies are spreading to international market more easily, frequently and on early-stage of operations. International environment brings various factors that effect on the organization’s activity. By implying CSR policies in the business strategy, multinational companies are facing many challenges in the complex international business environment. The objective of this study is to examine more precisely and widely of how CSR is manifested in multinational organizations and what challenges they face and what kind of opportunities international business environment offers to a company that is utilizing CSR policies in their business.
Outcome of this study is a wide picture of how and in what levels CSR manifests in multinational organization and how international environment effects on companies that executes CSR policies in their business. CSR manifests in multinational organization in economic, social and environmental level. CSR also manifests organization’s values, policies, certificates, requirements and common rules through the whole value chain. International environment brings opportunities such as creating new solutions with cooperation with other countries, quick learning and spreading of knowledge, increase in well-being of societies and many other positive impacts. On the other hand, internationality increases workload of organization by increasing the amount of stakeholders and things to consider such as different cultures and legislation, causes more threats and uncertainty and afflicts on the development of CSR. Corporate image is an effective tool to create a shield against the threats of international environment. Nykypäivänä yritysvastuu on erittäin keskeinen konsepti yrityksille ympäri maailman. Se vaikuttaa lähes kaikkeen mitä yritykset tekevät. Aiheen valinta on perustunut omaan kiinnostukseen aihepiiristä sekä ilmiön ajankohtaisuuteen. Yritykset kansainvälistyvät yhä enemmän ja aikaisemmassa vaiheessa liiketoimintaansa. Kansainvälinen ympäristö sisältää erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat yrityksen toimintaan. Kansainväliset yritykset, jotka toteuttavat yritysvastuuta liiketoiminnassaan ja strategiassaan, kohtaavat erilaisia haasteita ja mahdollisuuksia kansainvälisessä ympäristössä. Tutkimuksen tavoitteena on saada selville kokonaiskuva siitä, miten yritysvastuu ilmenee monikansallisessa yrityksessä, mitä negatiivisia puolia ja positiivisia puolia kansainvälinen ympäristö tuo ja kuinka yrityskuva liittyy yritysvastuuseen kansainvälisessä yrityksessä.
Kvalitatiivinen tutkimus tehtiin kolmelle monikansalliselle yritykselle, jotka toimivat B2B markkinoilla. Tutkimus osoitti sen, että yritysvastuu ilmenee monella tasolla yrityksessä ja se tulee implementoida sekä globaalilla, että lokaalilla tasolla. Kansainvälinen ympäristö tuo paljon haasteita monikansalliselle yritykselle, mutta myös paljon mahdollisuuksia, joilla voidaan tulevaisuudessa saada suuriakin muutoksia aikaan. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että yrityskuvaa voidaan käyttää tehokkaana työkaluna luoda suojaa kansainvälisen ympäristön tuomia uhkia vastaan. Vahva yrityskuva ja yritysvastuu kuva auttavat yritystä luomaan brändin, joka säilyy kestävänä läpi ajan.
Outcome of this study is a wide picture of how and in what levels CSR manifests in multinational organization and how international environment effects on companies that executes CSR policies in their business. CSR manifests in multinational organization in economic, social and environmental level. CSR also manifests organization’s values, policies, certificates, requirements and common rules through the whole value chain. International environment brings opportunities such as creating new solutions with cooperation with other countries, quick learning and spreading of knowledge, increase in well-being of societies and many other positive impacts. On the other hand, internationality increases workload of organization by increasing the amount of stakeholders and things to consider such as different cultures and legislation, causes more threats and uncertainty and afflicts on the development of CSR. Corporate image is an effective tool to create a shield against the threats of international environment.
Kvalitatiivinen tutkimus tehtiin kolmelle monikansalliselle yritykselle, jotka toimivat B2B markkinoilla. Tutkimus osoitti sen, että yritysvastuu ilmenee monella tasolla yrityksessä ja se tulee implementoida sekä globaalilla, että lokaalilla tasolla. Kansainvälinen ympäristö tuo paljon haasteita monikansalliselle yritykselle, mutta myös paljon mahdollisuuksia, joilla voidaan tulevaisuudessa saada suuriakin muutoksia aikaan. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että yrityskuvaa voidaan käyttää tehokkaana työkaluna luoda suojaa kansainvälisen ympäristön tuomia uhkia vastaan. Vahva yrityskuva ja yritysvastuu kuva auttavat yritystä luomaan brändin, joka säilyy kestävänä läpi ajan.