Organisaation sisäisessä sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan tiedon jakamiseen vaikuttavat tekijät
Borra, Hannele (2016)
Pro gradu -tutkielma
Borra, Hannele
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016061013541
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016061013541
Tiivistelmä
Aineettoman pääoman, erityisesti tiedon, merkitykseen kiinnitetään organisaatioissa
entistä enemmän huomiota. Tiedon jakamisen hyödyt ymmärretään ja siinä hyödynnetään
yhä enemmän teknologiaa. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, mitkä
tekijät vaikuttavat asiantuntijoiden tiedon jakamiseen organisaation sisäisessä sosiaalisessa
mediassa. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, ja sen tavoitteisiin pyritään
vastaamaan puolistrukturoitujen haastattelujen (12 kpl) avulla. Tutkimuksen
kohdeorganisaatio on innovaatiorahoituskeskus Tekes.
Tiedon jakamista sisäisessä sosiaalisessa mediassa tutkittiin yksilön näkökulmasta
motivaatioon, kykyyn ja mahdollisuuteen perustuvaa MOA-mallia hyödyntäen. Tutkimuksessa
löydettiin sekä motivaatioon, kykyyn että mahdollisuuteen liittyviä tekijöitä,
jotka vaikuttavat sisäisessä sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan tiedon jakamiseen.
Motivaatioon liittyvistä tekijöistä nousivat esiin erityisesti jaetun tiedon hyöty asiantuntijan
työssä sekä aktiivisten sosiaalisen median käyttäjien määrä, mahdollisuuteen
liittyvistä tekijöistä käytettävissä oleva aika sekä tiedon ja tiedon jakamisen kanavien
suuri määrä. Organizations pay increasingly attention to intellectual capital, especially knowledge.
The advantages of knowledge sharing are recognized and technology is more and
more utilized to share knowledge also internally in organizations. The aim of this research
is to find out which are the factors that influence knowledge sharing through
enterprise social media. The research is a qualitative case study, and data was gathered
using semi-structured interviews (12). The target organization of the study is
Tekes, the Finnish Funding Agency for Innovation.
Sharing of knowledge in enterprise social media was studied from an individual viewpoint
applying the motivation-opportunity-ability MOA framework. In the study various
MOA factors that influence knowledge sharing in enterprise social media were found.
It was found that one of the strongest motivational factors influencing individual’s
knowledge sharing in enterprise social media are the usefulness for one’s work and
amount of active users of enterprise social media. The strongest factors influencing
opportunity are time and the large amount of knowledge and possible knowledge
sharing channels.
entistä enemmän huomiota. Tiedon jakamisen hyödyt ymmärretään ja siinä hyödynnetään
yhä enemmän teknologiaa. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, mitkä
tekijät vaikuttavat asiantuntijoiden tiedon jakamiseen organisaation sisäisessä sosiaalisessa
mediassa. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, ja sen tavoitteisiin pyritään
vastaamaan puolistrukturoitujen haastattelujen (12 kpl) avulla. Tutkimuksen
kohdeorganisaatio on innovaatiorahoituskeskus Tekes.
Tiedon jakamista sisäisessä sosiaalisessa mediassa tutkittiin yksilön näkökulmasta
motivaatioon, kykyyn ja mahdollisuuteen perustuvaa MOA-mallia hyödyntäen. Tutkimuksessa
löydettiin sekä motivaatioon, kykyyn että mahdollisuuteen liittyviä tekijöitä,
jotka vaikuttavat sisäisessä sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan tiedon jakamiseen.
Motivaatioon liittyvistä tekijöistä nousivat esiin erityisesti jaetun tiedon hyöty asiantuntijan
työssä sekä aktiivisten sosiaalisen median käyttäjien määrä, mahdollisuuteen
liittyvistä tekijöistä käytettävissä oleva aika sekä tiedon ja tiedon jakamisen kanavien
suuri määrä.
The advantages of knowledge sharing are recognized and technology is more and
more utilized to share knowledge also internally in organizations. The aim of this research
is to find out which are the factors that influence knowledge sharing through
enterprise social media. The research is a qualitative case study, and data was gathered
using semi-structured interviews (12). The target organization of the study is
Tekes, the Finnish Funding Agency for Innovation.
Sharing of knowledge in enterprise social media was studied from an individual viewpoint
applying the motivation-opportunity-ability MOA framework. In the study various
MOA factors that influence knowledge sharing in enterprise social media were found.
It was found that one of the strongest motivational factors influencing individual’s
knowledge sharing in enterprise social media are the usefulness for one’s work and
amount of active users of enterprise social media. The strongest factors influencing
opportunity are time and the large amount of knowledge and possible knowledge
sharing channels.