Assessing customer profitability in garbage truck routes
Mankinen, Tomi (2016)
Pro gradu -tutkielma
Mankinen, Tomi
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016111528493
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016111528493
Tiivistelmä
This thesis examines the customer profitability in garbage truck routes and especially the means to allocate the transportation costs among customers. The study reviews the customer profitability literature and applications and the practices to perform the calculations in the waste management industry. Cooperative game theory is reviewed and applied for transportation cost allocation, when the most suitable model is determined. This study also examines the customer profitability differences inside the routes and performs a worst case scenario analysis using VaR-type thinking. This thesis calculates the customer profitability as the difference of the revenues received and the sum of the costs, which serving the customer required. The transportation costs are allocated using the Shapley value approximation. The average standard deviation of the customer profitability is found to be 13,84 for routes and 2,17 for customers, which indicated that the significant profitability differences are relatively rare and emphasized in individual routes. The results from the VaR-type thinking show that on average, 51,4% of the profits is lost if 10% of the most profitable customers is lost. Thus, 10% of the customers brings over a half of the profits on average. Tässä tutkielmassa tarkastellaan asiakaskannattavuutta jäteautojen reiteillä ja erityisesti keinoja allokoida kuljetuskustannuksia asiakkaille. Tutkielma tekee katsauksen asiakaskannattavuuskirjallisuuteen ja sovelluksiin sekä käytäntöihin tehdä asiakaskannattavuusanalyysia jätteenkäsittelyn toimialalla. Tutkielma tarkastelee yhteistoiminnallisen peliteorian käsitteitä ja soveltaa niitä kuljetuskustannusten allokoimiseen sekä tekee suosituksia parhaasta asiakaskannattavuusmallista. Tutkielma määrittelee myös asiakaskannattavuuden eroja jäteauton reittien sisällä ja tekee pahimman skenaarion analyysia käyttäen hyväksi VaR-tyyppistä ajattelua. Lopputuloksena asiakaskannattavuus lasketaan tuottojen ja kustannusten erotuksena, jossa kuljetuskustannukset allokoidaan käyttämällä Shapleyn arvon likiarvoa. Keskimääräinen keskihajonta asiakaskannattavuudessa todettiin olevan 13,84 reiteillä ja 2,17 yksittäisten asiakkaiden tapauksessa. Tämä tarkoittaa, että merkittävät asiakaskannattavuuden erot ovat suhteellisen harvinaisia ja painottuvat vain tietyntyyppisille reiteille. VaR-tyyppisen ajattelun tulokset osoittivat, että keskimäärin 51,4% tuotoista menetetään, jos 10% kaikkien kannattavimmista asiakkaista kadotetaan. Tämä tarkoittaa myös sitä, että 10% asiakkaista tuo keskimäärin yli puolet voitoista reiteillä.