Digitalisaation mahdollisuudet urheilun sponsoroinnissa. Case: Suomen Urheiluliitto ry.
Nuutilainen, Katja (2016)
Diplomityö
Nuutilainen, Katja
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016101425290
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016101425290
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tavoitteena oli tutkia, miten digitalisaation tuomat muutokset ja mahdollisuudet tulisi huomioida Suomen Urheiluliiton urheilusponsoroinnin ja markkinoinnin toimien osalta. Digitalisaation vaikutuksesta on avautunut uudenlaisia markkinointikanavia ja -tapoja, joiden hyödyntäminen myös urheilusponsoroinnissa tulee ottaa huomioon. Sponsoroinnin ollessa tärkeä varainkeruun menetelmä ja tuki toiminnalle, on tärkeää tarkastella omaa toimintaa ja tarvittaessa korjata sitä vastaamaan nykyajan tarpeita. Tutkimuksesta saatujen tietojen avulla laadittiin Suomen Urheiluliitolle toimintaohjeita, joiden tarkoituksena on kehittää sponsorointiosaamista.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksen periaatetta hyödyntäen. Työn teoreettinen viitekehys koskien Internet-taloutta, digitaalista markkinointia sekä urheilusponsorointia kerättiin hyödyntämällä alan kirjallisuutta sekä erilaisia verkkojulkaisuja. Työn empiirinen aineisto kerättiin ensin haastattelemalla Suomen Urheiluliiton työntekijöitä sekä tämän jälkeen toteuttamalla verkkokysely potentiaalisille sponsorointiyhteistyökumppaneille. Tämän tarkoituksena oli ymmärtää, miten digitaalisuus on muuttanut toimintaympäristöä ja mitä tulevaisuudelta odotetaan, erityisesti sponsoroinnin tavoitteiden osalta.
Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina voidaan nostaa esille se, kuinka tärkeää on ymmärtää kuluttajan käyttäytymistä, kuunnella markkinoita sekä osata kohdentaa viestintä oikein. Tulevaisuudessa nämä tulevat olemaan entistä tärkeämpiä, sillä ne vaikuttavat tapaan, jolla viestitään ja kanaviin, jossa ollaan läsnä. Sponsorointi on muuttumassa entistä määrätietoisemmaksi ja tavoitteellisemmaksi toiminnaksi. Yhteenvetona voidaan todeta mobiilin, videoiden, datan ja sosiaalisuuden olevan asioita, jotka hallitsevat sponsorointitoimintaa tulevaisuudessa yhä enemmän. Tämä osaaminen on täten saatava mukaan omaan sponsorointitoimintaan. The goal of this master’s thesis was to study the future development of sport sponsorship and marketing efforts of Finnish Athletics Federation. Due to the impact of digitalization new range of marketing channels and methods has opened up, which use in sport sponsorship must be taken into account. Sponsorship is one of the most important ways to fund and support activities and therefore it is important to review that own actions are in line with today’s requirements. As a result of this research the Finnish Sports Association were given guidelines which aim is to develop expertise in the field of sponsorship.
The research was conducted by utilizing the principle of qualitative case study. The theoretical framework regarding the Internet economy, digital marketing and sports sponsorship was collected utilizing the literature, as well as a variety of online publications. The empirical data was collected in two ways; first interviewing the employees of the Finnish Athletics Federations and secondly carrying out an online survey to potential sponsorship partners. The purpose of this was to understand how digitalization has changed the business environment and what is excepted from the future especially focusing on sponsorship activities.
Main findings of this research points out how important it is to understand consumer behavior, listen markers and know the ways of custom marketing. In the future, these will become increasingly more important, because it affects to communication methods and chosen channels. Sponsorship is becoming more determined and goal-oriented. To sum up it can be said that mobile, video, data and sociability are dominating the sponsorship activities in the future even more. Therefore, these capabilities should be integrated into sponsorship activities.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksen periaatetta hyödyntäen. Työn teoreettinen viitekehys koskien Internet-taloutta, digitaalista markkinointia sekä urheilusponsorointia kerättiin hyödyntämällä alan kirjallisuutta sekä erilaisia verkkojulkaisuja. Työn empiirinen aineisto kerättiin ensin haastattelemalla Suomen Urheiluliiton työntekijöitä sekä tämän jälkeen toteuttamalla verkkokysely potentiaalisille sponsorointiyhteistyökumppaneille. Tämän tarkoituksena oli ymmärtää, miten digitaalisuus on muuttanut toimintaympäristöä ja mitä tulevaisuudelta odotetaan, erityisesti sponsoroinnin tavoitteiden osalta.
Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina voidaan nostaa esille se, kuinka tärkeää on ymmärtää kuluttajan käyttäytymistä, kuunnella markkinoita sekä osata kohdentaa viestintä oikein. Tulevaisuudessa nämä tulevat olemaan entistä tärkeämpiä, sillä ne vaikuttavat tapaan, jolla viestitään ja kanaviin, jossa ollaan läsnä. Sponsorointi on muuttumassa entistä määrätietoisemmaksi ja tavoitteellisemmaksi toiminnaksi. Yhteenvetona voidaan todeta mobiilin, videoiden, datan ja sosiaalisuuden olevan asioita, jotka hallitsevat sponsorointitoimintaa tulevaisuudessa yhä enemmän. Tämä osaaminen on täten saatava mukaan omaan sponsorointitoimintaan.
The research was conducted by utilizing the principle of qualitative case study. The theoretical framework regarding the Internet economy, digital marketing and sports sponsorship was collected utilizing the literature, as well as a variety of online publications. The empirical data was collected in two ways; first interviewing the employees of the Finnish Athletics Federations and secondly carrying out an online survey to potential sponsorship partners. The purpose of this was to understand how digitalization has changed the business environment and what is excepted from the future especially focusing on sponsorship activities.
Main findings of this research points out how important it is to understand consumer behavior, listen markers and know the ways of custom marketing. In the future, these will become increasingly more important, because it affects to communication methods and chosen channels. Sponsorship is becoming more determined and goal-oriented. To sum up it can be said that mobile, video, data and sociability are dominating the sponsorship activities in the future even more. Therefore, these capabilities should be integrated into sponsorship activities.