Intercultural Competence of Masters of Science in Business Administration and in Technology
Salomäki, Marjo (2005)
Pro gradu -tutkielma
Salomäki, Marjo
2005
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20051563
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20051563
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää minkälaista kulttuurienvälistä kompetenssia Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta vastavalmistuneilla kauppatieteenmaistereilla sekä diplomi-insinööreillä tulisi olla työnantajien näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on myös tarkastella, että voidaanko kaikkia Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta valmistuvia kutsua Kansainvälisiksi Huippuosaajiksi sekä kuinka Lappeenrannan teknillinen yliopisto voisi parantaa vastavalmistuvien kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoreettinen osa tarkastelee kulttuurienvälisen kommunikaation tärkeimpiä elementtejä, kulttuurienvälistä kompetenssia ja vastavalmistuneiden kauppatieteenmaistereiden sekä diplomi-insinöörien tarvitsemaa ammatillista osaamista. Empiria koostuu kymmenen työnantajien teemahaastattelun tuloksista. Lopuksi johtopäätöksissä empirian tuloksia verrataan teorian löydöksiin. Tulokset osoittavat että kulttuurienvälinen kompetenssi koostuu kolmesta dimensiosta: henkilökohtaisista ominaisuuksista, tiedosta ja kommunikointikyvystä. Henkilökohtaisiin ominaisuuksiin sisältyvät empaattisuus, epävarmuuden sietokyky sekä avoin ja utelias asenne. Tieto - ulottuvuus koostuu yleisestä ja erityisestä kulttuuritiedosta, kielitaidosta sekä ammatillisesta osaamisesta. Kommunikointikykyyn puolestaan sisältyvät hyvät vuorovaikutustaidot. Työnantajat olettavat nykyään vastavalmistuneilla olevan ammatillisen osaamisen ja kielitaidon lisäksi, kulttuuritietoutta sekä kansainvälistä kokemusta. Lappeenrannan teknillinen yliopisto voisi parantaa vastavalmistuneiden kulttuurienvälistä kompetenssia tarjoamalla kulttuurienvälisen kommunikaation opetusta. The objective of the thesis is to find out what kind of intercultural competence graduates of Lappeenranta University of Technology should have in order to be successful in global working environment. This study should also learn is it possible to use the concept of International Professional concerning all graduates of LUT and make a recommendation on that, how can LUT improve intercultural competence of its graduates. The theoretical part discusses the main elements of intercultural communication, a definition of intercultural competenceand professional competences needed by LUT graduates. The empirical part of thestudy is executed as employer's interviews with focused interview tactic. In the conclusion the findings of the empirical part are compared to the findings of the literature review. The results show that intercultural competence is formed by three interdependent dimensions; affective, cognitive and communicative, behavioral dimension. Based on theoretical and empirical sections can be also said that affective dimension includes empathy, tolerance for ambiguity and attitudes of curiosity and openness. Cognitive dimension consists of general- and specific-cultural knowledge, knowledge of one's own culture, linguistic ability and professional competence. Communicative, behavioural dimension consists of the interaction management. According to employers, professional know how and language skills are a must. Though today, international experience and cultural knowledge will give graduates extra merit and it can be the crucial point when competing forthe future jobs. LUT could improve intercultural competence of its graduates byoffering a course of intercultural issues which would be situated among basic studies.