Työnantajamaineen hallinta suomalaisissa suuryrityksissä
Mikkola, Mette (2015)
Pro gradu -tutkielma
Mikkola, Mette
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015111116984
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015111116984
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan työnantajamainetta ja sen hallintaa organisaation menestystekijänä. Erityislaatuisen osaamisen ollessa yhä voimakkaammin organisaatioiden kilpailukyvyn perusta, sitä keskeisempää yrityksille on saada houkuteltua ja rekrytoitua palvelukseensa lahjakkaita työntekijöitä.
Empiirisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millä tavoin suuret suomalaiset yritykset hallitsevat työnantajamainettaan. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena monitapaustutkimuksena. Tutkittavia tapauksia olivat Kone Oyj, Wärtsilä Oyj, UPM-Kymmene Oyj sekä OP ryhmä. Empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla tapausorganisaatioista.
Tutkimus osoittaa, että hyvällä työnantajamaineella on olennainen merkitys siinä kuinka vetovoimainen organisaatio on potentiaalisten työntekijöiden keskuudessa. Panostamalla työnantajamaineensa hallintaan, organisaatiot kykenevät houkuttelemaan palvelukseensa lahjakkaimpia ja parhaiten soveltuvia työntekijöitä. Tutkimuksen perusteella työnantajamaineen hallinta on organisaation strategiaan pohjautuvaa jatkuvaa työtä, jota eri organisaatiotahot toteuttavat yhteistyössä. Työnantajamainetta voidaan rakentaa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa sidosryhmien kanssa. Nykyisellä henkilöstöllä on tutkimuksen perusteella merkittävä rooli ulkoisen työnantajamaineen hallinnassa. This study examines the role of employer reputation and reputation management as an organizational success factor. Competition for the most talented workforce is intense and organizations' ability to attract and recruit proficient employees has become a prerequisite for organizational competitiveness.
The aim of the empirical study was to examine how four Finnish renowned companies manage their employer reputation at the moment. The study was conducted as a qualitative multiple case study. The case organizations were Kone Oyj, Wärtsilä Oyj, UPM-Kymmene Oyj and OP Financial Group. The empirical data was collected from the case organizations through semi-structured interviews.
Based on the results, a good employer reputation has an essential role in organizational attractiveness among potential employees. By investing in reputation management, organizations are able to attract and recruit the best and most suitable talents. According to the study, employer reputation management is continuous work based on corporate strategy, and it is implemented in collaboration of various organizational units. Organizations can build employer reputation within different interaction situations with stakeholders. This study also shows that current employees play a significant role in managing employer reputation, as the messages and actions of the employees are transmitted outside the organization.
Empiirisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millä tavoin suuret suomalaiset yritykset hallitsevat työnantajamainettaan. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena monitapaustutkimuksena. Tutkittavia tapauksia olivat Kone Oyj, Wärtsilä Oyj, UPM-Kymmene Oyj sekä OP ryhmä. Empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla tapausorganisaatioista.
Tutkimus osoittaa, että hyvällä työnantajamaineella on olennainen merkitys siinä kuinka vetovoimainen organisaatio on potentiaalisten työntekijöiden keskuudessa. Panostamalla työnantajamaineensa hallintaan, organisaatiot kykenevät houkuttelemaan palvelukseensa lahjakkaimpia ja parhaiten soveltuvia työntekijöitä. Tutkimuksen perusteella työnantajamaineen hallinta on organisaation strategiaan pohjautuvaa jatkuvaa työtä, jota eri organisaatiotahot toteuttavat yhteistyössä. Työnantajamainetta voidaan rakentaa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa sidosryhmien kanssa. Nykyisellä henkilöstöllä on tutkimuksen perusteella merkittävä rooli ulkoisen työnantajamaineen hallinnassa.
The aim of the empirical study was to examine how four Finnish renowned companies manage their employer reputation at the moment. The study was conducted as a qualitative multiple case study. The case organizations were Kone Oyj, Wärtsilä Oyj, UPM-Kymmene Oyj and OP Financial Group. The empirical data was collected from the case organizations through semi-structured interviews.
Based on the results, a good employer reputation has an essential role in organizational attractiveness among potential employees. By investing in reputation management, organizations are able to attract and recruit the best and most suitable talents. According to the study, employer reputation management is continuous work based on corporate strategy, and it is implemented in collaboration of various organizational units. Organizations can build employer reputation within different interaction situations with stakeholders. This study also shows that current employees play a significant role in managing employer reputation, as the messages and actions of the employees are transmitted outside the organization.