Osuustoiminnasta kilpailuetua Suomen pankkialalla
Soininen, Tomi (2017)
Diplomityö
Soininen, Tomi
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705166459
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705166459
Tiivistelmä
Osuuskuntamuotoinen toiminta on kokemassa uutta tuloaan kuluttajien eettisiä arvoja mukailevien valintojen johdosta. Tämä on näkynyt myös Suomen pankkialalla, missä osuustoiminnalliset pankit ovat kirkastaneet viestintäänsä sekä olleet viime vuosina vahvoja toimijoita. Tässä diplomityössä pyritään määrittelemään olemassa olevan teorian ja tehtyjen haastattelujen pohjalta se, että onko Suomessa toimivilla osuuskuntamuotoisilla pankeilla yhtiömuotoon perustuvia pysyviä kilpailullisia etuja muihin pankkeihin nähden. Työn perusteella osuuspankkien voidaan nähdä saavan etuja muihin nähden ylijäämän jakamisen mahdollisuuksista, yhteisöllisestä roolistaan sekä paikallisuudesta. Aiempi teoria tukee työn löydöksiä. Etuja on myös löydettävissä muista osuustoiminnan erityispiirteistä, kuten jäsenomisteisuudesta sekä päätöksentekorakenteesta. Näihin osuuspankkiryhmien on kuitenkin vielä panostettava toiminnan kehittämisen ja tehokkaan viestimisen kautta. The cooperative model is experiencing a renaissance due to consumers' choices following their ethical values. This can also be seen in the Finnish banking sector, where the co-operative banks have clarified their message and had thrived during the recent years. This master´s thesis aims to define through interviews and earlier literature whether Co-operative banks can form competitive advantages towards other banks in the Finnish banking sector. The findings suggest that co-operative banks can be seen benefiting from their distinguishable ability to payout the surplus, their positive role in the community and locality. These findings get support from the earlier literature. Advantages can also be found in other special features of co-operatives, such as democratic member control and decision-making structure. However, cooperative banks have yet to invest in developing the use of these advantages and find an effective way to communicate the benefits to their members.