Akku ja vetypolttokenno sähköauton voimanlähteenä
Palmumaa, Petteri (2009)
Kandidaatintyö
Palmumaa, Petteri
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200903191249
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200903191249
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä on käsitelty akkuja ja vetypolttokennoja sähköauton voimanlähteenä. Työssä on esitelty sähköautojen ja niiden voimanlähteiden teknologioiden periaatteita, energiankantajia, hyötysuhteita ja päästöjä. Lisäksi on tarkasteltu polttomoottorikäyttöisiä autotekniikoita vertailukohdan saamiseksi. Työn lopuksi on analysoitu sähköautojen markkinoita ja niiden yleistymiseen vaikuttavia tekijöitä. Sähköautot mahdollistavat vaihtoehtoisten energialähteiden käytön, joka antaa tilaisuuden saasteiden ja päästöjen keskitettyyn vähentämiseen ja talteenottoon. Niiden avulla päästään myös pois öljyriippuvuudesta ja paikallisesti aiheutuneista päästöistä. Nykyisten polttoaineiden helpon käsiteltävyyden, kohtuullisien energiatiheyksien ja laajojen infrastruktuurien vuoksi käytössä olevien tekniikoiden syrjäyttäminen on vaikeaa. Uusien tekniikoiden etuja ja haittoja voidaan tarkastella yksinkertaisilla metodeilla, kuten kustannusten, hyötysuhteiden, päästöjen ja polttoaineiden elinkaarien vertailulla. Vertailua vaikeuttaa tosin hintatasojen ja verotuksen eroavaisuudet eri maissa, ja se on siksi suoritettava osin maakohtaisesti. Suurimpia esteitä uusille tekniikoille ovat tällä hetkellä niiden tuomat lisäkustannukset, infrastruktuurien puuttuminen ja nykyisten polttoaineiden korvaaminen toisella. This bachelor’s thesis concentrates on batteries and hydrogen fuel cells as a power source of an electric car. Energy carriers, efficiencies and emissions of the electric cars and their power sources have also been presented in the thesis. To achieve datum reference, internal-combustion engine powered car techniques have also been included. Electric car markets and the factors affecting their commonness have been analyzed at the end of the thesis. Electric cars make the use of alternative energy sources possible. This enables centralized reducing and capturing of pollutants and emissions. It also puts an end to the dependence of oil and locally caused emissions. Present techniques are difficult to replace, because of easy handling, reasonable energy densities and wide infrastructures of today’s fuels. The benefits and the disadvantages of new techniques can be studied with simple methods like life cycle comparison of costs, efficiencies, emissions and fuels. Differencies in price levels and taxations in different countries make comparison difficult, and thus it has to be done separately for each country. Additional costs of new techniques, lack of needed infrastructures and replacement of present fuels are the biggest obstacles for new techniques.